• Svar på tråden Bugaboo BEE tråden nr 2!!
  • denfina1

Funderar på att köpa en Bugaboo Bee sulky till vår 7 månaders flicka då hon är en lång tjej och vi känner att vår Teutonia Fun sittdel börjar bli för kort och trång för henne.

Vår lilla flicka var 73 cm lång vid 6 månader och växer så det knakar.

Nu tänker jag som så att hon kanske kommer bli för lång för Bugaboo Bee eller är den för långa barn?

Har även tänkt på en Chicco for me www.mytoys.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/de/-/DEU/DisplayProductInformation-Start;sid=YYeFjyodvpCHj2OKVcziiCsX3hZceUS3lGM= då den kostar en bråkdel av Bugaboo Bee men den anses väll sådär för långa barn enligt omdömen på sidan.

Är Bugaboò Bee värt att satsa på? Vi

• nica83
    Lille Mammsen skrev 2009-02-14 19:56:28 följande:
    va e det för fel på dom då? Inget vanligt fel...får jag hoppas!
    De fel jag har haft har andra jag känner också haft, tyvärr. Glidande handtag, krånglande broms, lossnade en plastbit från sitsen som gjorde den helt instabil och så har båda bakhjulen gått sönder (innerslangen åkt ur)
    - Lycklig mamma till J -
  • nica83

Fast min fråga var väl mer om det är 2 år från första köpet? För snart har det gått 1 år nämligen och det är väl det som tillverkaren lämnar som garanti, medan svensk lag säger två år. Tänkte om Bugaboo krånglar ifall det har gått mer än 1 år och vagnen går sönder igen? (De borde ju inte med tanke på vad jag varit med om)

- Lycklig mamma till J -
  • Stargirl
    nica83 skrev 2009-02-15 12:47:35 följande:
    Fast min fråga var väl mer om det är 2 år från första köpet? För snart har det gått 1 år nämligen och det är väl det som tillverkaren lämnar som garanti, medan svensk lag säger två år. Tänkte om Bugaboo krånglar ifall det har gått mer än 1 år och vagnen går sönder igen? (De borde ju inte med tanke på vad jag varit med om)
    2 år från första köpet. Att byta ut delar eller få dem lagade under garanti tiden förlänger inte garanti tiden på en produkt om inte annat anges i garanti villkoren. Det är tillverkaren som ger garantin till produkten till butiken och butiken går sedan under svensk lag gentemot köparen.
    Du är alltså inte Bugaboos kund utan du är butikens kund och måste driva din sak genom din butik då de är kunder till Bugaboo....blir du kolkare
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • nica83
    Stargirl skrev 2009-02-15 12:57:19 följande:
    2 år från första köpet. Att byta ut delar eller få dem lagade under garanti tiden förlänger inte garanti tiden på en produkt om inte annat anges i garanti villkoren. Det är tillverkaren som ger garantin till produkten till butiken och butiken går sedan under svensk lag gentemot köparen.Du är alltså inte Bugaboos kund utan du är butikens kund och måste driva din sak genom din butik då de är kunder till Bugaboo....blir du kolkare
    Jadå, då förstår jag. Borde alltså inte bli några problem. Funderar på att häva köpet om det blir ett problem till, vagnen ska ju kunna användas och nu måste den stå i förrådet i flera veckor i väntan på nya delar hela tiden.
    - Lycklig mamma till J -
  • Stargirl
    nica83 skrev 2009-02-15 12:59:50 följande:
    Det är enligt lkonsumentköplag SAMMA fel 3 ggr så ar man rätt att häva ett köp.
    Olika fel = så ska tillverkaren laga felet alt byta ut till nya delar.
  • nica83
    Stargirl skrev 2009-02-15 13:03:16 följande:
    Det är enligt lkonsumentköplag SAMMA fel 3 ggr så ar man rätt att häva ett köp. Olika fel = så ska tillverkaren laga felet alt byta ut till nya delar.
    Isf står det i praxis? För jag hittade inget själv att det måste vara samma fel när jag kollade konsumentköpL har jag för mig iaf. Men det går även att häva om felet är av väsentelig betydelse för mig, vilket är en tolkningsfråga och kan bli svårt såklart, men inte omöjligt.
    - Lycklig mamma till J -
  • Stargirl
    nica83 skrev 2009-02-15 14:49:36 följande:
    Isf står det i praxis? För jag hittade inget själv att det måste vara samma fel när jag kollade konsumentköpL har jag för mig iaf. Men det går även att häva om felet är av väsentelig betydelse för mig, vilket är en tolkningsfråga och kan bli svårt såklart, men inte omöjligt.
    Ja det är samma fel 3 ggr som gäller enligt konsumentköps lagen. Sen är det en tolkningsfråga som du säger väsentlig betydelse samt om man kan använda produkten under tiden man väntar på nya delen. Ex om man har köpt en vinterjacka med en luva som spruckigt i sömmen så kan man använda jackan under tiden man väntar på att få luvan lagad eller få en ny luva. Är det blixlåset som inte går att stänga så är det ju av väsentlig betydelse om man inte har en annan jacka.

