• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • kajsalisah

Det är ett skällsord från början och en mörkhyad person vill INTE bli kallad för neger -----det räcker som skäl för att INTE kalla någon eller något för detsamma!!!!!!! För mig är detta självklart och som lärare på min skola accepterar vi inte detta ord utan förklarar istället ursprunget vilket gör att de flesta barn förstår och slutar använda ordet.......verkar vara svårare med vuxna........

• CoolJen

Kollar man tex på vad orden neger och idiot betyder så är det helt skilda saker. Idiot vet vi ju alla vad det betyder, DET är ett skällsord, det är INTE neger, men tyvärr har vissa människor gjort det till ett skällsord.

Vad har ordet neger överhuvudtaget med rasism att göra??förstår bara inte det.

NEGER
    BETYDELSE: manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar; äv. (utom i ssgr numera bl. i icke fackmässigt spr.) allmännare, med inbegrepp av andra mycket mörkhyade folkstammar (i sht i Australien o. södra Asien); äv. (i sht i pl.) utan avseende på kön; "svart", "svarting";

IDIOT:
    BETYDELSE: olärd l. ostuderad person; lekman; äv. med bestämning inledd av prep. i: person som saknar kunskaper o. insikt i (ngt); ofta med ringaktande innebörd: okunnig människa, ignorant
    person med abnormt svaga förståndsgåvor l. själsförmögenheter; i högre grad sinnesslö person; äv. i uttr. moralisk idiot o. d., om person som saknar moraliska känslor.
    ytterligt enfaldig o. omdömeslös person, dumbom, dummerjöns, fårskalle; stundom skämtsamt med mildrad innebörd.

---Från svenska akademins ordlista---

kajsalisah:
    Det är just den metoden som gör att ungarna börjar se det som ett negativt ord, ett ord de inte får säga, hade de inte blivit uppfosrtade att inte använda ordet(för att det är fult) så hade det säkert heller använts som skällsord, är det ingen som kan hålla med om det???

• Maria 79

Har inte läst allt.. men har en fråga... får man säga negress då?

• NICOLLECHANELLE

negerboll, nej jag säger ckokladboll!
    men jag undrar vad säger ni om ordet SVARTSKALLE????????

• vårsol

Förr var det mer okej att säga neger. Om det berodde på att vi var mindre upplysta då eller om ordet inte var negativt laddat förr låter jag vara osagt. Numer är det inte okej att säga neger därför att det är ett ord med en negativ laddning, bland annat på grund av det amerikanska ordet "nigger" men även på grund av att det var det ord man använde för svarta slavar i amerika och på infödingar som man i stort sett betraktade som apor förr. Det är mycket trevligare att säga svart om man nu alls behöver beskriva någons hudfärg. Varför vill man det förresten?

• kajsalisah

Cool Jen : Titta på historien!!! Hur uppkom ordet och vilka använde det från början??.......Slavhandlarna som använde ordet tyckte inte de svarta var värda vatten ens............Därifrån kommer ordet och då (liksom nu enligt mig) var det i högsta grad ett skällsord.
    Sen kanske alla inte kan så mycket historia för att kunna koppla ihop då och nu men så är det upp till dom som kan att upplysa.... Vi lever trots allt i ett upplyst samhälle och vi medmänniskor måste väl kunna informera varandra utan att någon tar illa vid sig!? Alla kan inte kunna allt...
    Fakta är fakta - åsikter är en annan sak men borde grunda sig på fakta...

Ha det gott!

• kajsalisah

glömde en sak......

Cool Jen: Menar du att vuxenvärlden inklusive skolan inte ska ta upp det som är olämpligt att uttala för att det inte ska ge motsatt effekt???? Jag förstår inte ditt resonemang.....

Ska vi i skolan säga :- "Det är ok att kalla någon för neger", för att sedan hoppas att dom inte använder det?? Hoppas jag har missförstått dig.....

• vårsol

CoolJen, enligt ditt resonemang borde man alltså lära barnen att det är okej att kalla varandra tex h*ra för då kommer de inte att använda det som skällsord?

• Zizzla

Vi har festival här i stan i helgen och då säljs det ju diverse lustiga saker.
    Såg en sak igår som jag tyckte var ganska kul.
    En t-shirt med tryck där det stod "Rädda negerbullen"!
    Lite OT jag vet.
    Men behövs den räddas?! Jo jag tycker nog det. Varför göra en höna av en fjäder?

• Cordelia

Zízzla: Om du nu tycker det är att göra en höna av en fjäder, varför håller du då på användandet av ordet negerbollar?!

Upprepar återigen:

Mina älskade syskonbarn tar mycket illa vid sig av att bli kallade för neger o dyl.
    De uppskattar inte heller ordet negerbollar.

Visa respekt för era medmänniskor, varför göra det till en principsak att kalla chokladbollar för negerbollar bara för att "man alltid gjort det", NÄR det faktiskt finns MÅNGA människor i vårt land som tar illa vid sig. Välj era strider med lite mer urskillning!

Köp en gammal ordlista där ordet finns (finns visst fortarande i de nya också), så bevarar ni det utan att behöva säga & skriva det om det är så viktigt för er.

Svar på tråden Får man säga neger?