• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • Norrlandsmorsan

Är pojken så stor så skall han kunna gå på herrarnas själv om han inte är utvecklingstörd förstås .Är man så stor så har man inget på damernas o göra..

Jag tycker att när de börjar skolan så skall de klara av sådana saker själv som att gå in på herrarnas o byta om...

• LadyMarmalade

Norrlandsmorsan...

tack för den passningen

kallar du min son utvecklingsstörd???

Nej det är han inte men vissa saker är problematiska för honom som nya miljöer och att fatta beslut(som att bestämma vilken dusch han ska välja, vilket skåp han ska ta, vilken toa han ska gå på, hur länga han ska skölja håret osv osv osv...

• JoNiCa

Hmm svår fråga, jag tog med sonen tills han blev 7 år ungefär, sen dess VÄGRAR han gå in på damernas. Han tycker det är pinsamt men om några år vill han SÄKERT fälja med mig i (Han blir 10 år i December) men alla barn är olika o vissa är lite blyga/rädda av sig. Då kan det väl vara okej, så länge inte den eventuella 10-åring "släpar hakan i backen"

• mammma02

jag tycker han kunde gå in till killarnas själva han är jue så pass stornu=)
    hoppas hon inte gör om det =) jag tycker typp till dom är en 7 år o minte pappan är med eller 6 år kanske meninte 10 år för då förstår dom lite mera=)

• puss

när man är 10 kan man väl byta om själv?
    om man inte är handikappad på nåt vis....

håller med norrlandsmorsan.

• Auro

För att svara på frågan i rubriken: Nej, nej och nej. Om han inte är uppenbart förståndshanikappad och inte kan klä sig själv, kanske...

Rimligen borde det finnas nån slags åldersgräns för att hänga med in på damernas, då det uppenbarligen finns mödrar som inte själva klarar av att sätta en gräns. Skolålder är passande. Då ska man kunna fixa duschning och påklädning själv. Då är man dessutom gammal nog att ha egen sexualitet, integritet och "prydhet".

Jag känner mig nästan kränkt varje gång det är pojkar i omklädningsrummet, som är för stora att vara där.Det är fräckt och egoistiskt av mammorna att ta med pojkar in som är så stora! Jag vill kunna duscha, basta och klä om i fred utan små ögon som tittar på mig från andra sidan könsgränsen!!!

(Nu väntar jag på påhopp från andra mammor härinne. Bring it on!)

• LadyMarmalade

Puss:

OM man inte har handikapp eller annan problematik som inverkar så visst ska man kunna det...MEN det finns så stora barn som inte klarar det faktiskt....

Större med för den delen

• puss

men en tioåring som inte kan byta om själv kan ju inte vara "helt frisk", eller hur jag ska uttrycka mig...

• mammma02

klart dom kan ta på sej även om dom inte är friska dom lär sej det!
    om doom är tex utvecklingstörda å om dom sitter i rullstol så kan dom kanske eller inte det beror på hur länge dom sutit i den

• LadyMarmalade

Puss:

Noppe
    Men man behöver inte vara utvecklingsstörd...även milda NPF kan ha enorma problem med liknande situationer

DÄRMED INTE sagt att de ska med in på damernas (jag skulle inte vilja byta om inför min son så varför skulle andra vilja det)

MEN det borde finnas alternativa omklädningsrum med bås eller liknande för att slippa såna här konflikter...

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?