• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • First baby
    LCo4. Hej! Undrar ej en grej..Jag plussade runt 19 nov. (sista mens 20 okt) -08 Mens en hade ej kommit så jag tog gravtest...
    När jag var första gången på VUL i v 6+5 tror jag (enligt mina beräkningar sa en dr att han ej kunde se ngt, att jag antigen hade en ofostrig graviditet eller att jag ej v ar så långt gången som jag trodde...för han såg inget foster, bara hinnsäck. men 2v senare såg min privata läk, den 18/12 sa hon att jag är i v 7+5 (mätte) och hon såg hjärtslagen (vi med) och hon sa också arr jag var inte var ii 9+1 enligt beräkningarna här på fl.

Iaf...den 30 dec åkte jag in på kk, då en annan dr misstänkte molan...
    Jag var alltså ca 9+1 när det var kört...
    så bebben måste dött under 8 :(

Jessika: jag tog osså bort mig från alla gravid trådar. Jag tom slutade blogga. Ta inga gravtest. spara de istället. Hur skyddar ni er? Enligt: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=895
    unde uppfölning är det ej så smart ta p-piller. Jag tål ej p-piller anyway, så jag tog/tar inga. Vi kört säkra persioder och alltid funkat. Men då jag blev gravid, sket vi i att köra det...en omedveten handling, men vi brydde nog ej oss längre om vi blev m barn. Eftersom jag hade vatt på ultraljud i samma veva jag hade ägglossning (i okt) o dr skrämde oss att vi ej skulle vänta för länge (vi e 33)...jag hade en äggcysta som dr bestämde operera bort. han satte mig i oplista. Så vi gick hem...lite rädda o hade sex i 1 vecka o blev m barn...Ooops.
    Nu vill vi ha barn så fort d går.

Precis komna från restaurang. Åt oxfile m vitlökssmör,klyftpot o rödvinsås o eb flaska vin delade vi. Jg jobbat hela helgen, ledig imorrn så idag känns det som en lörkväll, fö mig ;)

leelo82: Tack för om tanken :)
    ♥♥♥♥♥♥ Längar
  • xxJessikaxx

LeeLoo82, hej och vad bra att ngn med erfarenhet av detta kommer in, hur har det gått sen för dig? Gick allt bra efter molan konstaterades, värdet sjönk och inget visade på röntgen? Har förstått att den kompletta versionen kräver ngt mer efterkontroller? Hur har det gått med barntillverkningen efter det?

Jag hade 49.000 i HCG nät jag skrapades och 2 1/2 vecka senare har jag 39 så jag hoppas det går åt rätt håll.

First Baby, förstod inte riktigt vad du menade, kör ni inget skydd nu och det som sker sker typ? Eller missförstod jag?
    Vi köpte ett gäng kondomer, inte så kul, tål inte heller p-piller så...men nån gång har vi kört med avbrutet, min man säger han har superkoll på det där
    För mig vore det katastrof om jag blev gravid känner jag, då hade jag nog tvingats göra abort för jag är så rädd att molan tar över och man inte vet om det är molan eller graviditeten. Jag fick stränga direktiv att inte bli gravid.

• LC04

First baby: jag förstog inte riktigt om det var nån fråga till mig? (lite trög på morgonkvisten

LeeLoo82: Jag hade 13200 i HCG när jag skrapades och jag hade gått 8 fulla veckor precis.

Jag har också funderat på det där med preventivmedel. Jag vill absolut inte äta några piller. Hade spiral nu innan vi började försöka få barn som jag var nöjd med. Men det känns ju menlöst att sätta in för några månader. När det får bli regnrock (kondom) på, trist men att bli gravid i förtid hade varit fruktansvärt. Avbrutet vågar jag inte, vet inte om han har sån koll som han tror och det här vill jag INTE gå igenom igen.

På mig såg ingen doktor något foster på ultraljudet hoppas att det inte är lika med en komplett mola.

• LeeLoo82

Jessika: Det var i 12:e veckan de upptäckte det....var som att släppa en bomb från ingenstans. det ända de sa till oss var att vi var så unga och att vi hade "gott om tid" att försöka senare. det är kanske inte det vi ville höra för det barnet var planerat ändå. Jag hade över 500 000 i hcg.....och jag gick på blodprover varje v tills det att värdet var på 0(dvs under 2 det går ju inte att mäta under två). och det var jag i november tror jag så det tog oss 4 månader. Fick gravförbud i 1 år.....kändes som evighet, men nu i efterhand har det ju gått fort. Efter nov tog jag blodprov 1 gång i månaden. Min läkare hade sagt till mig att gravförbudet var 1 år från skrapningen...men så var ju inte fallet utan 1 år från 0 värdet. Jag blev gravid i mitten av november 07. fick världens bästa service efter det. gjorde 3 vul utöver de två som ingår......allt var toppen...nu sitter jag här med världens goaste son. vägen hit var lång och jobbig...och som jag skrev tidigare så har jag fått mycket hjälp tack vare fls forum. jag ställer mer än gärna upp på att finnas lika mycket här för er som de andra som ställde upp för mig....

• LC04

Härligt att höra att det går bra till slut.

