Proppen, det finns inte något folkslag som heter neger, det är enbart en beteckning på någons hudfärg som, märk väl, uppfanns av icke mörkhyade personer. Yoruba, Massai, !Kung, Hutu etc är t.ex. däremot befolkningsgrupper på den afrikanska kontinenten som valt sina egna beteckningar och inte kategoriseras av kolonisatörernas uttryck, som just 'neger'. Det senare är en påminnelse om vilka som besitter makten att objektifiera och kategorisera andra i det offentliga livet och därmed bortse från olika befolkningsgruppers egna namn. Varför reducera någon till 'neger' när personen ifråga har ett eget, högst individuellt ursprung, kanske någonstans i Afrika, U.S.A. eller varför inte Skåne?
Hur vet du för övrigt att det är en komplingmang "negrer emellan", känner du varenda person som du inkluderar i denna kategori? Är det inte extremt generaliserande? Själv får jag nässelutslag av uttryck som "vi/ni svenskar" eller "vi/ni vita" eftersom jag inte vill att någon annan ska föra min talan utan att jag har bett om det eller givit min tillåtelse. Jag garanterar att det gäller dem du kallar 'negrer' också. Det handlar ytterst om rätten att få vara en individ och inte bara representant för någon diffust definierad grupp.
När jag var yngre umgicks jag med en tjej som var svensk med afro-amerikanskt ursprung (ja, det var hennes självvalda beteckning). Det hände ofta att hon var förbannad, trött eller helt enkelt ledsen över att ha blivit kallad eller hört ordet 'neger' användas av andra svenskar. Hon var född och uppvuxen här och varje gång hon hörde ordet var det som en påminnelse om hennes utanförskap. Att vissa invandrare eller mörkhyade personer refererar till sig själva som 'blattar' eller 'negrer' är ett sätt att förhålla sig till samma utanförskap och samtidigt avväpna utomståendes skällsord för den egna gruppen. För min del räcker det med att tänka på min vänninas frustration för att aldrig ta risken att utsätta någon annan för det hon fick utstå nästan dagligen.