• Matillin

Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?

Skulle ni tillåta att 15-åringens pojkvän/flickvän sov över i barnets rum?

Är rätt säker på att jag inte skulle det!
    Och skulle nog absolut inte låta dom sova över hos pojkvänner.

Hemma i kalla sverige igen !!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?
  • snillis

Ja, om de hade varit tillsammans ett tag och det inte bara var "ett strul" sas.

Jag skulle vilja känna personen i fråga först.
  • 3xmamma

Matillin skrev 2008-12-10 09:27:48 följande:

Lite har jag ändrat mig sen jag startade tråden faktiskt.När jag gjorde den så tänkte jag mer på att man ofta har nya pojkvänner varje vecka i den åldern och att sådana inte skulle få sova över.Men det är så klart att vissa faktiskt har "seriösa" förhållande redan då.Hade dom varit tillsammans länge och jag visste vem killen var, att han var "shyst" så skulle jag nog vara ok med det.Kommer däremot verkligen "predika" avhållsamhet för mina barn i den åldern, tycker speciellt att tjejer är alldeles för unga för sex då.Man är ju inte ens färdigutvecklad i könsorganen i den åldern har jag läst.Sen måste man naturligtvis upplysa dom om preventivmedel osv om dom nu inte gör som man själv vill
    Nå jag tror få i tråden tänker sig hotellverksamhet i hemmet...
    Har ingen erfarenhet från min ungdom av att byta pojkvän varje vecka(inte mina kompisar i den åldern heller!) - gör de verkligen det nu? Har svårt att tänka mig min kloka tolvåring strula så.

Var har du läst det där om att man inte är färdigutvecklad och på vilket sätt i så fall. Vad jag har hört (bara allmänt kan inte ange källa) så är man väl snarast ofta både mest kåt och mest fertil i tonåren, sen att det kan få tråkiga sociala konsekvenser är ju en annan femma.
  • JuliaåRonjasmammis

Ja, det kommer vi att tillåta. Förutsatt att det är ok för den andra partens föräldrar. Jag vill ha en dialog med den/de innan, så att man är på samma nivå.

Vi kommer definitivt inte att predika avhållsamhet, (det lär inte löna sig ändå) men däremot poängtera vikten av att skydda sig mot oönskade graviditeter och könssjukdomar.

Något som vi börjat prata om redan nu (äldsta är 12) är vikten av respekt för varandra i ett förhållande, och att man aldrig får tvinga eller försöka utpressa någon till nåt den inte vill.(Sonens kommentar: Va! Finns det dom som gör så?)

Tycker det är väldigt generaliserande att säga att man inte är mogen för sex när man är 15, och då att framför allt tjejer inte är det. Det beror väl på hur man är som person.

Sen det här med att sova över, det behöver ju, som många påpekat, inte betyda att de har sex just då! De kanske bara vill ligga och kramas och vara nära varann. Dvs precis som vuxna, för det är ju inte alltid vi har sex heller, bara för att vi ligger i samma säng!;D

• eval

Skulle för första gången sova över hos pojkvän när jag var just 15, och jag bad inte om lov, utan meddelade att jag sover över hos xx. Till min förvåning sa mamma nej! (typ första gången någonsin) Men det tog henne inte många sekunder att ändra sig. Jag behövde bara fråga vad hon trodde skulle hända under natten som inte kunde hända någon annan tid på dygnet.

Är 11 år senare gift och har två barn med den pojkvännen, så byta pojkvän varje vecka har inte varit särskilt aktuellt.

• AEL

Klart att man har svårt att tänka sig att ens barn kommer att byta partner och ligga med många. Men när väl oskulden är rökt så följer nummer två, tre, fyra osv mycket snabbare än om de hade hållt på sig från första början. Om det nu inte håller ihop med sina första men det hör väl inte direkt till vanligheterna men grattis till er som lyckats med det :)

• Zaria

Ja det är klart.

