• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Ejnie

Som väl de flesta känner till handlar det om normer och vem som har högsta statusen. I de allra flesta fall är världen inordnad för att passa vita anglosaxiska kristen heterosexuella män i 40-årsåldern - alla andra är avvikande.

Att kalla folk för t.ex. negrer är att visa hur ovetande man är om historiska skeenden och det förtryck som vita västerlänningar utsatt i stort sett alla avvikare från normen för. På samma sätt kallar man inte folk lappar, eskimåer, indianer, gooks, guling, blatte, (svenne - även om det är ett motord), kaffrer, hottentott, spagge, kroknäsa osv. Det finns folk som tar illa upp över dessa tilltal - VARFÖR är det så svårt att se att avgörandet om att ord är ok eller inte ligger i mottagarens öra inte i den som säjer det?!?!

• Themis

Proppen: Motsatsen till vit är svart, inget annat.

Eller har du negerjeans när du har svarta jeans?

• Indigo

Proppen, det finns inte något folkslag som heter neger, det är enbart en beteckning på någons hudfärg som, märk väl, uppfanns av icke mörkhyade personer. Yoruba, Massai, !Kung, Hutu etc är t.ex. däremot befolkningsgrupper på den afrikanska kontinenten som valt sina egna beteckningar och inte kategoriseras av kolonisatörernas uttryck, som just 'neger'. Det senare är en påminnelse om vilka som besitter makten att objektifiera och kategorisera andra i det offentliga livet och därmed bortse från olika befolkningsgruppers egna namn. Varför reducera någon till 'neger' när personen ifråga har ett eget, högst individuellt ursprung, kanske någonstans i Afrika, U.S.A. eller varför inte Skåne?
    Hur vet du för övrigt att det är en komplingmang "negrer emellan", känner du varenda person som du inkluderar i denna kategori? Är det inte extremt generaliserande? Själv får jag nässelutslag av uttryck som "vi/ni svenskar" eller "vi/ni vita" eftersom jag inte vill att någon annan ska föra min talan utan att jag har bett om det eller givit min tillåtelse. Jag garanterar att det gäller dem du kallar 'negrer' också. Det handlar ytterst om rätten att få vara en individ och inte bara representant för någon diffust definierad grupp.
    När jag var yngre umgicks jag med en tjej som var svensk med afro-amerikanskt ursprung (ja, det var hennes självvalda beteckning). Det hände ofta att hon var förbannad, trött eller helt enkelt ledsen över att ha blivit kallad eller hört ordet 'neger' användas av andra svenskar. Hon var född och uppvuxen här och varje gång hon hörde ordet var det som en påminnelse om hennes utanförskap. Att vissa invandrare eller mörkhyade personer refererar till sig själva som 'blattar' eller 'negrer' är ett sätt att förhålla sig till samma utanförskap och samtidigt avväpna utomståendes skällsord för den egna gruppen. För min del räcker det med att tänka på min vänninas frustration för att aldrig ta risken att utsätta någon annan för det hon fick utstå nästan dagligen.

• Jädissen

Jag undviker ordet neger,tycker inte det låter trevligt..Men det kan vara för att jag till skillnad från Roisin inte har trevliga erfarenheter av ordet. Mörkhyad säger jag.

Fick förklara för min sexåring varför det fanns barn på dagis som sa negerboll och varför de inte sa chokladboll/kokosboll som vi gör hemma....Den var inte enkel!Hon har vänner i skolan som är mörkhyade och som blir ledsna av ordet neger.....

• solen

Har många svarta vänner som jag inte kallar neger för det anses som ett skällsord! Men negerbolle är något helt annat en kaka helt enkelt! Förstår inte varför allting ska överdrivas så? När jag var i tyskland hade dom som namn på typ riskaka swedish boll! Är dom rasister då??

• Aaliyah

Min son är mulatt, det kanske är därför jag är känslig för negerordet. Jag tar illa upp om folk säger neger i min sons närhet, fast han inte vet vad det betyder än. Det värsta är när nån tex frågar om hans pappa är neger, då blir jag skitsur, även om personen inte menar nåt illa. Det LÅTER så himla illa och fult med ordet neger, och det finns så många ord som inte är lika laddade som man kan använda istället. Vad är det för fel på neutrala ord som mörkhyad, svart eller färgad? varför envisas med ordet neger?

• tenderness

Virr
    Stor skillnad enligt mig att bli kallad neger då man ÄR det och kallad f*tta då man HAR det... ha och vara är två helt skillda saker...
    Jag HAR en f*tta och tar inte illa upp när ngn kallar mitt könsorgan för f*tta...för det är ju vad det är? F*tta låter illa precis som många tycker att neger gör... Finns andra, finare benämningar där med, men jag tar då inte illa upp om ngn kallar den för just den fulare benämningen. varför skulle jag liksom? Det ÄR en f*tta och det skäms jag inte för...precis som att en "neger" ÄR en "neger" och det är inte heller ngt att skämmas för.
    Det är väl jättekul att man har döpt ngt så otroligt gott till negerboll? Hade väl varit värre om negerboll hade varit ngt som nästan alla hatar? DÅ hade man kunnat ta illa upp tycker jag. Jag ÄLSKAR negerbollar och då ska väl negrerna sträcka på sig och vara stolta? eller vad vet jag... jag är ju bara en i mängden! *ler*

• Ejnie

tenderness... då kan vi ju döpa om kakorna till "f*ttbollar"... *ironisk*

Problemet är ju att neger och f*tta är epitet som de flesta som är/har inte gillar, kanske framförallt eftersom det antingen används som skällsord, t.ex. "du spelar fotboll som en f*tta*" eller också faktiskt är ett ord som påminner om tidigare och pågående förtryck. Som tidigare nämns är svarta människor (om vi pratar om dem som kommer ifrån "direkt" Afrika) negrer utan snarare tillhörande viss folkgrupp (uppräknat i inlägg en bit ovanför detta).

• tenderness

Ok...Neger KAN anses som nedsättande helt klart..vi har alla olika sätt att uttrycka oss och vi talar alla olika språk...
    Vi kan säga mörkhyade och det anses inte vara nedsättande... Jag är som sagt svensk...helt å hållet...Folk brukar säga till mig:
    "Du är väldigt mörkhyad för att vara svensk"
    Många Jugoslaver tror att jag oxå kommer därifrån...
    jugoslaver är med mörkhyade... och jag med... därför kan väl inte neger och mörkhyad vara samma sak eller hur?
    För annars...jag är en neger då! och det stämmer inte riktigt eller hur? En NEGER har aldrig svenskt ursprung...faktiskt! (Men de kan iaf vara lika mycket svenska om ni förstår vad jag menar)
    Jag har många ggr råkat slinka ut med ordet neger till just negrer... väldigt ofta har jag fått kommentaren:
    "Vad skönt att höra ngn säga det så naturligt utan att skämmas eller mena ngt illa"----->därför måste det ju höras ganska snabbt om det skulle betyda ngt illa...annars hade jag väl inte fått höra det så många ggr...Sen finns det ALLTID undantag!!

Svar på tråden Får man säga neger?