Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Nyfiken gul

Byter er partner bajsblöjor??

Nyfiken undran för er med blöjbarn...

Byter er partner bajsblöjor?? Eller överräcker dom barnet med varm hand som i reklamfilmen ni vet (gubben som ropar på Kerstin)...

Detta är ingen tråd för diskussion om etik, moral och jämställdhet - jag är bara nyfiken av människans natur om hur blöjbytena ser ut hemmavid....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??
  • Myror i brallan

Min sambo byter bajs när jag inte är hemma, annars inte.
    Dock bytte han bajs ända fram till en liten "bajsincident" vid 6 månaders ålder... Går inte in närmare på det annat än att jag förstår honom och har inget emot att ta bajset. Huvudsaken att lillan inte blir irriterad i stjärten.

• Shirley

Ja det är klart han gör, han byter lika mycket som jag gör (om han inte är på jobbet förståss)

• marickan

Naturligtvis gör han det. Han byter oftare än mig när vi är hemma tillsammans. Ibland är det dessutom så att jag ropar på honom som i reklamen Om jag är trött eller vill göra nått annat en stund så tycker jag gott och väl att han kan byta. Jag gör ju det mesta ändå eftersom jag ammar och han inte kan ha del i matning ännu. Kan tillägga att han mer än gärna byter bajsblöjor och gullar med henne på skötbordet.

• Miss Lau
    S vali s skrev 2009-01-08 01:13:43 följande:
    Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som ansåg att ansvaret för barnet låg i millimeterrättvisa vad det gällde bjöjbyten, jag föredrar att ha barn tillsammans med en flexibel förälder som har insett att ansvaret som föräldrer sträcker sig långt mycke längre än  blöjbyten
    Fast i vilka familjer handlar det om milimeterrättvisa? Det är knappast så att vi räknar blöjor eller barnrumpor vi torkar här hemma utan den som upptäcker bajset tar bort det helt enkelt.

För mig handlar blöjbyte dels om en syssla man gör relativt ofta och alltså delar på (jag tycker inte det går att jämföra med att rensa avlopp, eller så har ni de renaste avloppen som finns eftersom din man rensar varje dag). Och dels för att blöjbyte är mer än torka skit, det är att knyta an och komma nära sitt barn.
  • MajaMärta

Maken har faktiskt sagt "Du är bättre på det"... Men så är jag ju oftast ensam hemma när det kommit bajs och måste förstås byta. Dock är bajset fast nu, och lättare att göra rent än de första månadernas sörja :)

• Dinosaurien

Men herregud, klart han byter bajsblöjor!
    Ni som har en sambo som inte byter bajsblöjor....antar att ni inte tänker dela på föräldraledigheten heller eller? Fan, jag blir så deppig av att hänga på FL, jag tappar liksom tron på ett jämställt samhälle. Stön!

• Blåklockan79

Vi byter varannan gång när vi är hemma, oavsett om det är bajsblöja eller kissblöja. Men om jag fått byta många bajsblöjor på dagarna och det kommer bajs även på kvällen så brukar jag säga att nu är det din tur att byta bajsblöja och då gör han det utan problem.

• MariaX m 2

Hemma hos oss är det sambon som byter alla (i stort sett) blöjor, så har det nästan alltid varit, jag vet inte varför. Jag byter mer blöjs när barnet är litet, när jag har varit mammaledig så då får sambon "byta ifatt" lixom när barnet är större 

Det kallas tvivel det där som stör...
  • FruStolpe

Jupp, min man har bytt blöjor. Inga problem.
    Nu är vår yngsta 1,5 och har varit torr några månader så vi har inga blöjor mer i detta hus.

hade också bestämt mig för att mina barn inte ska gå på potta, utan toalettstolen direkt. Fungerade med killarna och den första månaden med dottern. Men plötsligt så vägrar hon bajsa i toalettstolen. Kissa går bra, men bajsar hon så är det pottan som gäller. Men det har ingen skillnad egentligen, hon är torr iaf.

Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??