kajsalisah: Vart i texten står det att ordet kom från slavhandlarna????!!!!
Det står ingenstans! Det var helt dina egna tankar som tog fram det resonemanget förstår jag, din negativa åsikt om ordet!!!! Just det fakta är fakta, lyssna på det du själv säger utan att lägga in dina egna åsikter!!
Ordet neger kommer ursprungligen ifrån spanskans NEGRO som betyder SVART! och ordet har innebörden av vad jag har skrivit ovan(från SAOL) allt annat har kommit av att folk har gjort och använt ordet i en negativ bemärkelse.
Ordet beskriver et folkslag(visst är det väldigt tråkigt att just det folkslaget eller att något folkslag överhuvudtaget blev slavar, men det har ingenting med ordets betydelse att göra)
Är det även fel att säga ex. asiat??
vårsol:
Du verkar ju inte har förstått nåt alls....läs allt jag skrivit ovan! Neger är inget skällsord/negativt ord, däremot är hora det, liksom idiot!!! (alla borde ju veta att hora betyder prostetuerad/någon som tar betalt för sex och att idiot betyder att någon är dum/korkad osv. däremot tycks ingen av er veta vad ordet neger betyder)
Kan ni männsikor som är väldigt trångsynta ta en lugn stund och LÄSA igenom vad ordet har för betydelse innan ni säger något.
Så självklart, nej...man lär inte barn säga fula saker. Men om ett ord som inte är fult som bara beskriver en viss typ av något som absolut inte är en negativ sak eller ett skällsord, så gör man ju som vuxen ordet till något fult om man uppfotrar barnen att de inte får säga det.
cordelia:
fundera på varför dom tar illa upp av det ordet och ifall de egentligen borde göra det!!!
och ytterligare igen...NEJ jag säger inte neger till folk, bara därför att det har blivit så här, med ERA åsikter.
Måste alla ta efter USA hela tiden...tillslut kommer säkert inte vi heller kunna träffa någon "utanför våran ras"
Är det så ni vill ha det???
Ta å cooola ner lite istället och lär barnen vad ordet har för betydelse, att det inte är något fel alls med att vara neger eller att säga ordet så kommer iaf. våran nästa generation inte behöva ta illa upp pga. detta.
Drar mig med detta inlägg ur denna tråd, då ingen ändå tycks tänka efter eller ens läsa fakta och göra något åt hela den här grejen.
Hoppas på att ni kanske kan hjälpa istället för att själpa!