Vi som väntar junibebisar del 2!
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Här samlas vi som väntar och längtar eftera att våra underverk ska titta ut i juni -09
Oh tjejer, jag är ju en av dem som haft förlossning innan och jag är ärlig, det gör skitont..men jisses vilken fantastisk upplevelse, om man är förberedd innan.
Mitt tips är att läsa på sig, lyssna på avslappningsband, osv.
Det är fantastiskt att ens kropp innehar en sådan styrka som den faktiskt har, att den av sig själv hjälper till att föda ut barnet...att ens kropp har burit en ny människa...
Så tänk, eller jag gjorde det iallafall, att varje värk är ett steg närmare första mötet med ens bebis, varje onda värk som man får ta är ett steg för ens bebis möte med världen, varje sekund som man vill ge upp och gå hem blir sedan ett resultat som är värt varenda smärta som finns...ens lilla/e bebis finns i en famn...
det ringde precis en tant från aurorakliniken eller ja klara kliniken som det heter här, jag ska dit på tisdag!
hon verkade jätte trevlig!
Bästa boken tycker jag är "Att föda" och att man läser ALLA kapitel, även om vissa är tunga (snitt, barnet blir skadat/dör osv).
Sen födde jag ju Lillan med dyktekniken och det var toppen! Länk finns hos mig om ngn vill läsa!
Det kommer att gå bra tjejer, bebisen ska ut på ngt sätt! Tänk positivt!
varm kram Bönan
Ser att ni diskuterar förlossning. Jag säger som modernamodern. Det gör ont, men vilken upplevelse det är också. Kroppen är fantastisk!
Vi gick på profylax sist och jag tycker det var jättebra och givande, rekommenderar er som funderar! Där fick man, föruom andningstekniker, avslappning, massage mm även lite tips för att inte "fastna" i förlossningen. Om hur viktigt det är att se varje värk enskilt och inte hur mkt man har kvar tills bebisen är framme. Inte tänke "jag orkar inte mer" utan snarare peppa sig och mer tänka att "det är bara denna med, sen får jag vila. jag orkar denna med!". Och det kan vara bra för en del att kanske a en målbild och ngt konkret som kan få en att få lite ork till. Kanske den 'där fina mössan vi köpte till vår bebis'. Och att partnern tar fram den och visar när det är så jobbigt, det kan ge en lite ork till. Minns inte alla sådana knep de lärde ut, det är ju några år sen... Ska ta och leta fram mina böcker och anteckningar och läsa på snart igen tror jag!
hyperballad
och då säger jag nog lite emot din bm tror jag... vi gick profylaxkurs och övade en del hemma, men anser att vi nog övade för lite för när det var som intensivast så hade jag jättesvårt att slappna av och andas "rätt". och då hade vi ändå bra koll på tekniken innan, fick mkt hjälp med hur man skulle känna för att andas rätt. man ska verkligen vara AVSLAPPNAD, vilket kan vara väldigt svårt att uppnå till fullo om man inte kännt det innan. jag hade jättesvårt på kursen till en början, men fick mkt hjälp och maken fick tips på hur han kunde se på mig om jag inte var HELT avslappnad. men som sagt.. det räckte inte fullt ut iaf. så denna gången ska vi öva MKT, för jag vill kunna använda det hela vägen denna gången!
Mamma har jobbat som uska på BB i 30 år och kan det med profylax rätt bra så hon ska få lära oss. Jag tycker att det är snuskigt dyrt att gå kurser, även om det är värt det.