• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Elliot Lönn

Hej allihopa!
    BRUMME LISA: Stort grattis till den lilla tösen! Håller tummarna för er att allt går bra! & att det fixar sig med amningen!
    & du.. DU ÄR EN SUERBRA MAMMA!!

nu har jag en fråga till alla hjärtebarns-föräldrar! Min Olle har VSD. Han har feber ikväll , 38,6! När han skulle somna andades han massor, så jag räknade & han hade 78 hjärtslag på 1 min. När han somnat så var det 55 hjärtslag/min!
    Att det är mycket förstår jag..men när är det oroväckande, var går gränsen???

• Keewii

Elliot Lönn skrev 2009-02-22 20:01:13 följande:

Hej allihopa!BRUMME LISA: Stort grattis till den lilla tösen! Håller tummarna för er att allt går bra! & att det fixar sig med amningen!& du.. DU ÄR EN SUERBRA MAMMA!!nu har jag en fråga till alla hjärtebarns-föräldrar! Min Olle har VSD. Han har feber ikväll , 38,6! När han skulle somna andades han massor, så jag räknade & han hade 78 hjärtslag på 1 min. När han somnat så var det 55 hjärtslag/min!Att det är mycket förstår jag..men när är det oroväckande, var går gränsen???
    Hur är hans allmän tillstånd?
    Är han slö eller har han lekt som vanligt idag?
  • Keewii

Grattis Brummelisa!
    Stressa inte över ammningen mjölken rinner inte till ordentligt förrän dag tre eller 4. Sen är du ju orolig! Det kommer oroa dig inte! Om det inte skulle gå är du inte en sämre mamma för det!

• Elliot Lönn

Olle har varit sm vanligt på fm, men i eftermiddags så var han lite lugn, det var då jag tog febern! Men han har ätit som han brukar..
    Vi har en tid till våran hjärt-läkare i morgon, så då kollar dem ju honom, vilket ska bli skönt!

• Keewii

Ja det är skönt, håll koll på honom i natt annars är det ju bara åka in!

• Elliot Lönn

japp, tack för hjälpen!
    Bäst & gå & lägga sig...man vet ju aldrig hur natten blir,
    Go natt!
    Bamsekram Hanna

• Keewii

Elliot Lönn skrev 2009-02-22 20:44:38 följande:

japp, tack för hjälpen! Bäst & gå & lägga sig...man vet ju aldrig hur natten blir, Go natt!Bamsekram Hanna
    Hoppas det går över i natt! Tänker på er hoppas du får sova lite Hanna! Min ligger och vrider och vänder för fullt i sängen.
    Kram till er!
  • Lill Trollet 1975

Willsam, tack för ditt svar! Jag är så ovan användare av FL att jag lyckades missa ditt meddelande och såg det först nu.... Vilken fin liten kämpe till tjej ni har fått, som verkar ha ett väldigt speciellt litet hjärta :) Men det är ju så imponerande vad läkare/kirurger kan göra för att hjälpa våra små gullungar, man är verkligen glad att man bor i den här delen av världen!
    Håller tummarna för att ni får den där hjärtkat. gjord snart, förstår att det känns otroligt trist att skjuta upp sådant pga magsjuka :(

Kram,
    A

• bea79

Imorgon är det dags för igångsättning! Jag börjar bli nervös... Undras hur bra man kommer sova inatt... Hoppas att han kommer imorgon så det inte blir en igångsättning som drar ut på tiden...

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & bebisen i magen BF 6/2 -09 ~
  • Lilla My i Finland

Tips angående pumpning!!! Jag pumpade ju i ca 10 månader med lilleman så jag har lite erfarenhet av det. Kände mej jätteliten och uslig då jag satt i mjölkningsrummet på sjukhuset 500 km hemifrån bredvid en "van" mamma som pumpade ut flera deciliter på nån minut då jag själv bara fick några droppar... MEN jag gav inte upp utan fortsatte var tredje timme dygnet runt och då mjölken rann till ordentligt började även jag få fart på mängden. Det tog 3 månader ungefär förrän jag tyckte att det löpte problemfritt. Före det hade jag mjölkstockningar flera gånger...

Stimulera bröstvårtorna förrän du börjar pumpa. Tänk på vattenfall och bebisen, inte att du pumpar eller hur mycket det kommer... Slappna av och för mej hjälpte det att sitta "som en hösäck", alltså inte rak i ryggen. Ät och drick och sov så bra det bara går... Det går bra att värma en vetedyna och värma bröstet med före pumpning...

Angående ömma bröstvårtor... Lansinoh heter en salva här i Finland som man kan köpa från apoteket. En lila liten tub med tjock gul smörja som man inte behöver tvätta bort före pumpning eller amning... Tvåla inte in bröstvårtorna då du duschar... Det torkar ut dem för mycket...

Fråga om det är nåt mera du vill veta! Vi verkar ju vara flera här som har provat att pumpa. Kram och grattis!

Svar på tråden Hjärtebarn