• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Keewii

Elliot Lönn skrev 2009-02-23 13:09:41 följande:

Hej igen!Nu har Olle & jag varit hos farbror doktorn! Olles sänka är på 134! Så det blir pencillin ...igen! Tredje gången på 1 1/2 månad! Stackars barn..Han har även gjort lungröntgen, det syns nåt litet på bilderna, men det är troligtvis sviter från hans lunginflammation. Bilderna ska granskas lite till för att se om han behöver vätskedrivande eller ej! Jag önskar att de hade nåt mot sömnen, så att han (& alla andra stackars barn) kan få sova i lugn & ro & ialla fall få ett par timmar sammanhängande sömn per natt! Men det är bara att vänta på operationen & hoppas att det blir bättre efter! Jag låter nästan lite uppgiven va..?Det är jag inte, bara ta nya tag..hi,hi!Styrkekramar till er alla!
    Vilken tur att ni skulle in idag! Herregud vilken sänka han hade!
    Stackars liten!
    Hoppas det hjälper med penicillinen. Har ni fåt op datum nu?
    Jag har fjärilar i magen varje dag nu inför nästa UL...
    Puss å kram
  • Farbror Matik

Tycker synd om alla er som har hjärtsjuka barn som får andra sjukor, alla er som går och väntar på operation och har det jobbigt rent allmänt. Vi har det verkligen bra nu så här 2 månader efter operationen. Imre äter själv nu, sover så mycket bättre, är pigg och på sånt bra humör för det mesta att man börjar tro att det kanske har blivit bra till sist...

Den här tråden har betytt mycket för oss under tiden så tack ska ni ha allihopa!

• helma
    Lilla My i Finland skrev 2009-02-23 13:42:22 följande:
    helma - nej en sånhär salva som finns här på sidan: www.deklofi.se/ Den lilla lila tuben... Det är vad som rekommenderas från bb här i Finland.
    tror att det är samma sak gul seg salva, lanolin, typ fårfett (usch vad osmakligt det låter)
  • Små Hjärtan

Bea: Hoppas allt går bra i dag. Ett stort Lycka till.

Vad vi fått höra så ska troligen bli op i vår. Eller ja slutet av våren eller början av hösten. Hoppas i Vår eftersom vi lämnat in dagis ansökan nu. Dagis personalen som rekomenderade det då dom bara har 4 lediga platser i höst. Jobbigaste är att inte veta när egentligen. Men i vår säger dom det ska bli en hjärtkat. Men dom visste inte om dom tar in Trinity på op direkt efter kasten eller dom väntar några dagar efter katen. Grr om dom bara kunde bestämma sig. Man blir frusteread. Och hur många gånger har dom inte sagt att vi ska på hjärtkat egentligen men aldrig blivit kallade till en.

Kan inte leva utan mina underbara barn
  • Lilla My i Finland

helma - okej! Samma sak men i olika förpackningar.

• Keewii

Farbror Matik skrev 2009-02-23 14:29:40 följande:

Tycker synd om alla er som har hjärtsjuka barn som får andra sjukor, alla er som går och väntar på operation och har det jobbigt rent allmänt. Vi har det verkligen bra nu så här 2 månader efter operationen. Imre äter själv nu, sover så mycket bättre, är pigg och på sånt bra humör för det mesta att man börjar tro att det kanske har blivit bra till sist... Den här tråden har betytt mycket för oss under tiden så tack ska ni ha allihopa!
    Skönt att han mår så mycket bättre och ni med! Det är ni värda allihopa! Pussa på lille Imre och kramar till er!!
  • vamme

Hejsan, Min Vincent ska vara med i den lokala tidningen och Vi ska berätta om vårt liv med ett enkammarhjärta.

Vi hoppas också på en kat och op i vår men skulle haft en kallelse i jan men ej fått någon än..

• bea79

Nu har lilleman kommit till världen och även genomgått sin första op. Han föddes den 23:e (måndags kl 18,26) och opererades redan dagen därpå efter att de mha magnetröntgen sett att hans lungvener var kraftigt förträngda och anatomiskt mynnade fel. Operationen tog ca 8-9 timmar med gick bra. Pga lungvenernas förträngningar så var lungorna påverkade och han fick en apparat inkopplad efter op som hjälpte lungorna att återhämta sig, tror Sune (doktorn) kallade den för Ecmo...Han har varit stabil inatt och allt ser ut att ha gått bra som tur är.

~ Mamma till världens sötaste killar: Max född 061207 & Leo född 090223 ~
  • Trolletmilla

bea79 skrev 2009-02-25 12:06:59 följande:

Nu har lilleman kommit till världen och även genomgått sin första op. Han föddes den 23:e (måndags kl 18,26) och opererades redan dagen därpå efter att de mha magnetröntgen sett att hans lungvener var kraftigt förträngda och anatomiskt mynnade fel. Operationen tog ca 8-9 timmar med gick bra. Pga lungvenernas förträngningar så var lungorna påverkade och han fick en apparat inkopplad efter op som hjälpte lungorna att återhämta sig, tror Sune (doktorn) kallade den för Ecmo...Han har varit stabil inatt och allt ser ut att ha gått bra som tur är.
    Va skönt att höra att allt gått bra för er och GRATTIS till lillkillen.

Japp igår var vi på ul av Celinas hjärta igen och allt såg superfint ut saturationen låg på 100 så bättre kan det ju inte bli. Ett tips är att ha en ficklampa till hands när de ska göra ul:et funkade kanon på dottern som annars alltid varit riktigt ledsen när dom gör det. Återbesök för nytt ul i okt- nov och vägning på bvc i maj så nu hoppas vi på en sjukhusfri vår och sommar.
  • Johannas mamma
    bea79 skrev 2009-02-25 12:06:59 följande:
    Stort GRATTIS till pojken!! Skönt att OP gått bra.
Svar på tråden Hjärtebarn