• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Uet

Jag tycker att det ofta kan ha väldigt stor betydelse HUR man säger det.

Vore nog bäst att inte sätta namn på folkslag över huvudtaget, vi är ju alla människor och det är ju det som räknas.

Ang negerboll så säger jag så, och tycker inte att det är nått fult med det.
    Man menar ju inget illa med det och alla tycker väl om negerbollar..?!?

Jag skulle bli jätte glad om det fanns nått som hette Ullisbollar om man ska se på det på så vis

• Helen72a

för mej e inte neger något fult ord..... låter konstigt att säga svart man/kvinna.... e det en neger så är det... o jag menar absolut inge illa med det... har flera vänner som e negrer/ negresser.... o en negerboll e en negerboll o ingen chokladboll..... där har ni min åsikt..... kramiz på er...

• SC o EP

Helen72a
    Kan inte låta bli...
    En negerboll är INGEN negerboll det ÄR en chokladboll, eller vad brukar du göra de utav??

• AnnaGBG

Neger låter otrevligt men negress gör ju inte det... Konstigt...?

Jag kan inte riktigt säga att jag behöver använda ordet särskilt ofta, ämnet kommer liksom inte upp, men jag tror att jag säger "svart person" ( Och jag säger negerboll, men äter dem aldrig så jag har inte råkat illa ut för det )

• Korallen

Varken neger eller negress har en negativ innebörd för mig. Däremot resonerar jag som många andra, att jag undviker det i vissa sammanhang då jag vet att andra kan gå i taket av att höra det, jag väljer tillfället att använda ordet.
    Men som sagt, inget negativt med det ordet för mig.
    Blatte, svartskalle och liknande ord har däremot väldigt negativ klang tycker jag.

• My 2

Okej. Jag säger negerboll. Har aldrig funderat på det och tycker inte man ska skaka igång stormar i vattenglas *ler*

Jag tycker inte det är något fel att använda "neger" om man med det menar en mörkhyad person(er) i allmänhet, däremot i satser som "j-la nigger" blir det ju aningen nedlåtande *sarkasm*.

Jag jämför "neger" med t.ex. "jude" eller "asiat" som ju samtliga är beteckningar på folkslag som är spridda över flera nationaliteter. Ingen tycker väl idag att "jude" är ett nedlåtande uttryck? Annorlunda var det säkert på 40-talet....

Den negativa klangen kommer sig nog av att "mörka" krafter gärna "stjäl" ord och gör dem till sina egna, då tycker jag det är viktigt att vi andra ser till att den icke-negativa betydelsen / tolkningen blir den allmänna. Homo-populationen har ju, som någon ovan skrev, "tagit tillbaka" orden bög och flata och gjort dem till "sina". Det tycker jag är "power".

Ha det så bra allihopa!
    /my

• Aiwendil

Håller helt med Helen72
    Tycker inte det är något fult att kalla en svart man eller kvinna för neger/negress. Det är hur man betonar det tycker jag...
    Och jag menar aldrig nått illa när jag säger neger om någon...
    Min åsikt

• Stierna

Skulle aldrig komma på tanken att tilltala/benämna någon med neger. För mig har det ordet en negativ klang, precis som svartskalle och svenne.
    Gillar själv inte att benämnas svenne, det känns degraderande.

Tror dock att en del äldre använder ordet utan avsikt att uttrycka sig nedvärderande om någon, men för mig känns det helt fel.

Bodde i USA (Washington DC) ett par år och insåg att både ordet negro och nigger INTE är acceptabla, såvida det inte är två afroamerikaner som pratar med varandra.

Alltså....NEGER.......går bort för mig !!

• Helen72a

Sc o Ep
    ja jag vet att en negerboll inte består av negrer.... det tror jag nog du oxå gör... men för mej har det altid hetat så o kommer alltid att heta så.....

• mamy

Precis som vissa redan har sagt så är det ju inte hur man själv uppfattar ordet utan hur det uppfattas av dem det berör som har betydelse. Har alltid tyckt illa om ordet neger (gäller även negress) och tycker inte det är okej att säga överhuvudtaget. Känner heller ingen svart person som inte tar illa vid sig av det ordet och det i sig är skäl nog att inte använda det. Dessutom började ordet användas av kolonisatörerna som benämning på slavarna och det i sig förklarar väl varför det väcker anstöt hos många svarta.

När det gäller negerboll så har jag alltid tyckt illa om det ordet och påpekat för folk att jag inte tycker man bör säga det ända sen jag var liten. Jag har dock förståelse för att vissa uppfattar det som ganska harmlöst, men när det nu är så enkelt att använda ett annat namn för det, varför kan man då inte bara göra det? Vi hade ju aldrig kommit på tanken att kalla något för svartskalletårta eller gulingpaj, eller?

Hänsyn och respekt är nyckelorden i denna diskussion tycker jag, varför insistera på att göra något som kan såra eller förarga en annan människa när det krävs så lite för att undvika att göra det?

Svar på tråden Får man säga neger?