• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • ming

Linda87-> Jag känner iaf en som blev utsatt för "övergrepp" i männens omklädningsrum och mannen förföljde honom under en period.

MEN jag säger inte att jag tycker att killar ska få byta om i tjejernas omklädningsrum, utan jag tycker att man ska be om hjälp från badvakten istället för att byta om på samma ställe som andra kvinnor och tjejer.

• Auro

Det är väl dags att KRÄVA av badhusanläggningarna att de sätter upp skyltar, med angiven åldersgräns eller dylikt?

Skriv lappar och lägg i badets förslagslåda (de flesta har en, annars kan man ge lappen till personalen). Säger vi inte ifrån händer ju inget!

jag har iaf sagt till på mitt bad att jag tycker de ska hjälpa gränslösa mammor sätta gräns; att jag vill kunna kopppla av i lugn och ro i dusch och bastu. De har precis tagit upp det till diskussion!

• linda87

tycker himmla synd om det barnet som blivit utsatt men förhoppningsviss är det som sagt inte så vanligt, och att badvakterna ska kunna hjälpa till när det behövs...

tycker det är dags att simhallen skärper sig rent allmänt! här i lkpg där jag bor fick inte två män som ingått partnerskap och 2 medföljande barn räknas som en familj (gå in med fam. rabatten)! DET tycker jag är rent ut sagt förjävligt!

• ElsaLi

Eftersom exemplet med 35-åringar som inte klarar sig själv kommit upp ett flertal gånger så säger jag min mening om det också, även om jag inte gillar jämförelsen.

Jag tror att det är vanligast att problemen skiljer sig åt en del mellan dessa två exempel. Barn med vissa problem kan behöva några år extra för att klara av samma saker som andra jämnåriga kan.

Sedan är det inte så lätt som man kan tro att få stöd och hjälp utifrån till ett funktionshindrat barn, föräldrarna måste ofta ta på sig en stor del (inte sällan allt) extra ansvar och arbete. Jag tror och hoppas att det är annorlunda för vuxna, som kanske inte har föräldrar eller andra som kan hjälpa dem.

Det tillhör inte heller badmästarnas arbete att hjälpa människor att byta om, även om det skulle vara möjligt i vissa (inte alla) fall. Vad tror ni att de skulle säga om jag kom dit med min vuxna bror som har både fysiska och psykiska funktionsnedsättningar och säga att han behövde hjälp med duschning och ombytning? Jag tror inte att de skulle vilja det, så varför skulle det då vara annorlunda med en tioåring? Som sagt, jag gillar inte denna jämförelse, men kommentarer efterfrågades så då delger jag er mina tankar.

Det är väl lika bra att jag återigen påpekar att jag inte tycker att tioåringar bör byta om med motsatt kön, utan vill ge en mer nyanserad bild av funktionsnedsättningar.

• Snossan

Tror nog att personal kan tänka sig att kolla in en tio-åring.

Ett hett tips är att sätta barnet i simskola.

Då hänger personalen med överallt om det finns ett sådant behov .

Så, då va det problemet löst

• Auro

Med tanke på Elsalis inlägg - vilket jag i stora drag instämmer med - måste jag ändå säga att en åldersgräns som begränsar antalet "för stora" pojkar inne på damernas, skulle toleransen, mot de pojkar som ändå MÅSTE gå med mamma, öka.

jag kan förstå om ett handikappat barn behöver få följa med mamma - även om det säkert går att lösa med pappan som sällskap också, men när det kommer in pojkar så ofta som det nu gör, ökas bara kämnslan av intolerans och jag vill bara vråla "uuuuuut - inga pojkar här inne!"

• ElsaLi

Snossan: Det var egentligen det jag menade, att det därför inte går att jämföra en vuxen människa med problem med ett barn som har det. Såg att det lät lite konstigt som jag skrivit det ovan.

Auro: Det var en bra tanke, då skulle man ju helt slippa funderingar om huruvida barnet verkligen behöver vara där eller inte. Säkert trevligare för alla parter.

• Auro

Snossan: "Tror nog att personal kan tänka sig att kolla in en tio-åring." Jag läste "kolla in" som att spana på sexuellt...haha, så fel det kan bli!

• Snossan

Auro: För sjutton gubbar skräm inte upp mammorna nu !!

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?