• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Hjärteprinsen 2006

Filip blir varm o svettas när han blir jätte ledsen och hostar.
    sen när han sover och äter har de lugnat sig med att svettas iallfall.
    men när han va liten då svettades han mer hela tiden.

Idag ska vi till barnhabliteringen igen, denna gången ska vi träffa dietisten o sjusköterkan en gång till. så de blir nog ändrad mat för han iallfall. e kände väl när han är 2½år o fortfarande har infatrinin junior.
    men att han ska byta till Nutrini.

Kram...

• Lill Trollet 1975

Vi har också undrat över det där med svettningen, vår lillkille har alltid svettats framförallt på huvudet, mest när han äter eller sprattlar mycket. Vad skönt om det kan minska lite efter operationen. Vi har tid i Lund den 12.5, så det är snart dags för vår del......läskigt men ska bli skönt att få det gjort! Någon annan som ska ner ungefär samtidigt?

• willsam

igår var vi och gjorde UL på nya bebisen, först riktat UL och sen rutin UL. och det var helt som det ska. en frisk och pigg liten pojke. som kommer att titta ut i sept. Det känns skönt att ha det klart, så att man bara kan njuta av att felicia inte ska op. sig det närmsta året och att nya bebisen är frisk! Ser fram emot en skön sommar!
    Idag ska jag hämta ut minimax till felicim, Vi hoppas att hon ska hålla sig mätt lite längre på det. Hon äter ca 10 - 12 ggr/dygn ,och vaknar fortafarande flera ggr varje natt. pust!

• hjärtemax

åååh gratttiiisss!!!!

ska in o göra det ulet idag!!

sa de könet..? e sååå nyfiken på vem som gömmer sig :P

• willsam

ja det här blir ju min tredje pojke oxå. =) Nackdelen är att jag inte har så mycket pojkkläder kvar, och han kan ju inte strutta runt i klänning... hihi. men jag får väl shoppa lite=)

• Tifastar

Hjärtemax: Lycka till med UL på bebben i magen idag.

Sen kan jag säga att jag känner precis som du ang barn som kryper eller går. Julian sitter åxå bara still på samma ställe...
    Till råga på allt så har folk börjat fråga om han börjat att gå *suck*
    NÄ han tar sej inte ens fram bli mitt svar då...

• Klunsen111

Pratade med dietisten igår. Hon tycker inte att Harry kommer upp i de mängder han behöver. Inte vätskemässigt heller. Vi skulle avvakta över helgen och se om han började äta mer. Jag känner att om jag matat honom och han sen kräks kan jag ju inte börja trycka i honom mer mat direkt. Då väntar jag nån timme och sen provar jag igen. Då kan det ju bli långt mellan målen beroende på om han kräker mycket:(

Han hostar rossligt emellanåt och jag har gett honom hostmedicin för det. Han har ingen feber men om han får det så åker jag in. Känner att jag nog inte reder ut detta själv då.

Annars är han ju jättepigg och "pratar" och sprattlar. Han börjar kunna hålla upp huvudet i magläge riktigt bra nu!! Men han vänder sig snabbt för det är ju klart jobbigt!! På grund av att han är så pigg känns det inte så akut med maten. Han får ju i alla fall energi. Det är mest det här med vätskan som låter lite bekymmersamt.

Hoppas ni haft en trevlig Valborg!! Kramar från oss!!

• hjärtemax

Tifastar:

eller så får man frågan har det hänt nått nytt, något nytt han har lärt sig..
    näe han sitter där han sitter..

hjärtultraljudet gick bra!!!! EN FRISK BEBIS!!!!!!
    känns ju helt konstigt igentligen efter allt man har vart med om men vi är jätte lyckliga!!

• willsam

Ja utveklingen går ganska sakta fram. andra bebisar kryper och ställer sig i felicias ålder och felicia kan inte ens sitta själv ännu. men jag tror att vi får jämföra lite här inne istället, våra barn har ju varit med om så mycket! =). men visst är det frustrerande...=/
    Hur har allt gått Tifastar?
    kram

• johlinn

Hjärtemax o Willsam - härligt o höra att det såg bra ut med era små bebisar i magarna

• Ebbesmamma

Hjärtemax & Willsam: Vad underbart härligt att allt såg bra ut! Kommer själv vara grymt orolig när det är dags för Ebbe att få syskon? samtidigt känns det bra att man får gå och göra riktat hjärt-UL. Hoppas ni kan njuta av graviditeten och att allt går toppen bra! Många kramar till er alla!

• helma

Grattis Willsam och Hjärtemax till beskeden om era små gryn {#lang_emotions_smile}... nu kanske jag är jättedum å ni vet redan säkert detta men de kan ju inte se alla hjärtfel på UL:et en del kan de inte se/höra fråns barnen är födda bla VSD - det var iaf våra läkare supernoga att poängtera.. Dock är ju de större strukturella felen uteslutna...

Här hos är det väl annars bra, vi har fått remiss till ett MUMS-team, vår tjej äter ju halvknöligt - men iom att hon går upp i vikt så slipper vi iaf dietisten...sen hoppas vi på ytterligare en remiss angående sömnen å så sitter vi och väntar på fk´s besked om vårdbidrag, vår hjärtläkare var ju dessvärre inte alltför snabb med att skicka in läkarintyg Nåja blir ju en större summa sen som trillar in kan ju vara trevligt inför sommaren

• bea79

Nu är vi hemma på permission för första gången!! Känns underbart! Idag är det bara över dagen men imorgon ska vi förhoppningsvis få permis över natten! Leo får bröstmjölk och infatrini sen två dagar tillbaka och har börjat kräka mer sen dess. Är det ngn mer som har erfarenhet av att ert barn kräkte mer av infatrini?? När vi var i Lund fick han bröstmjölk och ett tillägg som hette PreNanHy och då kräkte han inte alls så mycket och ofta som nu... Annars går det bra, han går upp i vikt än så länge och syresättningen ligger oftast mellan 80-85%.
    Den 2 juni ska vi tillbaka till Lund för hjärtkateterisering...

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • låjsan1

Hej alla! Hoppas ni haft en bra valborg! Såg att denna tråden tar slut om ett par dag så jag gjorde en ny. Heter oxå hjärtebarn å ligger under föräldrar/sjukdom åkomma,

kram Låjsan

Svar på tråden Hjärtebarn