Har jobbat med dessa frågor i ett tidigare arbete. Ibland kan butiken erbjuda en låne produkt under tiden och väljer man att inte acceptera den så ifrån såger man sig rätten att klaga om det tar lång tid att få reservdelen då man blivit erbjuden en låneprodukt under väntetiden. Ex om man har en dator som ej fungerar så kan butiken erbjuda en likvärdig dator (behöver inte vara av samma märke) dvs en laptop om datorn i fråga är en laptop.
  • nica83
    Stargirl skrev 2009-02-15 14:55:16 följande:
    Ja det är samma fel 3 ggr som gäller enligt konsumentköps lagen. Sen är det en tolkningsfråga som du säger väsentlig betydelse samt om man kan använda produkten under tiden man väntar på nya delen. Ex om man har köpt en vinterjacka med en luva som spruckigt i sömmen så kan man använda jackan under tiden man väntar på att få luvan lagad eller få en ny luva. Är det blixlåset som inte går att stänga så är det ju av väsentlig betydelse om man inte har en annan jacka. Har jobbat med dessa frågor i ett tidigare arbete. Ibland kan butiken erbjuda en låne produkt under tiden och väljer man att inte acceptera den så ifrån såger man sig rätten att klaga om det tar lång tid att få reservdelen då man blivit erbjuden en låneprodukt under väntetiden. Ex om man har en dator som ej fungerar så kan butiken erbjuda en likvärdig dator (behöver inte vara av samma märke) dvs en laptop om datorn i fråga är en laptop.
    Ja precis. Som i fallet nu, har varit utan vagnen i 3 veckor eftersom jag inte vågar ta med vagnen ut ifall hjulen går sönder helt (kan ju inte bära sonen och vagnen hem själv) och har inte fått lånevagn från butiken. Nu har jag ju en annan vagn med det har ju inte de med att göra.
    - Lycklig mamma till J -
  • Stargirl
    nica83 skrev 2009-02-15 14:59:09 följande:
    Ja precis. Som i fallet nu, har varit utan vagnen i 3 veckor eftersom jag inte vågar ta med vagnen ut ifall hjulen går sönder helt (kan ju inte bära sonen och vagnen hem själv) och har inte fått lånevagn från butiken. Nu har jag ju en annan vagn med det har ju inte de med att göra.
    Det är upp till butiken att erbjuda dig service i form av en låneprodukt. Det är alltså inte upp till leverantören att erbjuda den tjänsten då du är kund till butiken och butiken är kund till leverantören. Förstår du? Därför är det bra att välja att köpa en produkt hos en butik som erbjuder även service efter köpet. Där faller internetbutiker men då kanske man ibland fått varan billigare.
    Leverantören erbjuder ibland gratis låneprodukter till större kunder och sedan får de "dela" ut dem efter hur allvarliga problemen är för kunden. Det är också en tolkningsfråga. Butiken kan tycka att du kan använda produkten trots att ngt är trasigt då den trasiga delen inte påverkar användningen till en väsentlig grad. Men du kan ha en annan åsikt.

Svårt det där...
Svar på tråden Bugaboo BEE tråden nr 2!!