• vindaloos

Övikstråden

Startar upp en ny tråd med rätt namn på, så att alla Övikingar hittar hit!
    Välkommen och skriv på.....

Här är länken till den gamla övikstråden som heter Öviks sjaltråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3280413.html

• Svar på tråden Övikstråden
  • LisaP

Har inte gjort så mkt.. elias har varit på dagis, medans emma haft sin lediga dag.. Så hon har väl mest kollat på tv, får passa på då det regnar *ler*

Jag har iof städat toaletten *irk* mindre kul..
    Sedan har man väl betalt en del räkningar och hör och häpna, denna månad har jag klarat att betala ALLA räkningar innan ens Henke fått sin lön *ler* + att jag fått pengar över, wow! Inte så illa att köra tidningen iaf tror jag ..

• Chino

piggelinis...själv hade jag ingen försäkring under själva graviditeten men Trygg hansa har ju en Vänta barn försäkring.

idag har vi vart på stan med skuttan och Ida, fikat lite, shoppat lite...

• puh fantast

Lisa: du vet att det bara är att höra av sig. Kan allt som oftast hinna med en fika.

De har fått hem vinteroveraller på Lindex och Kappahl. Själv tycker jag att de var lite dyra. 399 eller 499. Väntar på att HM ska få hem sina. Var på Niklas klädshop idag och kollade och han får inte hem några mindre än stl. 90 och det är för stort.

Lindex hade en pojkoverall i stl. 86 för 499kr. Vet inte om de har fler på lager.

Tror jag ska ta och skicka efter en, i Ellos, H&M och Halens (tror jag det var) tar de "bara" 349 kr.

Har lite ångest över detta, eftersom man inte vet hur mycket han kommer att växa. Än så länge har han bara 74(på väg mot 80) så vem vet om 86 är för stort eller om han tvärväxer framöver och det blir alldeles för litet.

Träffade Lilleskutt och Ida på H&M, även hon var på rean och fyndade.

• Imoen

Jag har varit på stan och botaniserat bland tapeter och färg idag, för nu när sommaren börjar lida mot sitt slut så börjar det vara dags att ta tag i nästa renoveringsprojekt inomhus. Det som ligger närmast till hands är de två sista sovrummen, varav det ena ska bli Elias rum. Ska bli jättekul att fixa iordning hans rum .

puh fantast: Förra vintern när Elias låg mellan 68 och 74 köpte vi en overall från Fix (Lindex) i storlek 80, men ändå var den i minsta laget på våren. Och den overallen var stor i storleken när man jämför med andra märken.
    Så jag skulle nog ha satsat på storlek 86 om jag var du. För Lucas kommer ju att sitta i vagnen rätt mycket i vinter och då vill ni inte ha en overall som benen åker upp på och lämnar en glipa runt vristen. Då kan du hellre köpa ett bälte att spänna runt midjan som håller upp overallen när han ska gå själv så att han inte behöver snava.

• Imoen

En bra tumregel när man köper overall är att axeln på overallen ska gå upp till huvudet på barnet. Det är nämligen den extra längd som behövs för kläder och för att barnet ska kunna sitta utan att det ska bli glipor vid benen.
    Så försök tänka ut hur många cm barnet rimligtvis kommer att växa (på ett ungefär) innan det är dags att börja använda overallen och lägg till de centimetrarna på overallens längd så kan ni få ett hum om det är en overall som är väldigt stor i storleken eller inte.

• Imoen

Alltså, med upp till huvudet menar jag högst upp på huvudet.

• puh fantast

Imoen: Nu gjorde du mig ännu mer osäker. Elias låg mellan 68 och 74, och 80, dvs. en storlek större, var på gränsen till för liten på våren. 86 blir ju en storlek större än vad Lucas har, då kanske han behöver en 92 eller 90. Men det låter ju jättestort.

Uscha vilket dilemma. Man kanske ska köpa en tunnare overall som han kan ha i vagnen och vänta med att skicka efter en till närmare jul, det är ju sällan det är riktigt kallt före årsskiftet. Men vem vet om det finns några kvar då.

Får satsa på en 86 och blir den för liten till våren får man väl hitta en begagnad 92:a.

Nog om detta. Vad gör alla i regnet?
    Tänkte ta och baka, men någon hade ätit upp alla äggen och jag ids inte ut i regnet för att köpa några. Så det blir väl lite TV-tittande och tvättning förstås, gör man nå´t annat.

• Tesssan82

Ja jag ska ju somvanligt jobba dåra!!!
    Men jag tänker minsann trotsa regnet och ta en lång promis till jobbet idag!!!
    *Är man tjurig så är man*
    På med regnkläder säger jag då bara
    Får passa på att önska alla en trevlig helg, då jag själv ska jobba hela helgen
    Men nästa helg då blir det min första lediga helg på 1 månad YES

• MiaE

Nu ska jag bara skutta in i duschen och sen bär det av till mamma och hämta ivan. Sen ska vi ut med en som fyller 30. Är barnvänlig middag så då får lillskrutten följa... Vill ju va med honom också nu när det äntligen är helg och man e ledig.

Svar på tråden Övikstråden