Dels har de ju troligtvis haft vänner som sover över innan och vad det gäller sex så fixar de det endå.

• yodi

ja det skulle jag, vill dom sova i hopp eller för den delen ha sex så gör dom det ändå.

däremot så kommer jag vara noga med att påtala vikten av att dom inte ska känna sig tvingade bara för att killen vill eller för att den och den har sex, utan att dom ska vänta tills dom känner sig redo.

och även diskutera det här med preventivmedel.

• mamalicious86

Matillin skrev 2008-12-10 09:27:48 följande:

Lite har jag ändrat mig sen jag startade tråden faktiskt.När jag gjorde den så tänkte jag mer på att man ofta har nya pojkvänner varje vecka i den åldern och att sådana inte skulle få sova över.Men det är så klart att vissa faktiskt har "seriösa" förhållande redan då.Hade dom varit tillsammans länge och jag visste vem killen var, att han var "shyst" så skulle jag nog vara ok med det.Kommer däremot verkligen "predika" avhållsamhet för mina barn i den åldern, tycker speciellt att tjejer är alldeles för unga för sex då.Man är ju inte ens färdigutvecklad i könsorganen i den åldern har jag läst.Sen måste man naturligtvis upplysa dom om preventivmedel osv om dom nu inte gör som man själv vill
    Varför e just tjejer för unga för sex? Måste tjejer hålla på oskulden längre än killar?
  • Matillin
    stinaohenkan skrev 2008-12-10 18:06:35 följande:
    Matillin skrev 2008-12-10 09:27:48 följande: Varför e just tjejer för unga för sex? Måste tjejer hålla på oskulden längre än killar?
    Generellt är det så att flickor ofta är kära när dom har sex med någon medans det mer sällan handlar om kärlek för pojkar.
    Jag syftar alltså på att tjejer oftare blir utnyttjade av killar speciellt i den åldern.
    Det är väl mest det jag personligen är rädd för att ens flickor ska bli utnyttjade.
    3xmamma skrev 2008-12-10 13:46:08 följande:
    Matillin skrev 2008-12-10 09:27:48 följande: Nå jag tror få i tråden tänker sig hotellverksamhet i hemmet...Har ingen erfarenhet från min ungdom av att byta pojkvän varje vecka(inte mina kompisar i den åldern heller!) - gör de verkligen det nu? Har svårt att tänka mig min kloka tolvåring strula så.Var har du läst det där om att man inte är färdigutvecklad och på vilket sätt i så fall. Vad jag har hört (bara allmänt kan inte ange källa) så är man väl snarast ofta både mest kåt och mest fertil i tonåren, sen att det kan få tråkiga sociala konsekvenser är ju en annan femma.
    Nog förstod du väl att jag inte bokstavligen menade varannan vecka.
    Jag menar att vem man är kär i skiftar oftast rätt fort i den åldern och det är väl relativt ovanligt med riktigt seriösa förhållanden mellan 15 åringar?

Mäns sexuella topp är runt 20 och kvinnors runt 30 men jag har faktiskt svårt att tro att man skulle vara kåtare då än när man är 15

Jag läste en länk i en annan diskussion på fl för längesen där det stog att kvinnans könsorgan inte är färdigutvecklade helt förrens vid 16 års ålder så detsamma kanske gäller pojkars?
    Och det låter ju inte helt konstigt då man utvecklas kroppsligen fram till dess?
    Hemma i kalla sverige igen !!
  • Spegellandet

Vill man nuppa, så gör man det oavsett ålder. Huruvida man sover över hos varandra eller ej spelar ingen roll. Alla håller sig inte till sängen och kvällstid

När jag var 15 skulle jag aldrig fått, men det blev ju en del bus med pojkvännen ändå. Aldrig sex dock. Han tyckte inte han var gammal nog Bara för att man är ung, så innebär det inte att man inte tänker efter.

Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?