ryggmärgsbråck/mmc del 4
För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!
För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!
Hej på er!
Har inte tittat in här på länge.
Av ren nyfikenhet tänkte jag höra vilka nivåer era barns bråck ligger på, ni vet L:4 S:2 eller dylikt?
Fröken wonka: Håller tummar att 5 dagars kuren hjälper. Det är bra att de är försiktiga med tanke på njurar. Vi var mycket inlagda när A var liten pga uvi och hon fick hogt crp
Rafiiki: Underbart att hon trivs hos stödfamiljen. A hade en stöd familj när hon var liten fram till 4-5 år
Chibaby: Jag kommer inte i håg vilken nivå A bråck låg på.
chibaby: I´s bråck ligger på Th3-Th6 men d säger att funktionsnivån ligger någonstans på L!
catmat: Varför hade ni bara fram till 4-5 år? Hur ofta?
Förstår att behoven kan ändra sig! I älskar sin stödfamilj och de älskar henne
chibaby: V:s bråck börjar på L4 och L5 enligt de uppgifter jag fått fram och sträcker sig nedåt men ingen verkar veta hur långt. Det man vet dock är att bråcket är snett..
Hej chibaby, hur är det med dig?
E:s bråck sitter på S3. Ingen aning om det sträcker sig över flera kotor. S står för sacral, L för lumbal o Th tror jag står för thorakal? Sacrum är fyra hopväxta kotor längst ned i ryggraden iaf, DET vet jag
E:s bråck sitter precis över klykan i rumpan.
Projekt nattavvänjning går strålande! Han drack inget vatten inatt, vaknade inte ens Om det beror på att han fattat att han ändå inte får mat eller på att han var trött efter en orolig kväll låter jag vara osagt. Har märkt att om han nån gång under kvällen blir riktigt ledsen har han svårt att komma till ro sen. Kan vakna flera ggr hysteriskt gråtande, som att han drömmer om det läskiga som hände tidigare. Igår lyfte jag honom samtidigt som han nös, han andades in och satte snor i halsen. JÄTTELÄSKIGT! Samtidigt var han jättetrött o jättehungrig...
Rafiiki: Vi hade en gång per månad. Orsaken till att det slutade var att stöd familjen ville sluta.
Mamman tyckte det var jätte trevligt att ha A där men mannen tyckte att det blev mer jobb på honom. Vi har forfarande kontakt.
Vi sökte aldrig en ny familj
Vpe: Det handlar inte bara om barnets begränsningar. Det handlar om alla möjligheter som ligger framför.
DÅ tror jag att man kan årstadkomma förändring
Håller helt med. Man ska inte säga att du kan inte följa med pga att du har ett funktionshinder. Man ska istället se lösningar
Angelica ska nästa vecka åka skridskor med klassen. Hon har skridskor och skenor. Det finns en båge av stål med hjul på som hon håller i . Hon kan inte åka som de andra men hon är med. Första gången blev läraren paff för hon hade räcknat med att A inte skulle vara med pga av sitt funktionshinder.
Jag tar ett kort på bågen det nästa vecka