• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • helenuz

att säga neger tycker inte jag alls är nedsättande ord..de e ju precis det dem är...att säga negerboll e ju inget att ta illa upp för vi tar ju inte illa upp när man säger något med vit..isåfall om dem tar illa upp så måste dem ju ha väldigt dåligt självförtroende för att dem är negrer

• oOoJOYoOo

Frågan är vad dom färgade tycker om att bli kallade neger? de är så jag tänker...eftersom dom ofta ser de ordet som något fult så varför använda de? De kommer sig ju av något som inte är särkilt kul slaveriet mm där de användes flitigt.

Jag skulle aldrig komma på tanken att använda de ordet inför någon svart/färgad...även om vi blekfisar tycker de är ok o ingen fara o inte menar något illa så kan de uppfattas väldigt illa. Varför såra i onödan? varför ta chansen?

• Roisin Dubh

dutten, "konsumbanan"? Vad är det?

Fast återigen, neger är inget landsnamn utan en benämning på människor med ett visst utseende.

helenuz, det handlar säkerligen inte om att man har dåligt självförtroende för att man "är neger" utan det är en reaktion i ett historiskt sammanhang där ordet "neger" är en ofrivillig benämning på svarta afrikanska slavar myntat av slkavhandlare. I det sammanhanget har jag full förståelse för om man vill ta avstånd från begreppet!

• Mamali

helenuz, det finns många saker jag "är" som jag inte vill bli kallad för pga de dåliga vibbarna kring ett ord. T ex f-i-t-t-a eller kärring, trots att ursprungsbetydelsen är helt ok! Att säga att svarta skulle ha dåligt självförtroende för att de tar illa vid sig av att bli kallad neger är ett rätt märkligt resonemang. Hört talas om rasism? Slaveriets historia? Etnisk diskriminering?

Dessutom heter "folkslaget" negroid och inte neger... . Det är för övrigt ganska ointressant vad ett ord har för ursprungskonnotation, det är vad som tillskrivs det IDAG som är relevant.

Jag vet inte själv vad jag tycker om ordet neger och det är egentligen fullständigt ovidkommande vad jag tycker. Det är mörkhyade människor själva som ska avgöra om det är OK eller inte. Så länge det finns minst en mörkhyad person som tar illa upp så använder jag det inte. Det finns många andra bra ord som inte är lika stigmatiserande.

• Felix

Skulle aldrig drömma om att säga negerboll, om inte för att kommentera att det HETTE så förr i tiden (till min lillasyster på 14 t. ex. hon tror att pappa blivit galen när han säger att chokladbollar hette så förr). Och det enbart för att jag tycker ordet chokladboll bättre beskriver vad det handlar om...
    Däremot kan jag använda ordet neger, men bara tillsammans med mörkhyade vänner, som är helt ok med ordet, om alla andra säger neger blir det lite knasigt om jag ska säga mörkhyad, bara för att jag råkar vara "vit" (och vad är det? vem är vit? Grisrosa skulle jag vilja kalla det...).
    Använder det aldrig som en benämning om andra eller inför människor som jag inte vet är ok med det.

• Full av förhoppning

"Små barn kan slänga ur sig en hel del roligheter. En kollega till mig
    frågade sin dotter vad hon gjort på dagis. Hon svarade att hon bland annat lekt med en "konsumbanan". I pedofiltider som dessa blev fadern lite orolig
    och frågade en av fröknarna vad flickan kan ha menat. Först såg hon först
    lite fundersam ut men sken plötsligt upp och sa: - Nämen, det har börjat en ny pojke här och han är Kosovo-alban!"

Därifrån kommer ordet Konsumbanan... så det är inte menat som något nedsättande... bara en rolig felsägning av ett litet barn .-D

• busigabarnen

*skrattar* Pratade om just "negerbollar" men en tjej här på FL för några dagar sedan.

Och för mig kommer det alltid att heta så. En kompis till mig är för övrigt adopterad från Brasilien och när vi va små så sa vi ju nererbollar, även hon..

Får väl ta och fråga henne om hon tar illa vid att man kallar det så. Men jag har svårt för att tro att hon ska göra det..

• tenderness

Helt beroende på hur man säger det. Neger är ju färgen på hyn. Att säga att en människa är brun så tänker man att de är väldigt smutsiga eller solbrända. och en afrikan ser inte ut som han/hon gör för att de är solbrända och inte heller för att de är smutsiga. Att kalla dem svarta är ju med på tok fel då de absolut inte är svarta. Och tro mig, jag talar av egen erfarenhet... Ordet Viting eller vit tjej m.fl. är inte helt ovanligt i en "negers" mun. De säger det för att förklara färgen på VÅR hy, precis som Neger förklarar färgen på deras hy. För DÄR är det en stor skillnad. Det har inget med personerna i egen fråga att göra, enbart färgen. Vet många som INTE tar illa vid sig, bara man betonar det rätt.
    Sen finns det självklart många av oss vita som säger neger på ett nedlåtande sätt precis som det finns många negrer som säger viting likadant. Ska vi inte istället sluta tolka ordet utan ta det som det är istället?
    En benämning på hudfärgen! Inget annat! Precis som att svenska flaggan är en symbol för sverige och inget annat. Som att polska flaggan är en symbol för polen och inget annat!
    Det är när vi börjar tolka orden som allt blir fel.
    Men det är som sagt min åsikt precis som många har andra åsikter. Det är ju tillåtet! =))
    Nej, jag säger neger, även till dem och hittills har ingen tagit illa upp. För hade jag menat att det var nedlåtande så hade jag ju inte ens pratat med dem. eller hur? *ler*
    Kram från en som tycker ser skillnad på färgen men inte personen!

• Roisin Dubh

Men tenderness, negro betyder ju svart! Då är ju även det fel!

• Molnet

Jag blir verkligen stum inför att så många inte tycker att ordet neger har en negativ klang och kan använda det lite hursom.
    För mig är det rasistiskt i allra högsta grad just pga av att man benämner en grupp av människor efter deras hudfärg. Detta har gjorts i alla tider och att de själva andvänder det inom gruppen har väl ändå inget att göra med att vi som utomstående ska vara berättigade att använda det mot dem?
    Som jag skrev i den andra tråden har ordet neger ungefär samma klang som svartskalle. Likaså skulle jag aldrig kalla vissa personer för tjockis eller fetto bara för att de kallar varandra för det sinsemellan. Det handlar ju om respekt!!

F ö är jag helt med Skruntans resonemang.

Svar på tråden Får man säga neger?