• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • smulan76

När jag var 10 år och alltså gick i 4:an så hade jag dött om någon kille i min klass hade sett mig naken, allra helst om det var någon man var lite kär i...
    Som vuxen bryr jag mig inte om en 10-årig kille är inne på damernas, men jag tycker inte att det är varken schysst eller speciellt kul för dom jämnåriga tjejerna. Det är mycket som händer i den åldern, många tjejer utvecklar bröst tidigt och kanske inte har lust att synas för jämnåriga killar!!!! Sen ska man ju tänka på att det antagligen är minst lika pinsamt och generande för killen att någon tjej i klassen ser honom näck!

• Miss Daisy

Ja, jag håller med om att det inte funkar i dagens sexualiserade samhälle riktigt. MEn jag skull samtidigt aldrig låta min tio-åriga pojke duscha ensam inne på herrarnas efter allt som faktiskt har hänt på badhuset, och som man faktiskt inte kan blunda för. Bättre att låta dem klä på sig direkt och duscha hemma.

• Auro

Det kan vara integritetskränkande, ett övergrepp mot pojkens integritet, att gå med in på damernas omklädningsrum vid säg, 10 års ålder. Alla "normala" tioåringar har lärt sig blygsel och att nakenhet är privat, framförallt det motsatta könets nakenhet. Det normala är att man I SMYG tillskansar sig glimtar av det andra könet naket i den åldern. Det blir dubbla budskap ...

Vad för vuxna blir dessa pojkar som nästan in i tonåren behandlas som SMÅ barn?

Dessutom är det många pojkar som passar på att spana på de nakna kvinnorna, vilket känns helsjukt för en kvinna med normal sexuell läggning! Detta ser SÅKLART inte mödrarna, det är ju deras små pojkar, och de flesta vuxna förnekar barns sexualitet överhuvudtaget.

Jag har faktiskt betalt för att gå till badet, för att få koppla av i duschrum och bastu, jag vill inte behöva gå därifrån med obehagskänslor!

Det är helt rimligt att kräva att sjuåringar byter om själva. Pedofilförskräckta får ta tag i sitt irrationella tänkande istället.

Pizan: det där du skrev om var otrevligt, i såna fall kan man ju förstå att mammor tar med sina pojkar!

• Avelyn

Har haft med min sju åring hittills.. man är ju rädd att han ska hinna byta om före en själv och hoppa i bassängen innan jag kommer.. och han kan inte simma.. Han har inte reagerat på nakna kvinnor.. han har ju både mamma och syster hemma så... Men ska låta honom byta om på herrarnas nästa gång på badet.. men orolig kommer man nog att vara..

• Tesie

Man kan fråga badvakt eller manliga arbetare på badet så hjälper de barnet att byta om /hålla sällskap. Det gjorde de med min lillebror, han har alltid sätt några år äldre ut än han varit så redan när han var 6 år så var han tvungen att byta om ensam! men som sagt, det var alltid ngn badvakt som följde med honom!

• Auro

Tesie:

bra förslag att fråga personalen.

• Miss Daisy

Alltså på vårt bad har de vakter som bevakar herrarnas så att inget ska ske, men ändå sker det övergrepp. En fjortonåring pojke var och badade och en sjuk person fick syn på honom. Han blev sen våldtagen utanför badet.

I min sons klass och i vår umgängeskrets har aldrig barnen fått vistas inne på herrarnas ensamma, antingen följer en pappa med och badar eller så får de klä på sig och ta duschen hemma.

Jag tror inte att personalen på baden i stockholm har tid att bevaka andras barn, det vimlar ju av dem. Skulle varje unge ha en ledsagare så skulle de ju få anställa hur många som helst.

• Tesie

Pizan, Min lillebror bor i SThlm, så det går visst, frågar man så är de hjälsamma

• felicia6

Fast att en sjuk person kan få syn på någon kan ju hända vartsomhelst?
    Och i ditt exempel kunde ju den sjuka sett pojken inne badandes oxå, och inte behövt se han just i omklädningsrummet?

