Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • First baby
    Svar på #34
    Anonym, trådstartaren: hej!!!
    Skrapades pga rester, blödde från där moderkakan satt sa en läk som undersökte mig....innan skrapningen nr2.

LC04: svaret e snabbsvar. PAD svaret tar längre tid. Mitt snabbsvar visade INTE mola. IGÅR fick jag veta att det visst var mola i skrapet nr ett dvs 5/1!!!!!! Skrapades2/2 för resterna...
    Jag var så glad att det ej hade visat mola först. Vi tom firade!!! Igår var dagen svar idag, lite bättre. Det e bara att bita ihop och kämpa.  Jag skev blogg under jan så ni som vill kan läsa....

Mitt HCG=20 igår. Hur långt tid tar det ner till 0 tro? Som Jessika skrev kan det ta lite längre tid i slutet...***ÅNGEST***Skrikandes
    ♥♥♥♥♥♥
  • First baby
    EN TILL SAK:

....slog mig. Jag har ej fått göra lungrtg än. Men ska gå på en. Läk skrev en remiss igår. Blir väl kallad...
    Vissa tar det direkt efter skrapningen. Jag skrapades 5/1(var gravid sen 5nov. Tappat räkningen nu)....iaf...skrapades igen 2/2 för rester. Jag undrar om det e bättre kanske göra lungrötgen efter ½år...då kan man ju om det finns ngt som spritt sig. Så nära inpå sktrapet låter ej troligt att man hittar ngt (om det nu spridit sig..?

♥♥♥♥♥♥Johannes min älskade man. I love YOU♥♥♥♥♥♥
  • Anonym (WH)

First baby: Läste din blogg så förstår nu. HOppas det går ner till 0 snabbt och att lungröntgen är bra. Jag tror att de vill göra lungröntgen direkt och om värdet sen är 0 så sprider det inte sig. Men det är bara vad jag tror. Fråga din läkare! Trist att man måste tjata för att få hjälp. Känner igen det allt för väl tyvärr.

• xxJessikaxx

Hej alla och välkommen hit LC4. Tycker inte ditt HCG lät särskilt högt, jag hade 49.000 när jag skrapades. Dock sade läkaren till mig att de finns dem med molor som har både lägre, högre och mer normala nivåer på HCG och att det heller inte säger så mycket om "styrkan" på själva molan. Det viktiga är väl att det sjunker ordentligt och det är det jag fasar för. Samt att jag har ångest över röntgensvaret.
    First Baby, håller med dig lite om röntgen, att det skulle ha spritt sig dit efter 8 veckors graviditet låter ju inte sannolikt men jag tror också att de kanske gör om röntgen om HCG:t planar eller stiger, det kommer iaf jag begära. Annars tror jag som sagt risken är liten att det spridit sig.

• LC04

Det var på (vaginalt)ultraljudet det såg ut som mola. Jag hade en pytteblödning i fredags och bokade tid för VUL efter det. Jag hade ett tidigt missfall v.4+3 30/12-08 och ingen mens emellan när jag blev "gravid" igen. Dr kunde ej säga om det fanns samband men det känns ju så.

Känns ju otryggt att snabbsvaret kan visa fel. Men är ju bra att veta så vi inte ropar hej för tidigt om så är fallet. Tar ett PAD några veckor att analysera eller?

Ang lung rtg så växer väl även metastaserna om de finns mycket med gravhormoner. Så de kanske syns tidigt när HCG är högt men jag vet inte hur det fungerar, bara gissar. Min doktor sa iallafall att om man har fått metastaser i lungan så försvinner de så gott som alltid med cellgifter (metotrexat).

• LC04

Min livmoder var inte heller särskilt förstoradsom den visst kan bli.

Ja fy fasen vad det ska vara krångligt att göra barn. Fattar inte hur vi bar oss åt för att få de två vi har

• LC04

Min livmoder var inte heller särskilt förstoradsom den visst kan bli.

