• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • tenderness

En kommentar till angående slaveriet... Jag tycker att de ska vara stolta över den tiden... visst, de blev behandlade som skit, men det var av oss... så vilka är det som är skitarna egentligen? jo det var vi, de visade bara en himla massa tolerans och både psykiskt och fysiskt medan vi satt och latade oss i våra dyra kläder. Så vilka är det som ska skämmas? Det är ju enbart vi och på den tiden använde vi ordet nedlåtande, men varför gräma sig i historien? vi lever inte under slaveriet längre

• Roisin Dubh

Vissa dagar har jag en liten diskret nyans av grönt!

• Mamali

tenderness, tycker att vi överlåter den historiska tolkningen av och förhållningssättet till slaveriet åt de som drabbades och deras efterlevande! Dvs, svarta, mörkhyade, afro-amerikaner et c!

• dutten

Roisin Dubh

Konsumbanan= kosovo-alban

Sant neger är inget landsnamn - tack för rättelsen:)

Ord som jag uppfattar som nedsättande är Blatte och Svenne! - finns det nått värre?

dutten

• Idapida

Visst får man säga neger! Det är inte det minsta nedsättande, och i de andra nordiska länderna använder man det precis som vi använder ordet "svart". Vilket ju är just vad neger betyder!

Sverige håller ju på att gå överstur när det gäller att vara anti-rasistiskt. Det är faktiskt inget fel i att vara stolt över sitt land och uppskatta att man bor där. Det finns nog inget land som är så anti-nationalistiskt som Sverige!

• Full av förhoppning

"visst, de blev behandlade som skit, men det var av oss... så vilka är det som är skitarna egentligen? jo det var vi, de visade bara en himla massa tolerans och både psykiskt och fysiskt medan vi satt och latade oss i våra dyra kläder."

Vi? Jag har då aldrig behandlat någon illa på grund av färg eller ras.... Tycker inte heller att VI ska ha någon skuld för att vi har samma hudfärg som de som hade slavar.
    Lika lite ska vi belasta dagens tyskar för Hitlers idioti.

• Roisin Dubh

Det tummar vi för, Full av förhoppning!

Idapida, jag håller med dig om att det ofta går till överdrift vad gäller om man får vara stolt över sitt land, flagga eller sjunga nationalsång osv men det är ju en helt annan diskussion. När det handlar om ordvalet neger så finns däremot en klar koppling till rasism iom begreppets ursprung och historia.

Det känns lite konstigt att säga "vi" och "de" i den här diskussionen, vem vet vilken hudfärg FL-medlemmen i andra sidan nätet har? Jag är alldeles överygad om att detta forum inte enbart används av s.k. "vita".

• Twilight

Kul att du tog upp diskussionen, funderade just varför alla fick frispel i den andra tråden... Vad är det för fel på neger? Äh, jolligt tycker jag.

Klart man säger negerbol, det "heter" ju det

• Roisin Dubh

Fast jag säger nog oftare negerboll än negerbol, Twilight!

Svar på tråden Får man säga neger?