• Matillin

Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?

Skulle ni tillåta att 15-åringens pojkvän/flickvän sov över i barnets rum?

Är rätt säker på att jag inte skulle det!
    Och skulle nog absolut inte låta dom sova över hos pojkvänner.

Hemma i kalla sverige igen !!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?
  • Sofye

Ja även om jag kanske inte vill det så måste jag ju komma ihåg när jag var 15år!

ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • vittra

Kan säga att när jag var 15 fick jag vara ensam hemma jättemycket, särskilt under sommaren när resten av familjen var iväg och bodde i tält (vi brukade spendera sommrarna så) och pappa förstod att jag då var tillräckligt gammal för att börja klara mig själv, det här var både för att jag skulle få utrymme att utvecklas och att lära mig ett steg i taget att klara mig själv, och samtidigt för att jag hade min pojkvän sen ungefär 1 år tillbaka där hemma som jag ville umgås med. Kan säga att vi hade sex när som helst under dagen (men inte under natten för han fick inte sova hos mig för HANS föräldrar) så tänk efter vad det resulterar i när ni föräldrar sätter en gräns kring något som egentligen inte har med saken att göra (sex). Dessutom brukade jag smyga in genom hans sovrumsfönster när hans föräldrar lagt sig, bara för att få ligga nära min egen pojkvän! Så det finns alltid sätt för ungdomar som verkligen vill vara med varandra, att vara det ändå! Så varför inte ha lite sunt förnuft och diskutera saken öppet med barnen istället??

Vill tillägga att jag aldrig behövt revoltera, jag har aldrig betett mig hänsynslöst eller respektlöst mot min pappa just för att vi haft en dialog där han lyssnat på mig och jag lyssnat på honom och där han gav mig möjlighet att växa och utvecklas.

• jenny99

Jag lät mina tonnåringar sova ihop med deras pojkvänner.
    Tycker det är självklart.

Men inte vem som hellst,utan pojkvänner.
    Sex har man när som hellst ändå.

• Guldrosen

Visst skulle flick- eller pojkvänner få sova över. Vi har pratat med våra tonåringar om blommor och bin. Just nu är det inte aktuellt med övernattning av pojk- eller flickvänner eftersom våra tonåringa singlar.

• Matillin
    3xmamma skrev 2008-12-09 14:18:00 följande:
    Funderar på om ni som röstar nej tycker det är fel att tonåringar har sex och förhindrar det genom att säga stopp eller vill ni bara inte sanktionera och bli indragna i era tonåringars sexliv?Jag har själv alltid haft ett mycket öppet förhållande till mim mamma och det är vad jag vill ha till mina barn också. Hellre än att riskera att de råkar illa ut, blir misshandlade, våldtagna, gravida etc. så kommer de att få ta hem sina pojk/flickvänner (kommer dock att bli ett visst motstånd från min man) jag kan även tänka mig att fixa preventivmedel om det behövs.
    Lite har jag ändrat mig sen jag startade tråden faktiskt.
    När jag gjorde den så tänkte jag mer på att man ofta har nya pojkvänner varje vecka i den åldern och att sådana inte skulle få sova över.
    Men det är så klart att vissa faktiskt har "seriösa" förhållande redan då.
    Hade dom varit tillsammans länge och jag visste vem killen var, att han var "shyst" så skulle jag nog vara ok med det.
    Kommer däremot verkligen "predika" avhållsamhet för mina barn i den åldern, tycker speciellt att tjejer är alldeles för unga för sex då.
    Man är ju inte ens färdigutvecklad i könsorganen i den åldern har jag läst.
    Sen måste man naturligtvis upplysa dom om preventivmedel osv om dom nu inte gör som man själv vill
    Hemma i kalla sverige igen !!
  • kristinah

men det går ju inte att svara på

det beror ju på situation, hur mår ens dotter/son - vem är de tillsammans med - hur verkar förhållandet se ut? etc etc

• Marlene

Det var helt ok när jag var 15, både att sova hos pojkvän och att pojkvännen sov hos mig. Jag har ingen aning om jag skulle tycka det är ok, min son är bara 5 än

• Hanah

Självklart. Som det har skrivits ovan, sex har de ju ändå oavsett om de får sova över eller inte.

• mia949805

absolut. hellre att de sover här än "ränner" på stan.

Min mamma sa att det som folk tror händer på en natt, tar egentligen bara en kvart.

Och visst lämnar vi våra tonåringar ensamma med flick/pojkvänner längre stunder än en kvart?

• MaijaO

Självklart hade han eller hon fått det. Sexliv har de ändå om de känner att de vill och har dessutom all laglig rätt att ha det. Dessutom ser jag det som en fördel att som förälder ha en relation med mina barns partners. Har mina barn ett stadigt förhållande så vill jag veta med vem och hur denna person är. Och att den personen sover över hos oss, äter middag och frukost med oss är väl ett utmärkt tillfälle att lära känna personen i fråga.

Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?