ryggmärgsbråck/mmc del 4
För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!
För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!
Rafiiki: Hoppas allt går bra imorgon med läkaren och att du får svar.
Fröken Wonka: Trist med inflammationen, hoppas han kryar på sig snart.Kul att ni fick en tripp trapp, jag visste inte att man kunde få det från hab.Vad är panda?
Fröken W - stackars M
Hoppas det går över snabbt!
Kul med stolen
Elias vände sig från mage till rygg vid 2,5 månads ålder, men inte från rygg till mage förrän vid 7,5 månad. Nu vänder han sig obehindrat åt båda hållen, men det satt hårt inne...
Frökenwonka: Lillkillen var ca 3 månader när han rullade från mage till rygg, men det var av ren ilska han ville inte ligga på mage.Han va inte så intresserad av att rulla. Men när han va ca7 månader kunde han det ordentligt.Han har inte heller krypt utan hasar på rumpan i stället,men det går ju lika bra.
Nu kan han stå länge utan stöd och vi väntar bara på att han ska börja gå,men vågar inte riktigt ännu.
Oskis: Panda är en stol som man kan höja och sänka
Melvin blir 6 månader på torsdag och det verkar som han inte har kraft nog i benen att häva sig öve. Hjälper man honom lite går det bra. Får ha hårdträning när han bli bättre.
Fröken W - E:s största problem var att hans huvud är så stort, han orkade inte riktigt lyfta det på det sättet som behövdes för o vända sig. Fick övningar av SG för o stärka honom i de musklerna, för att han VILLE vända sig var tydligt!
Oskis - kul med förflyttandet, på rumpan eller krypa spelar väl inte så stor roll!
Fröken W - E:s största problem var att hans huvud är så stort, han orkade inte riktigt lyfta det på det sättet som behövdes för o vända sig. Fick övningar av SG för o stärka honom i de musklerna, för att han VILLE vända sig var tydligt!
Oskis - kul med förflyttandet, på rumpan eller krypa spelar väl inte så stor roll!
Fröken W: Vår tjej har ett ben som är väldigt svagt och luxerat i höften. Vi tränade hårt på att vända åt båda hållen och hon kämpade på som bara den. Vi började med mycket hjälp, bla med sluttande underlag och vi hjälpte henne att "få med" den svaga sidan. Så småningom blev hon nog stark att vända runt själv och få med den svaga sidan också.
Alla ni som har litet större barn i barnomsorg. När har era små varit redo att börja på förskola? Vi har börjat fundera på detta då vi bor i en by med en lång kö till den enda förskolan och ett antal dagmammor (vilket inte känns som något alternativ). Eftersom vår tjej kommer att behöva en resurs och en miljö som funkar med hennes rörelsehinder vill jag att hon ska få börja på förskolan här och inte inne i stan för att sedan byta. Det lär bli en kamp med kommunen, men jag hoppas att vi ska lyckas få till det.
FrökenW: Jag kommer ihåg att I vände sig fr mage till rygg ca 5 mån men än i dag kan hon inte vända sig fr rygg till mage!
När hon ligger på mage kan hon ju sätta sig upp själv på rumpan!
Vi hade inga hjälpmedel direkt i början, hon fick testa ett sittstöd på golvet men hon satt ganska bra själv redan då så vi använde den aldrig! Hon kryper eller ålar och kan dra sig på rumpan!
Kul att ni fick en stol
Hoppas ni får vara hemma med medicin per os! Vilken stark killle
Klarasmamma: I började på dagis nu vid ca 18 mån ålder, perfekt!
Lycka till och ge dig inte
Sitter här på jobbet och d är super lugnt......trist!
Klarasmamma: Angelica började vid 16månader. Ge dig inte! kämpa på med kommunen. Det blir en kamp. Tyvärr är det så. Jag satt A i föreskole kö långt innan hon skulle börja och samtidigt ringde jag kommun och sa att A står i kö och hon har rmb.
Fröken Wonka. Vi fick hjälpa A lite grand . Det var först när hon insåg att hon hade nytta av att vända sig som det kom. Ca 6 mån
Hoppas han snart blir bättre.
Angelicas nevrolog ringde och hon ska få en ep medicin till. Hoppas att det hjälper! Hon tycker det här är jobbigt. Var jätteaeg att det skett i skolan
Catmat: Har hon haft många anfall sista tiden?