• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • krut larsson

Måste bara säga att Molnet hade en bra poäng för en hel massa inlägg sedan när h*n skrev något i stil med att man inte kan ursäkta användandet av ordet "neger" med att det är det de är eftersom man faktiskt inte kallar tjocka för "tjockisar" osv. Det har med respekt för andra människors känslor att göra. Upplever någon ett visst uttryck som nedsättande så är det helt enkelt inte rätt att använda det. Sen spelar det ingen roll om personen faktiskt är just tjock eller "neger". Visa hänsyn!

• petra82

Jag tycker att man kan säga neger, det blir bara ett glåpord om du gör det till det.

• krut larsson

petra82: under de förutsättningarna måste det ju vara ok att säga till någon att h*n är ful också om det är det personen är och jag inte lägger någon speciell värdering i det. Känns inte helt ok för mig...

• Mamali

petra82 m fl, det är inte den som säger ordet neger som ska ha tolkningsföreträde, utan den som blir kallad det (och nu åsyftar jag även grupper).

• Stierna

Är förvånad över det antal personer som verkar tycka det är "helt OK" att använda ordet neger !!
    Funderade lite och kan faktiskt inte komma ihåg när jag hörde någon använda benämningen neger som tilltal eller i en vardaglig/proffesionell konversation ( tror att jag skulle kommit ihåg det)!!!

Däremot hörde jag det för två veckor sen när jag och min pojkvän (med Sydamerikanskt ursprung) skulle handla godis på Hötorget. Vi var just på väg in i affären när någon skriker åt min pojkvän "Åk hem med dig din j-a neger!!"

• pazzaragazza

negerboll? jag trodde det hette choklad- eller havreboll!! vad har negrer med det hela att göra...?

• amathea

Jag tillhör dom som säger neger.
    Negerboll oxå.
    Likaså några vänner jag har.
    Dom blir skitirriterad om man knystar...
    dom tycker att debatten har spårat ur.
    Visserligen är detta olika som alla andra åsikter.

Givetvis får man välja efter situation.
    Som skällsord, helt oacceptabelt, men i vardagen okej, men jag skulle aldrig benämna någon mörkhyad som neger om jag inte vet den personens inställning.

• Ejnie

Tveklöst NEJ! Eftersom det är ett ord med stor laddning för många svarta så är det lika oacceptabelt som att kalla dem "kaffrer" eller "hottentotter"...

• Fröken R

NEJ! Ni som skriver att neger "bara är ett glåpord om man gör det till det" eller "jag menar inget negativt", har ni svenskt utseende? Har ni själva blivit kallade för neger och är mörkhyade?

Jag har asiatiskt ursprung och när jag var liten blev jag kallad för neger ibland när någon skulle vara taskig eller blev arg på mig. Ordet användes då som ett skällsord, hade jag varit "vit" hade de säkert sagt jävla idiot eller annat liknande och då hade jag inte blivit placerad i ett fack pga min hudfärg.

Neger eller negerboll är för mig en rasistisk kvarleva och det hugger i mig varenda gång jag hör det ordet.

• Sarasnaran

Molnet

Jo det var faktiskt helt taget ur luften, det fanns inga bakomliggande provokationer eller något annat sådant. Tror bageriet kallat det för "negerboll" så länge det funnits. Det var väl någon som tröttnat helt enkelt.

Jag brukar själv inte använda "negerboll", inte "neger" för övrigt heller, och jag tycker definitivt att dom som tycker det är kränkande ska visas respekt.
    Men jag kan själv inte se det som ett "dåligt" ord. Jag har då heller aldrig varit i en situation där ordet använts med negativ klang. Vi har olika världbilder med olika erfarenheter.
    Och det är positivt.
    Inte minst i den här diskussionen.
    Tänk va tråkigt det hade varit med en massa trådstartare aldrig fick några inlägg mer än "Jag håller med!" eller "Väl talat!"

Nej tacka Gud för att vi är olika.

Svar på tråden Får man säga neger?