• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Cahjo

Hej,

Jag lägger ingen vikt vid "neger" i negerboll. För mig är det ett bakverk som heter så precis som det finns finska pinnar och andra bakverk med namn.

Däremot just "neger" i bemärkelse svart människa tycker jag kan låta lite nedvärderande.

Kram från mig och trevlig valborg!

• Gahlin

Ja, det finns ju olika nyanser.

• lycra

Jag säger negerboll... inge tvekan. Om jag ska säga neger så beror det på vem jag snackar med... är det någon jag känner väl så gör jag det. Skulle beställa en negerboll en gång, så tänkte jag vara artig så jag frågade efter en chokladboll... men hon i kassan förstod inte vilken jag mena så jag fick säga negerboll & då förstor hon :) Det var i helsingborg... kanske är olika vart man bor? Jag har växt upp med o säga negerboll... inte var det ett dåligt ord när man var liten? Det är på senare år som det har blivit en löjlig diskussion. Man menar inget illa mor mörkhyade bara för man säger negerboll.

• Ylle

Det får man inte säga eftersom det kan uppfattas som nedsättande av dom som är mörkhyade.

Eller så här kan vi säga: vågar du säga ordet i en vanlig mening (ex. kan man bränna sig när man är neger) inför en mörkhyad person???? Tror jag knappast. Varför inte det då? För att du förmodligen är medveten om att det inte skulle uppskattas.

Det är inte dina känslor som räknas i det här, det är dom det gäller som ska få bestämma om det är ok eller inte...

Å det där med negerboll... svammel, lär er säga chokladboll.

• Roisin Dubh

Oj, här tog diskussionen fart minsann, vad kul!

Jag kanske skulle säga min mening också eftersom jag startat tråden.

För mig personligen så är inte ordet neger fult. Eftersom jag uppfostrats utan rasistiska värderingar men av äldre föräldrar (pappa skulle fyllt 80 i år) så har jag enbart hört ordet i positiva sammanhang. Pappa berättade ofta om sina affärsresor och om människor han träffat på. Han kunde t.ex. berätta om en "neger" han snackat med i en bar i Chicago eller om vännerna han umgicks med när han var i Gambia och dessa berättelser gav ingen negativ klang åt ordet neger.

Men jag har lärt mig efterhand som jag vuxit upp att ordet inte alltid är välkommet och att det ofta används i rasistiska sammanhang. Därför undviker jag att använda ordet bland människor jag inte känner. Allt för att undvika missförstånd eller att oavsiktligt såra någon.

Chokladbollar har jag lärt mig säga nu, men visst händer det att jag av gammal vana slänger ur mig negerboll istället.

Det är svårt detta, ord har så olika klang för olika människor. Vissa ord som varit negativt laddade dämpas och ska trängas undan medan andra tas över och görs mer rumsrena. Jämför med orden bög och flata. Till en början var dessa väldigt negativa men numera används de flitigt och helt naturligt av homosexuella själva. Hur är det då med neger? De enda som egentligen kan bestämma om det är ok är väl de personer som benämningen berör.

• Ylle

Så här säger Nationalencyklopedin:

neger
    ? (mans)person som tillhör en människoras med mörk hy som är urbefolkning bl.a. i större delen av Afrika [kan uppfattas som nedsätt.]:

• mim

Det finns ju faktiskt negrer som säjer negrer om sig själv, så vad är det "fula" i det?
    Sen kan man ju fundera på varför denna hysteri om negerbollar när det finns finska pinnar.. För om man ska dra allt som finns till denna ytterlighet så är ju det också diskriminerande, eller?
    Jag anser inte att neger är ett fult ord, jag menar det beror ju på om man säjer nigger, då har det en helt annan betydelse..

• Roisin Dubh

Fast finska pinnar är väl ändå lite annorlunda eftersom det är en nationalitet och inte en omdiskuterad benämning på en grupp människor.

Annars får vi också ta in franskbröd och ungersk potatisgryta i diskussionen.

• SC o EP

Mim

Såvitt jag har förstått så är de OK blad svarta att kalla varandra neger=nigger på eng. Men de tycker INTE att det är OK att icke-svarta använder ordet.

Samma sak med ordet "svartskalle". Det är ok att använda det om man själv är det.

En annan sak jag tänkte på är ordet "svenne"=svensk? Är det OK att använda det? Ha själv svårt för det ordet eftersom jag hört det när man pratar negativt om svenskar.

• Catte

Min syster är adopterad från Indien och när vi var små sa jag ibland till henne när vi var osams...
    -Din j-a negerboll!!

Då sa hon bara tillbaka...

-Din j-a sockerbit.........!!!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Får man säga neger?