• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Lucylin

Själv använder jag inte ordet neger/negress för att beskriva en mörkhyad människa, för mig har ordet också en negativ klang. Neger är INTE samma typ av ord som jude eller asiat - en jude är en person med judisk tro och en asiat är en person som härstammar från Asien. Ska man dra paralleller till religion eller härkomst säger man ju kristen/muslim/etc och afrikan/amerikan/etc beroende på var den färgade personen kommer ifrån.

Neger är för mig samma sak som att säga guling, blatte eller spagge - ett negativt ord som klumpar ihop väldigt många människor med olika nationaliteter och religioner. Trodde faktiskt inte att folk använde ordet men så är tydligen fallet. Själv säger jag svart eller mörkhyad, vilket jag anammat från en tjej som hade just en mörkhyad kille.

• Lucylin

Om jag ska beskriva just hudfärgen kan jag ju tillägga.

• Roisin Dubh

När jag var på studiebesök på ett biografmuseum så fanns där godisaskar kvar från svunna tider och de hade minst sagt suspekta namn!

Vad sägs om t.ex. om "Negerläppar" (läppar av lakrits) eller "Salta blattar" (små lakritsfigurer med ansikte)!!

• Jossan

jag tycker inte ordet neger är nedsättande...
    däremot säger jag mer sällan svart utan mer brun för svarta är mer ovanliga än bruna..
    däremot säger jag negerboll ibland av ren vana och har någongång hört någon säga men det finns inga negrer i negerbollar...
    men eg hur måna kineser finns det då i kinamat och hur många finnar i finska pinnar etc?

• Roisin Dubh

Jossan det är fortfarande skillnad på negerbollar och finska pinnar eller kinamat. Medan de två sista fått sina namn efter varifrån bakverket/maten härstammar (precis som franskbröd) så har negerboll fått namn efter hur de ser ut. Vi säger ju kinamat och inte gulingmat!

• Andrundrun

Jag har alltid sagt neger/negerbollar. Det var det jag fick höra under hela min uppväxt. Tycker inte att det är ngt konstigt med det. Men som sagt det är ju hur man betonar ordet neger som kan ha stor betydelse.

• Sparvel

Tycker inte alls det är farligt att säga "neger".
    "Nigger" låter kanske lite värre.
    "Negress" tycker jag är riktigt vackert o ser framför mig en sån smal, glad, graciös, mörk kvinna ute på en stäpp nånstans med orange sarong på sig

Negerbollar har jag ju sagt sen jag var liten, herregud, det ligger väl inget värde i det??
    En av mina bästa vänner är adopterad från Sri Lanka o henne kallar jag för Lilla Negerbarn. Inte kallar hon mig rasist för det. Men blekfis. Och det gör inget!

Här i Malmö säger man också "turkshop" om vissa bestämda affärer i ett visst område och det är absolut inget illa ment! Men alla vet då vad som finns i de butikerna o vilka man menar.

• Full av förhoppning

Neger är variant på ordet Negro som betyder svart... alltså inget nedsättande...
    Färgad tycker jag låter dumt... som ett påskägg... ser gult med lila prickar framför mig....vadå färgad... det finns många färger...

När jag föddes var jag SVART!
    När du föddes var du RÖD!
    När jag växte upp var jag SVART!
    När du växte upp var du VIT!
    När jag fryser är jag SVART!
    När du fryser är du BLÅ!
    När jag mår illa är jag SVART!
    När du mår illa är du GRÖN!
    När jag svettas är jag SVART!
    När du svettas är du RÖD!
    När jag dör är jag SVART!
    När du dör är du GRÅ!
    Och du kallar MIG FÄRGAD

• petra

Neger är inget laddat ord för mig. Har vänner från Gambia och dom tycker inte heller att det är ett fult ord. Det beror ju på hur man använder det...Din j*vla neger är RIKTIGT fult!

• dutten

Jag säger som så här att jag tänker inte ändra namnet på bakverk - för det heter ju negerbollar o finska pinnar exempelvis.....sen finns det ju mycket annat som har ett *landsnamn* framför - vad sägs om dansk skalle?

Tror däremot att betoningen på Neger har mera betydelse än själva ordet, försöker själv att lära mig säga mörhyad, för att just ordet neger kan uppfattas nedsättande och/eller hotfullt.

Konsumbanan tycker jag nästan är värre i samanhanget. (tänker då på vårat Konsum där frukten oftast är rutten)

Nåja vi kommer nog alltid att tycka olika - mycket beroende på vad man har växt upp med och hur många *färgade* man har umgåtts med - eller?

dutten

Svar på tråden Får man säga neger?