• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • LadyMarmalade

Mamma02:

att ta på eller av kläder är kanske inte alls det stora problemet för vissa barn, utan mer subtila saker.

• LadyMarmalade

kanske ska tillägga att jag tycker nog att barnen är stora nog för att byta om själva när de börjar skolan...

Min 5:åring klarar nog det redan nu

• Norrlandsmorsan

Klarar man inte av att gå på herrarnas själv då man är 10 år så anser jag nog att man måste vara lite utvecklingshämmad...

Gå igenom i detalj med honom ...hur man gör....

En normalbegåvad kille i den ålder vill knappast byta om med tanter o tjejer omkring sig hellre brukar de vilja ""dö....

Du får nog ta o socialträna honom mera så han inte fastnar i fler """svåra "" livssituationer...där han måste kunna reda sig själv...

Man måste fostra barn till o klara sig lite mer själva ...i livet för plötsligt en dag så kanske du inte finns till hands och då gäller de att de klarar av situationen

• Lalalong

Tycker visserligen också att man borde klara sig själv när man är 10 år! Hade det hänt när jag var på badhuset så hade jag _inte_ tänkt att det var läbbigt för mig att han tittar på min nakna kropp. Tror inte jag har något han aldrig sett förut. Däremot skulle jag nog tänka "Stakars grabb, det här kan inte vara så roligt för honom". Jag menar han visar ju sin kropp också och jag tror att han förmodligen kände sig än mer exploaterad än vad kvinnorna i allmänhet gjorde.

För övrigt tycker jag inte nakenhet är något farligt eller äckligt.
    Bada naken är det bästa som finns! (Fast inte i badhus *fniss*)

• ElsaLi

Exakt vilka problem som kan uppkomma med ett barn som har funktionsstörningar kan vara ganska komplext och svårt att sätta sig in i innan man konfronterats med det.(Se gärna tidigare inlägg för exempel från mina erfarenheter).

Jag tycker inte heller att barn som uppnått en viss ålder bör byta om tillsammans med andra av motsatt kön, men det skrämmer mig att det dykt upp så många förutfattade meningar i denna tråd om barn med funktionshinder. Tro mig, alla tioåringar kan inte byta om själv.

• RadixLecti

Inte alla 35-åringar kan byta om själv heller.
    Deras mammor tar inte med dem in i damernas omklädningsrum.

Llite hårdraget, men det måste till regler på simhallarna om det ska lösas.
    Vet mammor att pojkar över 7 t.ex. inte får följa med in på damernas, så är det ju löst.

• ElsaLi

Håller med om att det borde finnas regler för detta, men framför allt bra lösningar på problemet. Alla borde väl kunna få gå och bada utan att känna sig illa till mods.

Som sagt (skrivet): Det var det smala tänkandet som skrämde mig mest. Alla barn är inte lika och man kan inte säga att man klarar en viss sak bara för att man uppnått en särskild ålder. Så enkelt är det tyvärr inte!

• Sin

Jisses! I dagens samhälle är oftast en 10-åring mycket mer utvecklad och insatt i sex osv än vad vi vill tro. Jag hade blivit jättearg om jag hade varit med om samma som TS.

Som ex. kan jag ta min lillebrors kompis. I 10-11årsålder satt han hemma hos oss och pratade högt och brett om att "sätta på den och den" och att han skulle vilja "knulla den och den". Jag har även vart med om att 12-åriga flickor frågar vuxna män om de tycker om analsex, för att sedan tala om att de inte heller tycker om det. Herregud, vid den åldern ska de inte ens veta vad det är, än mindre veta huruvida de tycker om det eller inte. En vän 11-åriga lillasyster blir MOBBAD i skolan för att hon inte vill använda stringtrosor.
    Vi vill nog gärna tro att en 10-åring är ett barn, men som det ser ut idag så är de inte det. Och en 10-årig pojke har INTE på damavdelningen att göra.

• Pallas

Jag kopierar det jag skriv tidigare i tråden: "han ju faktiskt blivit utsatt för något när han varit ensam på herrarnas tidigare"

• Qetesh

Det enda ev felet i det ligger väl i så fall på kvinnorna!
    En 10 åring är ett barn och kanske inte vill behöva byta om själv med en massa främmande människor.

NEJ, jag tycker inte det är fel alls!

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?