• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • helma
    Trolletmilla skrev 2009-02-25 19:28:15 följande:
    helma skrev 2009-02-25 19:11:21 följande: sorry var ju i gt .. men här är iaf länken:www.gt.se/nyheter/1.1476612/skoterskan-lyss na... Tackar Hoppas verkligen sköterskan får "vad hon förtjänar" fy va hemsk och kall hon verkar vara borde inte ha det yrket hoppas hon blir avstängd på livstid.
    hemsk som jag är så undrar jag ju verkligen vem det är, vi låg ju därnere såpass länge och stötte på ssk:or som inte heller lyssnade .. blev ju akut.op. första vändan

förhoppningsvis mår hon dåligt och det kanske är straff nog?
  • pemi
    helma skrev 2009-02-25 19:11:21 följande:
    sorry var ju i gt .. men här är iaf länken: www.gt.se/nyheter/1.1476612/skoterskan-lyssna...
    Usch vad hemskt! Är själv ssk och skulle aldrig låta en patient (barn som vuxen) ligga och vara så dålig utan att tillkalla läkare! Man blir ju mörkrädd! Massa varma kramar till föräldrarna!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Tifastar

Tänkte höra om det är nån mer här som upplever att deras hjärtebarn inte gillar/gillade att ligga på mage?

Julian har fram tills alldeles nyss fått nästan som panik när man lagt honom på mage.

Nu är han 10 månader och klarar av att ligga på mage korta stunder. Så krypa/ta sej fram är det ju inte tal om här...

• Ziggystardust

Tifastar: Samma här, Imre har också alltid hatat att ligga på mage. Nu vid 9 månader kan han ligga på mage ett tag utan att bli arg även om krypning antagligen är långt borta även här!

• helma
    Tifastar skrev 2009-02-25 20:11:46 följande:
    helma skrev 2009-02-25 19:11:21 följande: sorry var ju i gt .. men här är iaf länken:www.gt.se/nyheter/1.1476612/skoterskan-lyss na... Man blir så förbannad av att läsa sånt där, finns inga ord. Den sköterskan borde då aldrig mer få jobba med människor i huvudtaget!
    Håller med det är helt horribelt, visst kanske hade man inte kunnat rädda lillkillen ändå - men att nonchalera - det var ju hennes jobb att vakta över pojken och då måste man ju lyssna.

Men tycker detta återigen visar på detta att man känner sitt barn bäst och skrik då för fanken högt om ingen lyssnar på er!!! Om inte annat behöver någon sätta sig ner och förklara bättre om man överreagerar, det är ju en del i deras jobb oxå ...
  • Trolletmilla

Angående magliggande så låg vår dotter nästan aldrig på magen tränade några minuter ibland bara men hon bara skrek i högan sky. Kan också säga att hon gick själv innan hon började krypa och nu springer hon mest omkring men testar att krypa ibland. Trodde aldrig hon skulle krypa eftersom hon aldrig låg på mage men så började hon att gå vid 13 månader istället.

• Klunsen111

Hej allihopa!! Nu är vi hemma!! Känns konstigt för vi var inlagda lika länge när Harry hade en vanlig förkylning...

Men jag ser ju att han mår bra och blir mer och mr sig lik för varje dag. Han verkar inte ha så väldigt ont. Värst är nog hicka. Då blev han riktigt ledsen. Han får ju alvedon var sjätte timme men jag skulle inte ge honom per automatik utan se först om jag trodde att det behövdes. Svårt att bedömma men jag ger honom när han blir trött och gnällig så han kommer till ro och kan sova gott. Nu var det åtta timmar sen sist han fick.

Harrys hål var ju 8mm. 5mm större än vad de trodde i Kristianstad!! Inte konstigt att han var dålig. Jag är besviken på hur vi hamnade mellan stolarna hela tiden. De två läkarna i Kristianstad trodde nog att den andra höll koll och tvärtom. T ex får han ju mer Impugan nu efter operationen än han hade innan!! Förutom den allra sista tiden innan när JAG hade kontaktat läkaren och ifrågasatt dosen!! Och att jag gjorde det berodde bara på den information jag fått av denna tråden!!
    Vi ska dit på återbesök nästa vecka och då ska jag fråga om det ska behöva bli såhär.

Harry mår i alla fall mycket bättre nu!! Älsklingen!!

• helma

Klunsen> Skönt att ni fått komma hem Sen att Harry har mer impugan nu beror nog på att när de opereras så samlar de på sig väldigt mkt vätska.. min tjej hade oxå en högre dos då vi kom hem men den drog man successivt ned på... Försök dock ha lite koll på hur mycket han kissar, låter kanske skumt, men så att han inte blir av med mer vätska än som går in (jättelätt men iaf..)

• Busbergs mamma

Hej!

Jag skrev här för ett litet tag sedan om min son med en öppen ductus.
    Igår gjordes kateteriseringen men den misslyckades och nu ska han få "den stora operationen" istället. Jag har ju själv varit med om den men ändå! *suck*

Någon som varit med om den nyligen på sitt barn? Hur lång tid tog det för barnet att återhämta sig?

/Jessica

Svar på tråden Hjärtebarn