• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • RadixLecti

Men sak samma!

Går en persons vilja före fleras? Ska man verkligen vara så ego?

• näbben

Gossensmamma32: Jag kopierar in ett svar jag skrivit tidigare i tråden som kanske kan ge svar på din fråga här ovan ur i alla fall ett perspektiv.

Min småsyskon tycker och har alltid tyckt att det har varit jätteroligt att gå och bada. Så för en tre år (de var 9-10 år gamla) sedan ville de inte följa med.
    Jag luskade lite varför för de tisslade en del innan beslutet kom att de inte ville.
    Det visade sig att de hade varit i omklädningsrummet och en klasskamrat till den ena syster hade kommit in med sin mamma.

Det är klart att de inte ville följa med då! Det blir ju en jätteutsatt position.

• Qetesh

RadixLecti :

men, vi är ju på två olika spår.
    Jag anser inte att det är NÅGOT fel eller att någon får lida för det därför frågar jag dig var gränsen går!

• RadixLecti

Med tanke på det Jappan sagt borde gränsen gå vid skolstartålder. Dels så kan ungarna efter det stöta på klasskompisar av motsatt kön, vilket leder till förödmjukelser för båda, dels har ingen pubertet kommit igång.
    Vid 10 års ålder är det mycket möjligt att den HAR det. De flesta kör väl igång vid 12-13, kanske 14, men åldern för start av puberteten har sjunkit konstant länge nu.

• RadixLecti

Som jag sa tidigare i tråden:

De flesta tioåringar klarar att byta om själv.
    Några gör det inte, men det finns 35-åringar som inte klarar det heller. Ska vi släppa in dem i tjejernas omklädningsrum också?

• Qetesh

RadixLecti

Det finns femåringar, tom 3 åringar som skulle klara det galant oxå-ska vi inte låta dem heller gå in då, som jag frågat tidigare:

VAR GÅR GRÄNSEN??

• RadixLecti

Qetesh, om du läste vad jag skrev istället för att "skrika", så skulle du ha svaret. I skolstartålder. 7, alltså. Efter det förväntas t.ex. ungarna att klara att byta om själva efter gympan. Alltså borde de klara det själva på badet också.

Ni har förresten inte svarat mig, dock.
    10-åringar med speciella behov klarar inte att byta om själva. De ska få gå in på damernas.
    35-åringar med speciella behov klarar inte heller av att byta om själva. Då måste väl de också få följa med mamma in på damernas?

• Qetesh

RadixLecti :

Tycker att det spårar iväg nu-jämföra friska barn med sjuka vuxna är väl lite väl snedvridet.

• RadixLecti

Qetesh,

hänvisar till det smurfan 03 sa:

"men ni vet inget om denna pojken, mnga kan ha dold handikapp o måste ha hjälp/stöd. som många inte förstår!"

Det har inte varit snack om en frisk pojk.
    Men även om så varit fallet, varför skulle det vara snedvridet? Behovet finns där ändå, och många 35-åringar som kräver hjälp med att klä sig ligger UNDER nivån en frisk 10-åring ligger på.
    Ska vi nu snacka behov över omklädningsrummets andra kvinnors vilja, så kan vi göra det ordentligt.

• linda87

tycker denna tråd har spårat ur å blivit anklagande...

kan inte de som har behov av att få hjälp i omklädningsrummet ha med sig någon av samma kön!
    låt gränsen i omklädningsrum gå vid skolåldern

är man inte kapabel att byta om själv får man väl helt enkelt be om hjälp av någon närstående eller personalen, de finns ju där av en anledning.

och diskussen om övergrepp i omklädningsrum ÖHHH har jag missat dte totalt i media ??? Hur vanligt kan det vara igentligen om man tänker på hur media vinklar saker å ting...?

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?