• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Lill Trollet 1975

Hej! Jag hittade den här Hjärtebarnstråden och har läst lite i den och känner att det kanske skulle kännas bra att säga hej och höra om det finns någon annan där ute som går igenom samma sak som vi....

Vår Jonathan föddes med Fallots tetrad (bl.a hål mellan kamrarna, trångt vid inloppet till lungpulsåldern) , han är nu drygt 5 månader och väntar på den stora operationen som ska korrigera hjärtfelet. När han var 6 veckor opererades en shunt in (i Lund) och trots att den operationen gick bra känner jag mig nu väldigt rädd för nästa operation. Vi har ännu inget datum men har fått höra att det sannolikt blir i mars/april.

Det vore skönt att få kontakt med någon av er som kanske har ett barn i ungefär samma ålder och kanske t.o.m med samma hjärtfel - finns det någon därute?
    Kram, A

• Trolletmilla

Lill Trollet 1975 skrev 2009-02-22 11:10:08 följande:

Hej! Jag hittade den här Hjärtebarnstråden och har läst lite i den och känner att det kanske skulle kännas bra att säga hej och höra om det finns någon annan där ute som går igenom samma sak som vi.... Vår Jonathan föddes med Fallots tetrad (bl.a hål mellan kamrarna, trångt vid inloppet till lungpulsåldern) , han är nu drygt 5 månader och väntar på den stora operationen som ska korrigera hjärtfelet. När han var 6 veckor opererades en shunt in (i Lund) och trots att den operationen gick bra känner jag mig nu väldigt rädd för nästa operation. Vi har ännu inget datum men har fått höra att det sannolikt blir i mars/april. Det vore skönt att få kontakt med någon av er som kanske har ett barn i ungefär samma ålder och kanske t.o.m med samma hjärtfel - finns det någon därute?Kram, A
    Hejsan

Vår dotter hade fallots när hon föddes hon är nu dryga 19 månader och op i Lund när hon var 4 månader. Vi behövde aldrig shunt utan det blev den stora op med en gång. Idag märks inget alls av hjärtfelet på henne hon är en glad och pigg tjej som utvcklas som hon ska, enda problemet är maten..... Hon klarar inte av att ära bitar utan allt måste vara mixat troligtvis pga att hon hade sond i 6 månader och retade halsen så hon får kräkreflexer så fort det är bitar. Bara fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan. Kram
  • willsam

Lill Trollet- Min lilla dotter är 6 månader nu. har inte samma typ av hjärtfel. men hon har oxå shunt. ska oxå opereras i Lund Kanske i April.
    egentligen skulle steg 2 op. redan vara gjord. men hon växte så dåligt i början så det blev förskutet.
    Det är klart att det är nervöst, även om den största op är klar.
    Man vill att opdagen ska komma och ändå inte. Skulle ha gjort en hjärtkat. i Onsdags, men den blev inställd pga. magsjuka. Allt känns bara fördröjt just nu.
    Skulle gärna göra den där hjärtkat. nu. Det har inte gjorts någon gång på henne och det skulle vara skönt med en ordentlig huvuddiagnos!
    Kramar

• Lill Trollet 1975

Trolletmilla - tack för ditt snabba svar! Vad skönt att höra att er tjej klarade av operationen bra och nu inte känner av sitt hjärtfel, toppen :) Men jobbigt det där med maten, vi har sluppit sådana problem för Jonathan hade bara sond precis i början, sedan ammade jag fram till den första operationen och efter den har han fått mat på flaska. Nu käkar han dessutom smakportioner för fullt och verkar tycka att det är gott. Men han är fortfarande väldigt liten, väger 5.3 och är 5 1/2 månad, han vägde bara 2160 när han kom trots att jag gick över tiden. Men han följer sin egen kurva som dock är under alla andra kurvor.... Men nu väger han iaf över 5 kg vilket vi har förstått är bra med tanke på operationen (har säkert ngt att göra med narkos).

Hur länge tog själva operationen (från att ni lämnade henne till att dom ringde och sade att det var klart)? Var hon många dagar på BIVA? Hur länge var ni kvar på sjukhuset? Hur länge tog det innan hon "var sig själv igen", log och pratade och var "normal" efter all smärtlindring? Jag hoppas du förstår hur jag menar :)

A.

• Trolletmilla

Lill Trollet 1975 skrev 2009-02-22 11:42:22 följande:

