• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • Snossan

Tycker inte det handlar om att bli irreterad på ett barn, har inte sett att någon sagt det.

Vi kan vända på det, om jag va tio år och ska gå in och byta om och så står min klasskompis Fredrik där med sin mamma. Hur skulle det kännas för mig och Fredrik?? Va skulle andra klasskompisar säga om Fredrik, hur skulle jag må om jag va tidigt utvecklad..osv. En annan sak jag inte förstår....låter som att det är äckligt med gubbar. Fredriks pappa och morfar,farfar osv är ju det.. Inom några år är ju Fredrik själv utvecklad, ska man gömma män för honom som att det va något fult.

• Gissella Star

Har ej sagt att någon har sagt att man blir irriterad på en 10åring utan det var mitt eget svar och syn på det hela...Jag skulle inte bli irriterad över något sådant. Sen är det självklart inte äkligt med GUBBAR men i pojkens ögon kanske det är obehagligt(kan vara så att han gått igenom något)....Jag är inte synsk men det är min åsikt om varför pojken följde med sin mamma, sen finns det väl inget lag om det?, eller? Så då tycker jag att barnet 10åringen ska få göra det om han nu tycker det är så viktigt. Jag skulle inte tvinga mitt barn att inte göra det iallafall men självklart skulle jag prata med honom om det så att han sen på ett naturligt sätt skulle vilja gå till herrarnas eller prata om det tills han berättar anledningen.....

• twinmom

Äh, vad spelar det för roll.......han kanske inte ville byta om själv. Han har väl sett sin mamma naken och de andra nakna tanterna/tjejerna är väl inte så mycket annorlunda än mamma.

• Supermummy

Det har sagts förr, men skulle DU som tio år gammal flicka vilja duscha inne hos "herrarna"??? Inte jag i alla fall....

och det är STOOOOR skillnad på att se mamma naken och att se tjejer i sin egen ålder, kvinnor och äldre tanter nakna.

• fipa

det är säkert olika från barn till barn... men, när jag var 10 var en stor del av pojkarna i min klass riktigt vidriga. retade flickorna för att de börjat få bröst, pratade om sex och kvinnors och mäns könsorgan som om de hade vetat nåt... frågade flickorna om de fått könshår redan osv. dessutom kommer faktiskt en del av killarna i puberteten redan vid den åldern. jag är inte specillt blyg av mig, men jag skulle finna det mycket besvärande med en 10 årig pojke som springer omkring och duschar/klär om sig med kvinnorna, och stirrar. och ännu värre för jämnåriga tjejer kan jag tänka mig. en 10åring är helt klart tillräckligt stor för att klara sig själv på herrarnas sida.

• cinderella26

nej men nu får ni väl ge er alla.. en tioåring e trots allt bara ett barn ännu.. är det nu så farligt om han e med mamma å byter om med henne.... å hur vet ni att han var 10??

• fipa

jag vill iallafall inte ha andra kvinnors pre-pubertala söner med mig i duschen

• Snossan

Gissellastar: (kan vara så att han gått igenom något)...tar man väl överhuvudtaget inte med sitt barn till ett allmänt bad om barnet inte är redo för det. Jag vet inte hur jag själv skulle reagera,,,tror nog att jag skulle hajja till.

Men ni som tycker att det är ok..när är det då inte längre ok för honom??

• LyckaJones

Jag fick snällt följa med min pappa på herrarnas och byta om tills jag var ganska gammal, kommer inte ihåg exakt!
    Han ville inte att jag skulle behöva va naken och ensam bland massa främmande människor!

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?