• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • xxJessikaxx

TS, vad skönt att det var ok för din del.

Jag mår skitdåligt Funderar faktiskt på om jag behöver nåt antidepressivt, har aldrig tagit sånt tidigare men jag känner mig passiv, likgiltig och nära till gråt hela tiden. Känner mig ensammast i världen med denna skumma åkomma. Verkar inte finnas ngn på hela FL ens som är mitt i detta som jag är. Det enda som håller mig över ytan just nu är sonen, 3 år. Nej, jag hoppas röntgen är ok men med alla motgångar vi haft sista tiden så vore det inte konstigt om den också skulle visa nåt skit. Tack för att ni bryr er ialla fall...

• Endast jag

Jobbigt att du känner som du gör.
    Jag vet själv hur jävligt och jobbigt det var att få beskedet. Men man tar sig igenom det! Jag trodde Aldrig det...
    Och ett halvår går faktiskt rätt fort tor det eller ej.
    Sen tror jag du har rätt bra tröst i sonen du redan har, du vet ju att ni kan få barn att det går.

Om du känner för det får du gärna inboxa istället om du vill skriva lite mer "privat".

• xxJessikaxx

Vad gullig du är, Endast Jag Bara att vi haft så jobbigt med ett mf i december som började likadant som det vi hade för fyra år sen, ett svagt plus som försvann helt efter en vecka, alltså ett väldigt tidigt mf. När vi nu denna gång fick starkt plus flera dagar innan BIM var vi ju jätteglada och trodde detta var tecken på en stark graviditet! Plus alla symtom tack vare det höga HCG:t. Och så var allt bara en "bluff", en tumör eller jag vet inte vad? Känner oss så snuvade på konfekten så det finns inga ord. Men idag har det varit fint väder, gick ut och andades frisk luft och lät solen lysa på mig, då kändes det lite lättare att leva. Sen åt vi semlor hela familjen. Klart livet är värt att leva!
    Det som gnager mig lite är att jag läst att de redan vid analysen kan se om det är en malign eller benign mola? Stämmer det verkligen? Min läkare sade ingenting annat än att det ofta är mycket goda prognoser vid den här typen av sjukdom. Borde han inte ha sagt till om den var malign?

• Endast jag

Inget roligt alls med flera mf jag trodde aldrig jag skulle få barn efter mitt andra missfall jag hade gett upp och tänkte börja med p-piller men han inte det och är ju gravid fortfarande :)

Det känns så konstigt att råka ut för något som man aldrig hört talasom och dom man pratar med har heller aldrig gjort det.

Din fråga kan jag nog tyvärr inte svara på. min läkare nämnde inget om det heller. (fast var inte mycket hon berättade alls).
    Du har ingen möjlighet att ringa fråga eller ska du tillbaka till samma läkare snart?

• xxJessikaxx

Nej, det är så härligt att se att det finns lyckliga slut
    Läkaren kommer att få svar på min röntgen som ska göras i morgon så när han ringer om det så ska jag ta upp frågan. Dock lät han ju som om mitt fall inte lät så farligt så jag hoppas det inte är det heller.

• krakel

Hej du..
    Har oxå haft MOLA... som jag fick föklarat för mig så berodde det på om dn var komplett eller partiell om man hade gravförbud i 6 mån eller 1 år...

det va oxå viktigt att inte bli gravid igen inom den tiden då det som med alla tumörsjukdommar (dett är en tumössjukdom även om det i de flesta fall inte är maling)...för molan tog fart och började växa igen om man inte fått bort den varenda liten cell inom den d6-12 mån gränsen... om den inte växt till sig om de fanns nån cell kvar inom den tiden så va faran över...

det hände dock i vissa enstaka fall att det blir cancer av detta och då släpper cellan och fariväg just till lunga mage eller huvud...därav röntgen vid vissa molor...

det är 90% chans till överlevnad om man råkar få canser av detta....

jag tycker du ska skriva ner alla dina frågor som du har ocg fråga nån nästa gång dtar ditt HCG värde... om inte SSK kan hjälpa dig så kan nog Dr... jag hade turen att få samtal rätt ofta av min DR unde4r den här tide,...

har nu efre detta en litn dotter som just idagaran fyll 4 mån....

Lycka till och hoppas snart ditt värde blir 0..

KRAM hoppas jag rätat ut några ?? åt dig

• xxJessikaxx

krakel, hej, dig känner jag igen efter att ha lusläst alla de tidigare och numera stängda trådarna om Mola
    Blir visserligen orolig då en del inte ens verkar ha fått göra röntgen men jag fick tid jättefort, och då undrar man ju om det beror på att tumören var malign?
    Kommer ej att få träffa min ursprungliga läkare idag utan en helt ny Pga att den ordinarie inte hade tid så fort och efterkontrollen skulle göras så fort som möjligt....

• xxJessikaxx

Hej tjejer, liten uppdatering från mig:
    Har nu varit på efterkontroll där allt såg bra ut, livmodern hade krympt på bra och slemhinnan var tunn och "fin" som den ska efter en skrapning. En liten grej såg hon, mest troligt vätska, men i värsta fall en liten bit graviditetsvävnad som var kvar, men den bästa och tillförlitligaste markören är HCG:t som ni vet som de då kommer att följa i några månader med början idag.
    Har även gjort en lungröntgen som jag i bästa fall får svar på inom två dagar.
    Smälter sakta men säkert detta och allt kommer att kännas bättre om allt går ner som det ska.
    Då kan vi planera bebid efter sommaren igen om vi vågar och orkar

• xxJessikaxx

Mitt HCG var nere på 39 nu. Det kändes bra. Jag hoppas allt går åt rätt håll nu.

Svar på tråden Partiell mola