• vindaloos

Övikstråden

Startar upp en ny tråd med rätt namn på, så att alla Övikingar hittar hit!
    Välkommen och skriv på.....

Här är länken till den gamla övikstråden som heter Öviks sjaltråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3280413.html

• Svar på tråden Övikstråden
  • Nelliy

Tack Lisa!! nu har jag ett leénde på läpparna när jag går ut.. Är så underbart med sånna där historier som barn har sagt

När jag var aupair i Tyskland lärde jag känna en annan svensk tjej, therese som också var aupair. Hon tog hand om tre barn och en kväll när hon ska lägga den älsta, cajsa som är 4 år säger hon.

-Therese, kan inte du sjunga en sång för mej, det gör alltid mamma.
    -Jo visst kan jag det.

Hon börjar sjunga och mitt i sången avbryter cajsa henne.

-Therese, vill du veta en sak?
    -ja, vadå?
    -Min mamma sjunger som en riktig ängel!! Vill du veta vad du sjunger som?
    -Ja!
    -En riktig häxa!!!

Jag tror kvälls sångerna slutade där

• puh fantast

Chino: Måste ta och baka en ny äppelpaj, men det går ju fort. Bara jag varit och handlat lite margarin.
    Va in en snabbis på stan i morse och kollade efter jacka och byxa, men det finns ju inget. HM ska få hem mer vinterkläder, men det vet inte när och vad. Kunde ha kommit idag.

Fanns visseligen massor av jackor på HM, men de är jättetjocka och klumpiga. Får titta på Kappahl imorgon.

Nelliy: bävar för den dagen Lucas säger att jag sjunger som en häxa (för det gör jag)

• MiaE

Ingen som har lust att hitta på något i helgen?

• LisaP

Tyvärr mia får besök fr östersund.. visserligen ska vi in till stan på lördag men iaf.. Hade först tänkt gå på den där bytaredagen som recykling mums ska ha, med puhfantast.. men som sagt, hade glömt att det var denna helgen jag skulle få besökus..

• Chino

moonsleeper...testa lördagsbörsen i ÖA...där hittar du bra beg. saker..jag menar en spjälsäng nöts ju inte allt för mycket...

mitt tips:

Babysitter-jättebra men inget man behöver direkt när man kommer hem från BB

AmningsBH-köp när du kommit hem från BB så du vet att du får rätt storlek

Vagn-jo ett måste...för mig i alla fall, men det hade ni väl redan??

Spjälsäng- Mycket bra att ha men från början tyckte jag det var bäst att ha J i vår säng

Lära gå stol- för en del bra andra inte, J har aldrig använt sin

Matstol- Inget som snvänds före åtminstone 4 mån ålder, annars är Ikeas 99:- helt ok

Skötbord- heller inget måste, vi har ett men så här i efterhand hade det räckt med en filt på tvättmaskinen, beror förståss på hur man bor.

Kläder- inte så mycket i storlek 50 de växer som ogräs, J var 53 cm lång när han föddes så han gick direkt på storlek 56 efter två veckor

Babygym-mycket bra uppfinning för min son, lite olika där med, dock inget som användes första månaden

Tvättlappar i frotte-klipp isär en stor gammal handduk och zick-zacka kanterna så har du ett helt gäng för att torka kräka och allt vad det heter...

Bra att ha hemma vid hemkomst:

Blöjor såklart men köp inte bara av samma märke om du köper flera paket, olika för olika barn, på J passade libero bäst från början och jag hade såklart köpt pampers.

Ersättning..hmm..farlig fråga, upp till var och en beroende på om amning funkar eller inte

nappar..samma här..upp till var och en..jag tyckte att napp var alldeles utmärkt och tycker det fortfarande

salvor som t.ex Zink salva och Idomin...brukar följa med i babybagen som man får på BB

Amningsinlägg, bröstmjölk pump...köp den billiga på apoteket till att börja med, fetvadd att lägga innanför Bh.n om det är kallt ute för att slippa ev. mjölkstockning.

ja det där var det jag kom på nu...

• AgnesNile

Moonsleeper;

Jag har faktiskt köpt det mesta på tradera.com Bärsele, bröstpump, sängkläder till spjälsäng o vagn, haklappar om det blir en liten kräkis, lite skallror o sånt, filtar både fleece o vanliga, flaskvärmare, ylleinlägg mot mjölkstockning, amningsbh, mammakläder, skötbädd till skötbordet, slit o släng handdukar för div ändamål o så naturligtvis kläder. Med en noppmaskin blir det mesta som nytt... Jag tycker det är en bra sida där man med lite tålamod kan göra riktiga klipp. Kan vara värt att kolla upp!

Rekomenderar även blocket.se Där köpte jag ett paket med en spläjsäng med avtagbar sida, madrass, spjälskydd, matstol, ikeas skötbord, pulka (följde som med paketet...) o sparklåda för 800:- totalt. Kunde inte ha kommit över något billigare!

• Chino

Agnes...vilket klipp!!

jag kom oxå över ett sånt paket genom en arb. kamrat till min mamma , babysitter, hokus pokus stol ,spjälsäng och vagn för 500:- fast vagnen bytte vi ut så småningom men fick den gamla såld för 200:-

• puh fantast

Fyller på lite på Chinos lista:

Amnings BH är bra att köpa på väg hem från BB. Hade inte räknat med att behöva någon, men så knöligt det blev utan.
    Beror visseligen på när man får besök, men vi fick besök 2 timmar efter hemkomst, och ovan som man var, så kändes det lite knöligt att ge honom mat utan att allt syntes. Åkte in på stan i ottan dagen efter.

Apropå blöjor, vi hade inte köpt några innan, utan fått prover både från Liberoklubben och pampers (Babyproffsens Babybag). På BB hade de båda sorterna och där kan man prova och känna efter vilka som känns bäst. Vi svängde in och köpte ett paket på väg hem.

Tvättlappar i papper: har vi använt i massor. Vi köper Euroshoppers 24 kr. för 200 st, billigast av alla märken.

Jag var till mamma och pappa och tiggde till mig en bunt av pappas gamla näsdukar att torka lilla munnen på Lucas när han ätit. Mjukare än frotté (hade det först).

Kan kanske vara bra att ha åtminstone en flaska hemma om det skulle strula med amningen.

Mjuka filtar i bomull använder jag fortfarande.

Någonting mjukt och härligt att ligga på på golvet..tycker jag i lla fall. Har en golvälskare.

Nässug, nagelsax eller klippare.

Badbalja (Ikea tar 59 kr, om jag inte minns fel), badolja

Finns säkert mer saker, men jag kommer inte på nå´t mer.

Blocket är ett annat bra ställe att hitta begagnade saker.

• AgnesNile

Chino;

Ja visst är det kul när man gör riktiga fynd? Då kan man lägga pengarna på lite lyx i stället

• LisaP

Ses i morgon Puh fantast!!
    Kanske fler som skall upp på stan????

Svar på tråden Övikstråden