• m o e

Sommarbebisar 2009 i Västerås!

Här fortsätter vi prata om våra magar och efterlängtade sommarbarn. Välkomna gamla som nya! Vi väntar smått till sommaren 2009 och bor i Västerås med omnejd.

BF-lista
    BF 10/4 - lillnickan
    BF 17/4 - sussu80 - Sanna, centrum (1:a barnet)
    BF 29/4 - Angeni - Jenny, Hallstahammar
    BF 15/5 - Nanoozi - Nanna, Nordanby
    BF 19/5 - Aktalia
    BF 24/5 - TOTTEoELLE - Elinor, Malmaberg
    BF 28/5 - moe - Elin, Tidö Lindö (andra barnet)
    BF 29/5 - jeka78 - Jessica, Guldkullen Bjurhovda (2:a barnet)
    BF 30/5 - Skugga - Linda centrum
    BF 6/6 - Eldene - Centrum (Bebis nr. 1)
    BF 11/6 - vittorn - Carolin, Skiljebo
    BF 20/6 - sockervit - Eva, Berghamra
    BF 21/6 - västerås bebis - Helene, Norra Gryta
    BF 26/6 - lottak79 - Lotta, Johanneshöjden
    BF 28/6 - Pian80 - Agneta, Önsta Gryta
    BF 1/7 - Artica - Anna, Gideonsberg
    BF 1/7 - Ronzki (2:a barnet)
    BF 2/7 - Sajsis - Cajsa, Skälby
    BF 5/7 - DariaM - Maria, mitt i stan (1:a barnet)
    BF 5/7 - annalainen - Anna, Tidö Lindö
    BF 8/7 - Lottilej - Lotta, Bäckby (2:a barnet)
    BF 8/7 - Labolina No7 - en bit utanför stan (2:ra barnet)
    BF 16/7 - Heiress - Vetterslund, 2:a barnet
    BF 20/7 - Erika89 - Erika, Hallstahammar

Vill du lägg till dig på listan, så kopiera den senaste (leta efter senaste version i tråden) och lägg till din egen info där.

Här är vår förra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m37837914.html

Äntligen väntar vi syskon! Bf 28/5 2009
  • Svar på tråden Sommarbebisar 2009 i Västerås!
  • angeni

Som sagt FK i ett nötskal De kan inte göra sitt jobb....

Det udda är varför andra har fått beviljat för samma sak men inte du.
    Nu är jag inte så insatt i havandeskapspenning, går det att överklaga deras beslut?

• Cecilia1982

Angeni: Du kan alltid göra llting på nätet, det går lite snabbare än att vänta på alla papper. Du behöver bara en inlogging från din dator, bank id eller något liknande. Jag sköter allt mitt via nätet. Men man blir inte lite förbannad när det inte fungerar!!

Lotta: Klart att det måste gälla samma för dig!! Är du anställd på 100%? Annars kan det ju vara det som spelar in...

FÖRSÄKRINGSKASSAN SUGER!!

Min plastmamma hade precis påbörjat sin cellgiftsbehandling mot bröstcancer, när fk ringer och frågar när hon beräknas vara arbetrsför igen!!! IDIOTER!!

Så, nu har vi spytt lite galla!!

• Aktalia

Måste bara berätta vad jag drömde i natt. Jag har ju för flera månader sen drömt att jag fick en flicka som var typ 2 år från början och som var väldigt upprörd att jag inte hade köpt bl a blöjor när jag visste att hon skulle komma.

I natt drömde jag att jag var på ultraljud (ska ju dit om lite mer än en vecka) och då var mina kollegor på jobbet med av någon anledning. Då gissade alla att det var en tjej och att hon skulle heta Edit. Men sen lyckades vi få in en mycket bättre bild och såg hur bebisen smålog åt oss och alla såg att det var en tjej men att hon heter ju Iris!

Undrar om det är en tjej i magen i alla fall? Namnfrågan är ju uppenbarligen löst...

• angeni

Cecilia: De påpekade det på försäkringskassan. Jag ska se efter hur man gör det så jag kan sköta allting med föräldrapenningen sedan på nätet, men denna gången måste jag ju skriva under med arbetsgivaren igen. Så då måste det väl gå pappersvägen antar jag.

Aktalia: Iris är väldigt fint namn Själv vill min sambo döpa till Zelda om det blir en flicka, för mig är det ett tv-spel....

• lottak79

Hej tjejer!