Det känns verkligen som att det är TIDEN att vänta på att få börja försöka igen som är den värsta för psyket. Jag hoppas innerligt att jag slipper vänta ett helt år.
    Är det hur snabbt HCG sjunker som avgör det eller?

• xxJessikaxx

LC04, nej jag känner som du, nu har det bara hänt ngn enstaka gång att vi "glömt regnrocken" men nu känner jag att jag absolut inte vågar! Spiral vill jag inte sätta in heller, fick ta bedövningsspruta sist när den skulle in och en överläkare fick ta ut den för de kunde ej på MVC, är nog inte meningen att jag ska ha spiral, har väldigt liten livmoderöppning och blev ju snittad som gravid.

LeeLoo82, vilket härligt slut din historia fick!
    Det ger ju oss andra stort hopp. Måste fråga hur det kändes när du blev gravid efter molan, mycket kontroller och ångest antar jag, man är ju så rädd att det ska hända igen? När kunde de liksom utesluta att det var en mola den gången?
    Jag frågade min läkare och går mina prover stadigt nedåt så har jag grav.förbud from skrapningen som alltså gjordes i februari så då antar jag att det är fritt fram i augusti. Hoppas så!
    Till saken hör att jag måste äta äl-stimulerande för att öht bli gravid men å andra sidan blir jag lätt gravid med pergotime så jag hoppas det fortsätter vara så.

Jag upplever de verkar ha bra koll på Sunderby Sjukhus som jag tillhör och de är bra att ha att göra med så jag känner mig rätt trygg i deras händer.

First Baby, den middagen lät dundertrevlig!

• xxJessikaxx

LC04, jag har hört att den kompletta molan ofta ger förbud i ett år medans det partiella ger ett halvår. MEN det beror nog på hur HCG-halten sjunker och så.

Det känns ändå som om att det är bättre att "vänta" under vår och sommar, än att få förbud från okt-mars eller så, nu kommer ju ändå sommaren och lite roligare tider...griper efter halmstrån här...

• LC04

xxJessikaxx, såg att de inte sett något foster på ditt VUL heller. Det ger mig lite hopp att jag också kan ha en partiell mola.

Idag ska jag jobba och det ska bli skönt att tänka på nåt annat några timmar. Skönt att jag inte hunnit berätta för folk att jag var gravid.

• First baby
    Svar på #82
    Vi kör säkra perioder/avbryta...vi alltid annars gjort. Rb mens, aldrig blitt gravid innan. Blev gravid nu sist eftersom vi ej körde säker period i börkan av nov...
    Men nu ska vi xtra försiktiga...men ff ingen kådis lr, ppilla. Jag gjorde en abort 2002, (låter absurt nu...I know...suck){#lang_emotions_frown}
    då satte de in en spiral...den läkte fel o 2mån efter drog min gynläk, (jag brukar gå till privat) ut den. Det var det värsta jag vatt m om i mitt liv!!!
    Den kändes som att dra ut en kniv därifrån...{#lang_emotions_cry}
    Never again spirre asså för min del.
    Min läk sa att man ej ska få en spiral direkt efter skrapning.Man bör sätta in 3mån efter skrapning.
    ♥♥♥♥♥♥kram på er
  • LeeLoo82

Jessika: Ja jag trodde aldrig att jag skulle kunna få barn igen. När jag väl blev gravid igen trodde jag först inte på det. Men clearblue visade inte fel. Jag fick mitt första vul i v 7 och där konstaterades att hjärtat slog( jag hade aldrig ngt foster vid förra grav). frågade ju läkaren såklart om det var mer säkert nu då eftersom hjärtat slog...men de kunde ju inte lova ngt. Så mega nervös jag var fram till v 12 då vi fick ett nytt vul och där såg vi då lilla masken.....livlig.....jag tror att min rädsla för missfall/mola försvann då......mina kompisar stöttade mig fullt ut och sa att jag skulle börja njuta då. men ja tanken fanns ju genom halva graviditeten att tänk om....jag fick låna av en kompis en angelsound(hjärtlyssnare) och det kan jag nog säga att den hjälpte mig änne mer....lyssnade på "maskens" hjärta varje dag innan jag gick till jobbet....sen fick vi ett till vul i v 16 och sen då v 19 och 32. hade jag inte frågat om fler vul hade jag bara fått det i v7. så var på dem mer att ni vill och e oroliga nä den tiden kommer.....för det gör den......jag hade ju den jobbigaste tiden då när jag egentligen skulle fått första bebisen......var planerat till mars 07.....jag grät och grät och frågade mig själv tusen gånger.....varför....nu skulle vi ju haft en bebis i famnen...men vi sitter fortfarande bara två.....ddet är ju lättare att tänka possitivt under vår-höst...den där vintern e väldigt jobbigt.....
    nu e jag inte alls nervös över att få mola en gång till....risken e ju ntrots allt lika minimal som för resten av alla blivande mammor. en gång ingen gång......men trots det skulle jag nog ändå vilja få vul tidigt vid nästa graviditet......för vi vill ha syskon till vår Joel.
    generellt är det så att partiell mola=6 mån gravförbud....komplett mola= 1 år gravförbud. men det är ju klart att det finns undantag...

Svar på tråden Partiell mola