• Supermummy

Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?

Har varit med om detta, mamman hade med sig en liten bebis och en 9-11 årig son in på damernas för att byta om och duscha innan de skulle i simbassängen.
    Det såg ut som om ögonen skulle ploppa ut på pojken när alla tjejer, kvinnor och tanter duchade sig och gick runt nakna.

Vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om oss damer som blev uttittade, eller killen som kanske fick en chock av alla tjocka tanter som omringade honom?

Vilkken ålder är egentligen olämplig för sonen/ dottern att följa med mamma/ pappa in i dennes allmänna dusch/ ombytes rum?

Jag skulle INTE velat hänga med pappa in bland gubbarna och duscha när jag var 10 år!!!

• Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?
  • Maja Gräddnos

Fast jag tycker det är snudd på skumt att bli illa berörd av att en 6-7-årig pojke byter om i samma rum. Vad är det med det, en 6-åring värderar väl inte kroppen utifrån sexuella normer heller! Och kan man begära att en 6-åring ska klara av att sköta omklädning själv?

• astoria

Min 10-åring hade inte fått gå med in på damernas,han klarar sig själv.Men han hade inte fått gå i poolen förren jag kom Om han nu hade behövt gå med in (tanke)så hade han varken brytt sig om tanterna eller att visa sig själv naken, men alla är olika

• calcioaddict

Maja Gräddnos: Där tycker jag själv det är skillnad. Man märker när de börjar förskoleklass i den åldern. De är ofta mycket små och bortkomna då.

• Emy

Kanske mamman ville ha hjälp med bebin när hon tvättade/klädde sig?

Jo, jag tycker att ett så stort barn kan klä om sig själv fast han kanske är extremt blyg av sig... inte vet jag men överlag ska så stora ungar klara att fixa det där själv, som någon sa innan så finns det ju flickor i tio års åldern där som man måste ta hänsyn till.

• ming

Maja Gräddnos-> Jag vet inte om du syftar på mig, men jag tycker att efter 8 årsåldern så _vet_ barn vad bröst är och vad tjejer har mellan benen. De börjar komma upp mot puberteten och oftast blir sånt intressant redan innan pubisen.

• Maja Gräddnos

Nej Ming, jag tror det var Jennie med ie som nämnde en 6-7-åring.
    Jag tycker själv det är en enorm skillnad på en 6-åring och en 10-åring.

• godisen

Jag tycker nog gränsen går vid skolåldern alltstå i 7-års åldern. En sexåring borde också klara omklädning själv men det kan nog bli lite si och så med tvättningen så de bör nog vara med en vuxen. Det beror ju helt på har vant barnet är att vara i simhallen hur långt ner i åldern de ska klara sig själva.

• HeyMama

Min första tanke är att han lika väl skulle kunna vara utvecklingsstörd eller dylikt. Vad vet vi om det? Ingenting.

• immali

Det har hänt flera gånger att småkillar i 9-10 årsåldern har varit inne på damernas omklädningsrum med sina mammor när jag varit där, och verkligen storstirrat på alla tjejer. Personligen bryr jag mig inte så värst mycket, men det måste ju vara obehagligt för småtjejerna (ock killarna med för den delen), tänk om man helt plötsligt står naken inför en klasskamrat!

Jag kan väl förstå att vissa mammor kanske inte vill låta sina småpojkar klä om själva inne på herrarnas, där kan ju också finnas skumma peddo-typer.

Men mammorna kunde väl åtminstone förklara för pojkarna att det är fult att stirra....

• Pärlan81

För småtjejernas skull hade jag nog inte tagit med min son på 10 år. Han borde dessutom klara av att klä om ensam vid den åldern. 6-7 år är nog max för mig.

Svar på tråden Tar man med en 10- årig pojk att byta om på damernas?