Angeni: Jag kommer att överklaga beslutet. Satt och skrev brevet igår och pratade med chefen nu oxå, men fick inte prata ut ordentligt. Men jag påpekade för han att jag är grymt förbannad och undrar vad han har sagt till dom. Dom hade tydligen ringt till han på jobbet i veckan. Men fick inte veta vad han sa. Men det ska jag fråga sen om han ringer mig. Men han sa att dom måste ha missförstod det hela. Jag kan ju inte ha någon vid min sida hela dagen för att jobba för mig. Det är ju helt befängt!

Sa även att detta är ju en trygghet för mig att kunna gå hem ifall jag inte orkar. Får jag inte det så måste jag sjukskriva mig eller ta ut föräldrardagar. Men hallå!! Jag vill ha mina föräldrardagar när bäbisen kommer. Visst är det bara 60 dagar men ändå! Om andra har fått det biviljat med samma arbetsuppgifter och varför inte jag.

Jag är anställd på 80% men jobbar nästan som heltid ändå. Jag både öppnar och stänger butiken. Så man vikar ju för en chef. Långa arbetsdagar blir det, som 7:00-18:45.

Cissi: Hur känslo kalla kan fk vara och fråga om hon blir arbetsför igen. Det där tär ju både psykiskt och fysiskt! Som sagt så är dom IDIOTER !!!

Aktalia: Då kanske det är en liten flicka där inne. Vi får se om det stämmer. Och namnet redan avklarat. Vad enkelt det blev {#lang_emotions_smile}

• Nanoozi

Lotta: min svärmor jobbar på fk och rekommenderade mig att ansöka sjukpenning istället för havandeskapspenning just för att det är mkt svårare att få. Kraven e mkt högre. Du är ju sjuk sedan pga din onda rygg...eller hur?

• lottak79

Nanoozi: Min onda rygg kommer och går, så jag vet inte om man kan kalla det sjuk. Vet inte riktigt vad gränsen går. Min barnmorska sa att hon kunde inte se varför jag inte skulle bli beviljad. Tror det hänger mkt på vad min chef har sagt oxå.
    Han verkar inte så smidig. 
    Ibland kan jag inte sova och få lov att ta värktabletter för att ens ska kunna somna om. Vissa dagar är ju bättre. Antar att man får ont i ryggen för att magen blir framtung. Och det hade ju varit smidigare om man kan ta ut havandeskapspenning och planera in mina dagar på någon annan som är mer arbetsför än mig, än att jag ska ringa samma dag och säga att jag inte kommer. Då det är mkt svårare att ta in nån direkt på morgonen. Det faller så mkt när någon är sjuk. Sjukpenning kanske man ska fundera på då. Men förstår inte varför rätt penning inte hamnar rätt. Man är ju trots allt havande. Märkligt det där. Jag väntar på samtal från fk och ser vad dom säger, och brevet är snart redan skickat. Tack för tipset, värt att tänka på. Ha dé gott

• angeni

Lotta: Hoppas det går bra för dej och att de beviljar dig detta. Du jobbar ju som sagt lite mer slitsamt än vad jag har gjort, jobbar ju på kundtjänst, men nu så har jag semesterdagar som tur är

• m o e

lotta: Den erfarenhet jag har fått av vänner som sökt HP är att man måste beskriva i detalj vad som är jobbigt och verkligen ta i lite. Inte försköna något, snarare tvärt om. De har blivit hårdare på att bevilja HP det senaste året och till och med många inom sjukvården (som har väldigt mycket tunga lyft) har svårt att få HP. Hoppas att det går bättre med er överklagan!

Aktalia: Spännande med drömmen! Jag har drömt att vi väntat pojkar båda gångerna och det har ju stämt. Fast jag tror inte på sånt egentligen, mest kul att spekulera lite.

Äntligen väntar vi syskon! Bf 28/5 2009
  • sussu80

lotta: Jag sökte halv havandeskapspenning just pga att jag har hört att det är svårt att få igenom hel havandeskapspenning. Jag fick igenom det iaf. Har också långa dagar, lyfter tungt mm. Men har en bra arbetsgivare som hjälpte mig att fylla i papprena. Som du skrev hur kul är det att sitta i kassan typ 6 timmar om dagen...då känner man sig något utnyttjad.

Undrar vad ni tycker om vattengympan nu när det är ny ledare o allt? Är det stor skillnad på passen. Börjat få foglossning nu och vet inte riktigt om jag vågar ta i så mycket på vattengympan... Nu är det bara 1 månad kvar :)

Svar på tråden Sommarbebisar 2009 i Västerås!