• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • lollisen

Supewrmumy: inte ska du ha dåligt samvete inte...
    man kan inte veta allt här i världen, å nu är de ju inte alls säkert att de skulle vara så... eller hur?
    man tänker inte på allt jämt...

• swahili

Det har nog lite hur moget barnet är. Det finns ju tio åringar som klarar sig alldeles utmärkt ensama inne på herrarnas (och då även damernas), och andra inte.

Sen tror jag också att det spelar stor roll om barnent är vant att gå till simhallen.

Ett barn gäller både killar o tjejer vet ju hur det funkar i ett omklädningsrum om de varit där några gånger, och då tror jag att det inte blir några större problem när de ska klä om själva.

Det finns ju faktiskt 10-åringar som aldrig varit i en simhall. Och då är det inte så lätt...

• Jennie Brunflo

Om jag tänker på min systerson som är 10år.

Han fixar att duscha och göra sig ordning själv på herrarnas.
    MEN i helgen är det Hjärtebarnsträff på Storsjöbadet här i Östersund. Det är första gången de är här osv....då kanske han inte VÅGAR gå in själv på herrarnas och duscha själv??

Hemma där de bor är jag helt säker på att han duschar och fixar allt själv när de är och badar. (de badar 1ggr/vecka och han har två små systrar som följer med mamma på damernas)

Så mitt svar:

OM en 10-årig pojke följt med in på damernas när jag är där hade jag inte brytt mig ett dugg. Jag skulle snarare tyckt synd om honom om han tyckte det var så konstigt med nakna tanter så ögonen ploppade ur. Har han aldrig sett sin mamma naken?

• Supermummy

Jennie Brunflo - Det är STOOOR skillnad på mamma och främmande (äldre och yngre) kvinnor!

• calcioaddict

Jag har en 9-årig son. För det första hade han tyckt att det varit extremt pinsamt att byta om med en massa kvinns. För det andra så tycker jag man i den åldern är så pass stor att man kan klara av att byta om själv. Ibland är vi föräldrar kanske lite väl överbeskyddande?

• calcioaddict

Håller med Supermummy. Stor skillnad!

• Jennie Brunflo

Supermummy:

I know!
    Men jag hade TÄNKT så om något barn STIRRAT på mig när jag bytte om.

Jag har bytt om framför min systerson...och han tittade bara till och kollade typ vad jag gjorde...sedan brydde han sig inte mer.

• Tant T

Men jag säger återigen: tänk de 10-11-åriga tjejer som duschar o är nakna i omklädningsrummet och det kommer en kille i samma ålder?! I den åldern har trots allt en hel del tjejer börjat få bröst och kanske heller inte helt accepterat att de håller på att bli vuxna och då tror jag det kan upplevas VÄLDIGT genant och jobbigt att det kommer en kille in!

• lollisen

okej, på nått sätt så verkar de ju mer accepterat att man skulle ta med sig grabben på 10-11 år in till damernas, men om man skulle ta med sig en liten tjej på 10-11 år till gubbarnas då?
    nä fy, jag skulle iallafall inte vilja ta med min grabb eller tjej till "fel" omklädningsrum...
    då hade jag hellre fixat att pappan kunnat ta med sig killen, eller någon annan som kunnat följa med killen iallafall...

• ming

Har man inte börjat komma i puberteten i 11-års åldern??

Nä, jag tycker att gränsen går vid 7-8 år, men att man så klart får tänka på hur moget barnet självt är.

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?