• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Åsa

"Av utländskt ursprung" som kom upp här ovan är verkligen vagt så det räcker till. Enligt SCB:s definition är det en person som har minst en förälder född i utlandet. Alltså både den som har två afrikanska föräldrar och den som har en mamma som kom hit från Norge som tvååring. Eller en viss åtalsimmun fortkörare

• Kagi

petra: är det någon som ska tillbaka ordet så är det de svarta, om de så vill. Det kan inte vi, som inte berörs av ordet, avgöra.

• petra

Nej. Det förstår jag oxå. Men en del av dem använder ju redan ordet och andra inte.

• petra

Jag menade inte bara just det här ordet...utan ord i allmänhet med en sån här historia.

• Felix

Det intressanta är, att i stort sett alla jag känner/har träffat som INTE tycker det är ok att säga neger, är SVENSKAR. De flesta andra använder ordet vitt och brett...Blir svenskar då förolämpade av ordet? Eller varför är det så?
    Min upplevelse är att många svenskar har en hel massa drömmar och förhoppningar...
    Dessutom får man INTE säga neger, eller blatte, eller svenne.
    Så börjar man diskutera det, så visar det sig att de inte ens känner någon som är vare sig det ena eller det andra (förutom möjligtvis svenne)...
    I förorterna är det många som använder orden, på många olika sätt..
    Jag säger inte att det är rätt eller fel, det här är bara mina erfarenheter av det...

• Ejnie

Felix, jag skulle tro att t.ex. mycket få amerikaner - bortsett från rena rednecks liknande - pratar om "negros", eller värre "niggers"... så hur menar du att det bara är svenskar? Vilka andra är det som använder ordet vitt och brett?

• petra

Felix. Det var detta jag oxå funderade på. Mina systrars kompisar kommer till STOR del från andra länder än Sverige. Bland dom här ungdomarna är neger ett helt OK ord. Och JA! Dom bor i en förort.

• amathea

Petra:
    Visst e det så!
    Tycker att det verkar va så att mörkhyade inte gillar detta pyschande med ordet neger.
    Har själv kompisar, och har bekanta som är mörkhyade....
    och vi bor inte i förort, vi bor i småstad på 50.000 invånare.

• Aaliyah

Att svarta själva kallar varandra för "neger" har inte så stor betydelse i detta fallet. Om en vit pratar om "negrer", eller kallar en svart för neger så tar de ofta väldigt illa upp. Jag känner många svarta, och så tycker de i allmänhet. Har man en svart kompis som man vet inte bryr sig, så är det väl ok att kalla honom för "neger", även om man själv är vit.
    Då är det oftast mer skämtsamt.

Är det förresten nån annan som tänkt på att "negress" är mer accepterat än "neger"? Jag tycker "negress" låter fint till och med.

• Jädissen

Jag tror att det är lättare att använda ord när man tillhör "kategorin" .Jag uppfattar orden "j-vlä utlännning" som ett skämt om personen som säger det till mig oxå är det...men om någon som inte har en utländsk bakrgrund säger det tar jag det som en förolämpning. Därför kan det vara så att "tabu-ord" används mer i förorterna.....

Svar på tråden Får man säga neger?