• Nyfiken gul

Byter er partner bajsblöjor??

Nyfiken undran för er med blöjbarn...

Byter er partner bajsblöjor?? Eller överräcker dom barnet med varm hand som i reklamfilmen ni vet (gubben som ropar på Kerstin)...

Detta är ingen tråd för diskussion om etik, moral och jämställdhet - jag är bara nyfiken av människans natur om hur blöjbytena ser ut hemmavid....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??
  • S vali s
    Miss Lau skrev 2009-01-08 09:06:54 följande:
    Fast i vilka familjer handlar det om milimeterrättvisa? Det är knappast så att vi räknar blöjor eller barnrumpor vi torkar här hemma utan den som upptäcker bajset tar bort det helt enkelt. För mig handlar blöjbyte dels om en syssla man gör relativt ofta och alltså delar på (jag tycker inte det går att jämföra med att rensa avlopp, eller så har ni de renaste avloppen som finns eftersom din man rensar varje dag). Och dels för att blöjbyte är mer än torka skit, det är att knyta an och komma nära sitt barn.
    Vi har flera kompispar som tar diskussionen "Nu är det din tur" "Men när jag bytte förra gången var det en megabajsblöja..." osv.
    Här har det i "normala fall varit en bajsblöja om dagen, ingen diskussion - jag har tagit den, maken gör tusentals andra saker som jag finner vara mer eller mindre trevliga.
    Knyta an till sitt barn kan man göra på så många andra söätt än att amma eller byta blöja
    Vår familj har hittat ett ypperligt sätt som passar oss och därmed även vår dotter, trots pappas brist på att byta bajsblöjor har dom två en underbar anknytning till varandra
    Den late får brått när det blir kväll
  • S vali s
    Miss Lau skrev 2009-01-08 09:36:13 följande:
    Men hur klarar en förälder av att ta fullt ansvar för ett barn under hela dagar om hen inte byter bajsblöjor?
    Kan bara svara för vår familj, är inte jag hemma byter maken självklart bajsblöjorna - är jag hemma gör jag jag det - inga roblem alls
    Den late får brått när det blir kväll
  • Lajsa77

Håller med Nyfiken gul nedan. Min sambo kräks nästan av bajset. Självklart byter han om jag inte är hemma, men om jag är hemma när plutten gjort nummer två ser jag ingen anledning varför jag inte ska kunna göra det när det inte bekommer mig det minsta.

Nyfiken gul skrev 2009-01-08 09:32:39 följande:

Som TS känner jag mig manad att svara här.... (tråden skulle ju inte handla om etik o moral men men... ) Vad har bajsblöjor att göra med hurvida man delar på föräldraledigheten eller inte? Min man kräks bokstavligen när han byter bajsblöjor - varför skulle jag tvinga honom att göra det när han inte klarar av det? Må så vara att han är brandman med allt vad det innebär men det finns gränser för vad man kan begära av sina äkta hälfter. O ni som skulle lämna er partner bara för att han/hon inte vill byta blöja säger jag - kom igen!!!  Det där tror ni inte själva på heller med tanke på alla tusentals relationstrådar som cirklar runt här på Fl....
  • Dinosaurien
    S vali s skrev 2009-01-08 09:51:13 följande:
    Kan bara svara för vår familj, är inte jag hemma byter maken självklart bajsblöjorna - är jag hemma gör jag jag det - inga roblem alls
    Låter ju bra!
  • Safireee

Varför skulle han inte byta bajsblöjor??? Han är ju lika mycket förälder som jag! Vi tycker att det är lika äckligt båda två. Som tur är bajsar dottern oftast på pottan. Men i övrigt är det varannan blöja är det som gäller när båda är hemma.

• Hedebris

HAHAHAHAHA!!!

Vilken fråga!!!??? Finns det verkligen män som inte bytar bajsblöjjor! Hos oss tar vi nog 50/50.. eller han tar nog 70/30 om jag ska vara riktigt ärlig!

• habibty81

Japp. Och tur är väl det då jag jobbar två dagar/vecka.
    Annars hade det varit synd om min dotter.

• norgesessan

Svarar bara på TS, ja självklart...HAde faktiskt inte accepterat nåt annat. Sambon brukade "kräkas" av bajsblöjor, men han fick då endå byta då och då..(kanske inte så många som varannan, men ett par om dagen iallafall), och idag kan han byta utan problem. Skulle jag ta alla för att han klöktes så hade han nog inte bytat en enda blöja idag, gissar jag.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??