• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Griiisen

Jag tycker att ordet är fult helt enkelt, jag säger "mörkhyad" för jag kallar mig själv för ljushyad. Min kompis däremot, som är från Sri Lanka och är väldigt mörk, säger själv neger så... Men det beror nog på sättet man säger det kanske, om det låter nedvärderande eller naturligt...

Min kompis säger även negerboll vilket jag aldrig skulle kunna göra - för mig är det chokladbollar.

• Bartolomaios

Ordet neger upplevs ofta som nedsättande av de som blir kallade så, alltså bör man inte använda ordet. Krångligare än så är det inte.

• Minname

i usa är dom lite roliga för neger får man säga om man själv är det men om en vit säger det då jäklars!!!

här e en som säger chokladboll i alla fall!

• Emma m Theodor

Jag vet aldrig vad man ska säga- allt känns så fel- så det brukar bli mörkhyad. Min man är från en liten håla i Värmland- där det bara fanns en "mörkhyad". Alla visste naturligtvis vem denna (adopterade) pojken var- och han kallades rätt och slätt för "NegerKrille"!!!

• Gumlan

Jag säger neger till mörkhyade och negerbollar till chokladbollar :)

• Cordelia

Mina älskade syskonbarn tar mycket illa vid sig av att bli kallade för neger o dyl.
    De uppskattar inte heller ordet negerbollar.

Visa respekt för era medmänniskor, varför göra det till en principsak att kalla chokladbollar för negerbollar bara för att "man alltid gjort det", NÄR det faktiskt finns MÅNGA människor i vårt land som tar illa vid sig. Välj era strider med lite mer urskillning!

Köp en gammal ordlista där ordet finns (finns visst fortarande i de nya också), så bevarar ni det utan att behöva säga & skriva det om det är så viktigt för er.

• Nallen

Tycker inte det är ok med neger. Dessutom heter det chokladbollar.

• Nallemajatjejen

Jag tycker det är ok att säga neger. Tycker det beror i vad man lägger i det. För mig är neger bara ett ord för svarta människor inget mer. Ungefär som att säga en skandinav. Jag säger också negerboll för det är det jag har växt upp med tycker inte det är mer nedvärderande än gustav adolfs bakelse... Alla svarta jag känner säger också negerboll...

• Cordelia

Nallemajatjejen: För att alla dina vänner som har mörkare skinn anväder sig av ordet neger befrämjar inte ett allmänt användande. Jag repeterar med tillägg:

Mina älskade syskonbarn tar mycket illa vid sig av att bli kallade för neger o dyl.
    De uppskattar inte heller ordet negerbollar.

Jag skulle önska att ni ville visa respekt för mina syskonbarn och för era medmänniskor, varför göra det till en principsak att kalla chokladbollar för negerbollar bara för att "man alltid gjort det", NÄR det faktiskt finns MÅNGA människor i vårt land som tar illa vid sig. Välj era strider med lite mer urskillning!

• MHN

Ja om man pratar med såna som inte tar illa upp. Nej om det kan va så att ngn i närheten blir kränkt.

Svar på tråden Får man säga neger?