Menar du Pizan att en fjortonåring då ska oxå få följa med in till damernas o byta om?
    En fjortonåring som är i puberteten och kanske tom börjat ha sex?

• wellah

En tio-åring kan byta om själv. Hade jag varit tio år och stött ihop med en klasskamrat av andra könet i omklädningsrummet hade jag vägrat gå till skolan någonsin.

• Miss Daisy

Tesie! Det beror väl på vilket bad man går till då. Där vi bor går det i varje fall inte.

Felicia6! Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag säger att man INTE ska ta med sig tioåringen in, men jag brukar säga åt min son att bara klä på sig och ta duschen hemma istället.

Nu är det så att övergrepp har skett just i samband med bad, för där har snuskgubbarna varit och spanat. Klart det kan hända var som helst, men nu råkar det vara så att det har varit just i badanläggningar. Eriksdalsbadet har haft så mkt problem att de till och med ansökte om att få sätta in kameror inne på herrarnas. Om de tar problemet på så pass stort allvar så vore det väl underligt om inte jag som mamma gjorde det?

• felicia6

Pizan, Jo, jag läste att du själv hellre tar hem pojken så han får duscha hemma. Det läste jag, men eftersom du tog det där som exempel så antog jag att du hade något argument iom det exemplet?
    Det var bara därför jag frågade om exemplet. Blev lite fel i slutet då jag skrev om du tycker man ska ta in en fjortonåring i omklädningstummet, ber om ursäkt för det.

Men jag undrar ändå om det kan ha varit så att den sjuka personen såg den 14åringen bada och kunde ha våldtagit han även om han inte varit inne o duschat i omklädningsrummet..
    O då är man ju utsatt bara man går till badhuset öht med sin son..

• Miss Daisy

Nja, man är väl inte automotiskt utsatt om man går till badhuset med sin mamma, om man undviker omklädningsrummet. Däremot om man går och badar själv.

I de exemplet jag tog upp och i andra fall så har barnen kontaktats just i omklädesrummen. Men det kan såklart hända var som helst, men nu verkar det som att förövrarna har valt ut just omklädes och duschrum som "jaktmark". Och eftersom Eriksdalsbadet gick så långt att de ansökte hos länsstyrelsen om att få sätta upp en kamera i ett allmänt duschrum så kan man nog ha skäl att oroa sig. Egentligen är det för j*vligt att man ens ska behöva diskutera detta.

• Supermummy

Pizan - Fy vad otäckt, det du skriver! Undrar om de har kameror i USA i omklädningsrummen? (De är ju liksom föregångare till det mesta...)
    Tänk när barnen byter om på badstranden då? Kanske står "fluktare" där med? Fy fan! USCH! Det borde vara skottpengar på sådana äckel!

• Auro

För att återgå till mer rationellt tänkande:

Är man rädd för pedofiler ska man först och främst spionera på sin egen karl, och sedan inte släppa ut sitt barn till andra kompisar, speciellt inte att sova över, och inte heller hem till farfar eller morfar.

• Snossan

Tvätta snoppen med badkallingarna på kanske..

• Miss Daisy

Auro! Jag håller med om att de flesta övergrepp sker inom familjen. Och jag brukar vanligtvis inte vara drabbad av den allmänna pedofilhysterin som råder, men när det handlar om fakta och det faktiskt har hänt så tycker jag inte man ska blunda för det. Ett badhus skriver ju inte till länsstyrelsen och frågar om de kan få filma bland nakna människor som duschar i onödan.

Supermummy! Nej, de har inte kameror på badhusen i USA (min pappa bor där och jag är delvis uppväxt där, så jag vet). Däremot så låter de inte barn besöka omkädesrum osv ensamma. I USA låter man knappt barn leka på den egna trädgården. Och jag hoppas det inte blir samma sak i sverige.

Sanningen är att det kan finnas pedofiler i vartenda buske, och även på strande. Men jag tycker fortfarande man ska låta barn få vara nakna osv, men man får som alltid hålla dem under uppsikt. Det måste man ju göra i vilket fall som helst, så de inte drunknar.

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?