Helt beroende på hur man säger det. Neger är ju färgen på hyn. Att säga att en människa är brun så tänker man att de är väldigt smutsiga eller solbrända. och en afrikan ser inte ut som han/hon gör för att de är solbrända och inte heller för att de är smutsiga. Att kalla dem svarta är ju med på tok fel då de absolut inte är svarta. Och tro mig, jag talar av egen erfarenhet... Ordet Viting eller vit tjej m.fl. är inte helt ovanligt i en "negers" mun. De säger det för att förklara färgen på VÅR hy, precis som Neger förklarar färgen på deras hy. För DÄR är det en stor skillnad. Det har inget med personerna i egen fråga att göra, enbart färgen. Vet många som INTE tar illa vid sig, bara man betonar det rätt.
Sen finns det självklart många av oss vita som säger neger på ett nedlåtande sätt precis som det finns många negrer som säger viting likadant. Ska vi inte istället sluta tolka ordet utan ta det som det är istället?
En benämning på hudfärgen! Inget annat! Precis som att svenska flaggan är en symbol för sverige och inget annat. Som att polska flaggan är en symbol för polen och inget annat!
Det är när vi börjar tolka orden som allt blir fel.
Men det är som sagt min åsikt precis som många har andra åsikter. Det är ju tillåtet! =))
Nej, jag säger neger, även till dem och hittills har ingen tagit illa upp. För hade jag menat att det var nedlåtande så hade jag ju inte ens pratat med dem. eller hur? *ler*
Kram från en som tycker ser skillnad på färgen men inte personen!