Trolletmilla - tack för ditt snabba svar! Vad skönt att höra att er tjej klarade av operationen bra och nu inte känner av sitt hjärtfel, toppen :) Men jobbigt det där med maten, vi har sluppit sådana problem för Jonathan hade bara sond precis i början, sedan ammade jag fram till den första operationen och efter den har han fått mat på flaska. Nu käkar han dessutom smakportioner för fullt och verkar tycka att det är gott. Men han är fortfarande väldigt liten, väger 5.3 och är 5 1/2 månad, han vägde bara 2160 när han kom trots att jag gick över tiden. Men han följer sin egen kurva som dock är under alla andra kurvor.... Men nu väger han iaf över 5 kg vilket vi har förstått är bra med tanke på operationen (har säkert ngt att göra med narkos). Hur länge tog själva operationen (från att ni lämnade henne till att dom ringde och sade att det var klart)? Var hon många dagar på BIVA? Hur länge var ni kvar på sjukhuset? Hur länge tog det innan hon "var sig själv igen", log och pratade och var "normal" efter all smärtlindring? Jag hoppas du förstår hur jag menar :)A.
    EEEE nu ska vi se... vi lämnade henne vid 8 tiden och dom ringde vid 14,30 ungefär men det kändes som evigheter vi förswökte äta lite frukost sedan in till stan och bara vandra affär in och affär ut utan att igentligen titta på nått. Men vilken skön känsla när de ringde och sa att allt gått bra och hon var på väg till biva så vi var välkomna dit så snart vi ville.Läkaren hade förberett oss på att det kunde ta ända fram till 16-17 innan de ringde så de blev ju lite tidigare iallafall. Hon låg nog 3-4 dagar på biva sedan ner till 67:an ytterligare några dagar sedan fick vi plötsligt åka hem redan efter 1 vecka från opdagen. Hon hade ganska mkt abstinens efter de starka medicinerna så det var svårt att få henne att sova ordentligt (några dagar sedan lugnade hon sig igen) Det tog ganska lång( 1-2 månader kanske) tid innan hon blev sitt vanliga jag igen mkt drömmar på nätterna och vaknade och var otröstlig ofta de första veckorna hemma. Det är väldigt vanligt att de bearbetar i sömnen de dom gått igenom men jag lovar det blir bättre med tiden tar ett tag men sedan vänder det och han kommer att bli sitt gamla jag igen.
  • brumme lisa

Hej alla! Sr att Låjsan har framfört min hälsning
    Det var ett kul och oväntat besök!
    Hittills har allt funkat bra, Ida opererades i tisdags och ligger kvar på Biva än, mycket för att hon har svårt att andas själv, framför allt när hon blir uppröd. Vi vet ännu inte om det beror på att hon är ny eller om det är nåt fel, de ska utreda i veckan.
    Själv försöker jag pumpa så hon får lite "mammamat" vilket känns som om det inte funkar alls! Är det någon som har nåt bra tips? Vill ju så gärna kunna ge henne detta! Håller på att bryta ihop över att jag är så dålig mor som inte får det att funka men känner att jag fått för lite info och dessutom är det väl nu hormonerna ska svänga och få en att tjuta för allt

• helma

Brummelisa> Tänkte se om jag kunde hjälpa lite med amningen. Till att börja med lägg på hyllan att du skulle vara en dålig mor för att det inte fungerar!!! Att få ett sjukt barn och gå igenom allt man går igenom är oerhört stressande och det är lätt att kroppen då går in i försvarsläge och funktioner som mjölktillförsel mm stryps.

Jag har ju 3 barn och har med mina två friska barn aldrig haft problem med mjölken eller att pumpa ur, men med min hjärtis fick jag slita för att få ut de dyrbara dropparna. Kroppen är ju så oändligt trött och använder energin till att bara klara sig.

Vet inte om du fick chansen att lägga den lilla till bröstet innan hon gick upp på op/IVA för sånt kan hjälpa till.

Finns det möjlighet att du kan sitta på IVA och pumpa lite? Få upp en skärm och kunna hålla den lilla i handen eller stryka henne över huvudet?

Annars be att få utskriver syntocin (eller hur det nu stavas?) en nässprej som ska hjälpa till med mjölken och sedan duscha varmt, ta fram en bild på tjejen att titta på när du pumpar. Ibland kan det sedan vara lättare att handmjölka eller använda sig av apotekets billigaste pump än den där stora maskinen (jag kände mig som en mjölk ko och det underlättar ju inte när man ska pumpa ur)

Du kan ju även titta in på www.amningshjalpen.se eller be personalen på BB eller IVA om tips råd!!

Lycka till och som sagt slå bort tankarna på att du är en dålig mamma!!

• helma

~harkel~ glömde ju, GRATTIS till den lilla tjejen

• brumme lisa

Helma: Tack för svar!
    När du pumpade, hur ofta gjorde du det och hur länge på varje bröst?

• helma
    brumme lisa skrev 2009-02-22 14:04:53 följande:
    Helma: Tack för svar! När du pumpade, hur ofta gjorde du det och hur länge på varje bröst?
    pumpade var 3:e timme, ungefär så ofta som en nyfödd förväntas äta, ställde dock inte klockan på natten utan sov jag så resonerade jag som att jag behövde det, fast vaknde ofta för att det spände så i brösten.

Jag tog inte direkt tid, utan pumpade så länge det kom mjölk, ibland tog det ju tid att få igång brösten, men inte längre än 15 min höll jag på om det inte fungerade.

Man blir ju så öm ;-( Finns sedan en bra salva att smörja bröstvårtorna med om de börjar ömma, en liten gul tub som heter lanolin (tror jag) minimundus säljer den bland annat
Svar på tråden Hjärtebarn