Ja fy fasen vad det ska vara krångligt att göra barn. Fattar inte hur vi bar oss åt för att få de två vi har

• LC04

Hur var det med era grav-symtom efter skrapningen? Jag har verkligen kännt mig supergravid tidigare med småillamående, jättetrött och öm i brösten men idag 24h efter skrapningen är det bara brösten som ömmar.

Eller är det psykiskt att det går att förtränga grav-känslan nu när man vet att man inte är gravid längre?

• xxJessikaxx

LC4. min PAD tog exakt två veckor att få svar på. Svaret var färdigt i fredags för en vecka sen och när jag ringde sköterskan så sa hon att läkaren framfört att han ringer på måndag, "detta kunde vänta". Det tog jag och min man som positivt, och sköterskan också, för både hon och vi tänkte att ett "dåligt" besked vill man ju ge så fort som möjligt. Men icke, på måndag ringde han och sa att han inte ville förstöra helgen för oss och meddelade att det P M Vi hann också fira under helgen då vi alltså räknade med positivt besked. Jag tycker dock om min läkare, han är lugn och tar sig tid att svara på alla frågor.

"Lustigt" sammanträffande det där med att du också fick mf månaden före, jag fick också ett tidigt mf i typ v 4 den 11/12 och även jag blev gravid månaden efter. Kanske finns det en samband? Jag konstaterade att det blev mf i dec i och med att jag inte kände några grav.symtom en vecka efter plusset och då jag tog ett grav-test så visade det negativt. Strax efter det så kom blödningarna och kroppen stötte ut allt själv. Dock var det en enda kväll det blödde ordentligt, så jag funderar om det kan ha varit rester kvar där inne som störde den nya graviditeten? Allt detta är ju vilda spekulationer dock...
    Men i och med att jag hade negativt test i slutet på dec så borde inte molan ha börjat redan då, i och med att HCG var så lågt efter det första missfallet?
    Min livmoder var inte heller förstorad och slemhinnan var tunn som den ska när man inte är gravid. Det enda som störde mig var att hon såg ngn plutt där, jag hoppas det inte är graviditetsvävnad som är kvar, men hon trodde det kunde vara vätska, hoppas så! Tycker det känns tungt att avvakta nya provsvaret som kommer varannan vecka. Som en enda lång väntan...

Jag har inga grav.symtom alls men jag har aldrig varit så märkbart påverkad under mina graviditeter, inte heller de fullgångna. Efter skrapningen inte ett tecken på graviditet längre.

Haha, nej snacka om att man inte tar ngt för givet längre på tillverkningsfronten. Vi kan väl hålla liv i denna tråden och följas åt, det är skönt med ngn som är i samma elände? :-/

• LC04

ja vi kan följas åt. vi ska väl förmodligen vandra en liknande väg fram till augusti. Först kände jag att vi struntar i fler barn och är nöjda med den lilla söta familj vi har men ju mer vi pratar om det så lutar det nog åt att vi vill ha en tredje liten knodd om vi kan.....!! Det får bli en liten 2010-bebis till oss i den här tråden

Jag pratade med KK nu för jag har inte blött en droppe knappt sen igår morse och skrapningen var ju onsdag kväll. Hade föreställt mig mycket blod och smärta. Men hon sa att det var normalt och då är det ju tacksamt att ej blöda mer. (Det användes nån vacuumsug av nåt slag.)
    Min lungröntgen såg bra ut enligt ett preliminär svar, känns skönt.

Angående min tidigare grav i dec så testade jag helt klart negativt emellan och hade även positivt ägglossningstest så det tyckte den ena doktorn talade mot att det var mola redan då men vem vet? Efter som man ska vänta 6 månader på att bli gravid igen så borde ju ägglossningen ändå fungera och man skulle kunna bli gravid trots att det finns mola rester kvar. Usch vad jag svamlar. kommer inte fram till nåt märker jag

Svar på tråden Partiell mola