• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • krakel

Hej igen
    Jag fick med ti super fort men min läkare ansåg nte att det behövdes utan villa jag skulle avvakta tills jag fick slutsvaret.,, och när det kom så sa han att jag inte behövde...

det han s dock är att om rtgen blir aktuellt så går man på den FORT man vill se direkt om det är nått därav de forta tiderna till rtg...

SKönt att det sjuker då är det på åt rätt håll ska du se,,..

xxJessikaxx skrev 2009-02-25 09:02:44 följande:
    krakel, hej, dig känner jag igen efter att ha lusläst alla de tidigare och numera stängda trådarna om Mola Blir visserligen orolig då en del inte ens verkar ha fått göra röntgen men jag fick tid jättefort, och då undrar man ju om det beror på att tumören var malign? Kommer ej att få träffa min ursprungliga läkare idag utan en helt ny Pga att den ordinarie inte hade tid så fort och efterkontrollen skulle göras så fort som möjligt....
  • First baby

Hej tjejer. Jag drabbades av misstänkt druvbörd i dec. Skrapades 5/1. Snabbsvaret visade ingen mola. Skrapet skickades för analys i Lund. Jag skrapades igen 2/2 pga rester.
    IDAG(!!!!) ringde dr från skrapning nr och sa att jag visst hade haft mola. En partiell sådan. Lämnade prov idag occh ska rötgas snart. Hon skickar remissen idag. Jag e så arg, ledsen, förtvivlad. Jag väntar på en titthåls op på vä äggstock och skulle bara göra det o sen göra bebbe igen, men nej. Här blev vi osså "snuvade på konfekten". Jag skrev blogg innan. Ska ev börja skriva igen då. men ite idag är för ledsen för det. Är detta en tråd för oss med mola då?Att spy galla här? och stötta varann?...

• xxJessikaxx

First Baby, så tråkigt, vet ju precis hur det känns
    Men vad är vitsen med att göra ett "snabbprov" om det ändå inte är riktigt tillförlitligt kan man fråga sig? Man känner såg SÅ frustrerad och lessen när allt man vill göra är barn, och då skall man plötsligt börja nästan frukta för sitt liv och SKYDDA sig när man har sex? snacka om plågeri!
    När får du svar på ditt HCG? Enl min läkare så brukar det sjunka ganska mycket efter skrapningen och sen sega ut lite på en platå men det viktiga är väl att det inte stannar av för länge eller ännu värre stiger. Klart vi ska stötta varann, som jag ser det om allt går enl planerna kanske vi kan börja fundera på tillverkning i augusti igen.

• Anonym (WH)

First baby: Varför blev du skrapad en gång till? Vad hade du för hcg? Förstår inte att de kunde missa din partiella mola. Jag fick själv ta tabletter för att framkalla mitt mf i december och blev sen skrapad i februari då där var rester kvar. Resterna visade ingen mola men då borde jag ju kunnat ha mola i det som kom ut redan i december.

Det finns så lite information att hitta om mola tycker jag.

Lycka till tjejer!

kram

• xxJessikaxx

TS, man hoppas ju de vet vad de håller på med. Partiell mola vad jag förstår betyder att delar av moderkakan är angripen så det känns ju lite som om att de kan analysera en del av moderkakan som inte visar på mola och en som gör det? Men det är nog mer komplicerat än så. De tar ju kromosomprover på vävnaden från skrapet och får därmed svar på om det är mola el inte och om den är partiell eller komplett för allt handlar om kromsomer tydligen.
    Tror inte du skall oroa dig för att du har det om proverna visar så, däremot om du vill vara på säkra sidan kanske du kan få igenom att de tar ett HCG om ett tag, för så länge det är på noll och däromkring så är det ju ingen fara för mola öht som jag förstått.

• Anonym (WH)

Jessika: jo jag har förstått det precis som du skriver. Jag var ju på kontroll i måndags och ville att de skulle ta blodprov då men de tog bara urinprov och det var negativt. Det betyder ju bara att det är under 25. Får väl testa själv om nån vecka men det är ju alltid skönare att få ta blodprov.

Men visst hoppas man att de vet vad de håller på med. Tyvärr har jag inte så bra erfarenheter av den offentliga sjukvården här. De hade friskförklarat mig innan en privat gyn såg att där var rester kvar och det blev akut-op. Jag har inget förtroende för dem utan min erfarenhet är att man själv måste hålla koll på allt och det är för j***t. Hoppas de tar bra hand om dig där du går. Jag förstår att det känns tungt, jag var helt övertygad om att jag skulle få samma svar som dig. Vad jag läst på nätet så är partiell mola den "snälla" varianten och endast 1 - 5% utvecklas till nåt allvarligare och då är det tydligen vanligt at man har väldigt högt hcg. Jag tycker det verkar positivt för dig. Kram

• xxJessikaxx

TS, jag håller med. Tog upp detta med molan med läkaren som sa, ja det är ju så liten risk men vill du så skrapar vi och analyserar. Så tack vare mig själv blev det ens gjort. Jag läste på webben att ett högt HCG och avsaknad av foster alltid skall undersökas för mola.
    Det är bara bita ihop och gå vidare känns det som. Försöker känna tacksamhet över att vi iaf har ett barn tillsammans.

• Anonym (WH)

Jessika: När jag mådde som sämst, hade ju ett utomkveds i våras och när jag äntligen blev gravid så blev det ma, så tänkte jag "nu är det som det är, antingen lägger jag mig ner i sängen och drar täcket över huvudet eller så får jag försöka se det positiva och kämpa vidare". Vissa kvällar låg jag bara i sängen och tyckte synd om mig själv men nu mår jag lite bättre även om det är tunga dagar fortfarande. Jag kan ju bli gravid iaf och hoppas att en dag få ett barn också. Tanken att aldrig få barn skrämmer mig väldigt mycket. Var rädd om din man och ditt barn! Ni fixar det tillsammans!

• LC04

Jag har troligtvis också Mola får provsvar om 5-7 dagar. Skrapades igår och tog prover ooch lungröntgen. Mitt HCG var 13000 nåt och jag hade gått 8 fulla veckor. Och om jag förstod rätt så var det inte så värst högt.

• Anonym (WH)

LC04: Vad är det som gör att man misstänker mola?

Svar på tråden Partiell mola