• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Sarasnaran

Vet inte om ni har hört talas om lite bryderi vi har haft här i Skåne, närmare bestämt Sjöbo.
    Där blev ett bageri anmält till Jämo för att ha "negerbollar".

Urlöjligt tycker jag..

• tenderness

Skruntan
    tyvärr så är vi med efterlevande... p.g.a. det så kommer vi alltid vara de onda... jag tycker enbart att det är synd att man inte kan gå vidare. Vi är alla efterlevande av historien och det var ju inte jag som tog upp det från början. och jag använde det inte som försvar åt ngn heller så egentligen fanns det inte så mycket att reta upp sig på

• Molnet

SnutteNuttan

det måste ju funnits en anledning till att de blev anmälda eller hur? knappast helt taget ur luften. Är det svårt att respektera att människor känner sig kränkta? Det om något har jag svårt att fatta.

• Mamali

Det handlar väl inte om att gå vidare?! Har man ett traumatiskt minne, individuellt eller kollektivt, vill man väl inte bli påminnt om det i parti och minut? Det kan väl vara skönt att slippa även om man "gått vidare"?

Märkligt vilken twist denna tråd har tagit! Svarta, mörkhyade afro-amerikaner ska tydligen "gå vidare", glömma sin historia et c medan vi svenskar ska få vältra oss i nationalromantik... . Logik? Konsekvens?

• Mamali

PS: Jag åsyftar förstås det eviga snacket om att man inte "får" sjunga nationalsången eller hissa svenska flaggan... .

• dutten

Näpp nu tycker jag att det spårar ut lite - diskussen var:Får man säga Neger?

Bli (tyvärr) inte så lite upprörd över orden att vi de efterlevande fortfarande bär skuld för vad våra förfäder gjorde!

Håller inte med!
    Har gått med skuld i över 25 år av mitt liv just för 2:a världskriget!
    Fastän mina farföräldra gömde och skötte sjuka/döende judar - sprang ut i slaktfälten med fara för sina egna liv och hämtade sårade.

Jag är inte ond - och så hmm heller att jag kommer att ge denna *skuld* vidare till mina barn.

Det som hände hände och händer fortfarande - tyvärr lär vi människor aldrig sluta med att utrota varandra pga att vi tycker att vi är värda än någon annan.

Så nu spårade Jag oxå ur....

Ber om ursäkt till Roisin Dubh - hoppas att du förstår mig.

dutten

• Roisin Dubh

Ingen fara dutten, "urspårningarna" här har ju trots allt starka samband med ursprungsfrågan. Rasismens historia är ett väldigt stort ämne där både det ena och det andra sidospåret kan tas upp.

• vadskajaghetadå

lilla obildade jag fick fakist reda på att neger betyder slav för typ en månad sen,,jag kan säga neger ibland,,men oftast "mörk" eftersom dom är de...
    men om neger bertyder slav fattar ja inte varför dom själva kallar varann nigger!

• Fommpen

Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men jag tycker att man får säga neger och negress... Jag tycker absolut inte att det är fult.
    Tycker att det låter värre om man säger "svart"

• Twilight

Hahaha, det har du alldeles rätt i Roisin

Men är det inte så att det är vi "vita" som gör allt tilll en så stor grej? Vi får inte kalla chokladbollar för negerbllar fast det "alltid" hetat så. Vi får knappt sjunga nationalsången för då är vi rasister. Hu hemska tanke om vi skulle ha en svensk flagga på ett klädesplagg eller dylikt, det MÅSTE ju betyda att vi är hemska människor....

Jag har flera vänner, födda i andra länder och de kallar sig själv turkar och negrer... Har även hört dem kalla varandra mindre fina, rasrelaterade ord vilka de använder helt naturligt.

Varför kan ingenting vara med måtta? Allt går till överdrift!

Svar på tråden Får man säga neger?