• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Lewisia
    Emilia82 skrev 2009-03-21 16:51:32 följande:
    lewisia:grattis!!:)
    Tack
  • Emilia82

va ju på mässa idag. så tänkte höra lite om/när man ska gifta sej:) hur har ni gjort? mat? silverskär? bröllopsresa? hur många vänner/släkt? kosta mycket/lite? måste väl kolla runt på nätet, nu är det INTE så att vi ska gifta oss inom en snart framtid men kul att fundera och planera..och försöka intala P att han visst vill ha ett iaf lite mindre bröllop och middag och gifta sej (alltså gifta sej ska väl ej va någe problem,men jag vill ej bara gå till Ä-huset...)

• Quiet thoughts
    Emilia82 skrev 2009-03-21 19:53:53 följande:
    va ju på mässa idag. så tänkte höra lite om/när man ska gifta sej:) hur har ni gjort? mat? silverskär? bröllopsresa? hur många vänner/släkt? kosta mycket/lite? måste väl kolla runt på nätet, nu är det INTE så att vi ska gifta oss inom en snart framtid men kul att fundera och planera..och försöka intala P att han visst vill ha ett iaf lite mindre bröllop och middag och gifta sej (alltså gifta sej ska väl ej va någe problem,men jag vill ej bara gå till Ä-huset...)
    Tja vi var ju väldigt tråkiga kanske många tycker och var bara i församlingshemmet och det var gratis.
    Vi var en 40 personer och åt inget märkvärdigt ens. Bara smörgåstårta o bröllopstårta.
    Nyktert o städat och lungt o avklarat på några timmar.

Men visst kan man ju hyra lokaler ganska billigt. Ungdomsgårdarna är inte så dyra och där finns ju också porslin.

Viktigt att tänka på är att först ordna hindersprövning och sedan den spika vigseldatum och en som viger och stället där man skall vara.
    Ja och är det en präst som viger så måste det finnas en ring vad jag vet
  • jos7979

Men hindersprövningen är bara giltig i typ tre månader, så det beror ju på i hur god tid man är. Jag skulle boka kyrka och präst först, sedan lokal, band, mat, bröllopsnatt, kläder, ring, inbjudningskort, bröllopsresa, festprogram, frisör, smink osv osv. Listan kan göras hur lång som helst!

• Quiet thoughts
    jos7979 skrev 2009-03-21 20:11:24 följande:
    Men hindersprövningen är bara giltig i typ tre månader, så det beror ju på i hur god tid man är. Jag skulle boka kyrka och präst först, sedan lokal, band, mat, bröllopsnatt, kläder, ring, inbjudningskort, bröllopsresa, festprogram, frisör, smink osv osv. Listan kan göras hur lång som helst!
    Jo den är giltig bara i 3 månader men allt beror ju på hur stort man vill ha sitt bröllop.
    Skall man ha jättestort med band o grejer måste man ju boka sånt som är viktigast först men sen inte hoppsan hindersprövningen mitt i allt sista veckan
  • Emilia82

Quiet: inget är väl tråkigt när dte gäller ens bröllop,allatså alla ska ju göra det som känns bäst!
    vi kommer antagligen ha någe mindre,skulle jättegärna ha ett stort med alla vänner osv också men det har vi ej pengar till,så blir nog 'bara' några av de närmaste i släkten..
    och eftersom ingen av oss dansar typ vals,så blir det antagligen tex middag på silverskär och umgås istället för band. m.m.
    tips på annat än kyrka man kan gifta sej i? skulle gärna va ute men det kaaan ju faktiskt regna också:)

• Emilia82

Quiet;jo jag tänkte surfa lite mer någon dag/kväll...men nu ska jag fixa kvällsmackan

• Quiet thoughts
    Emilia82 skrev 2009-03-21 20:21:28 följande:
    Quiet: inget är väl tråkigt när dte gäller ens bröllop,allatså alla ska ju göra det som känns bäst! vi kommer antagligen ha någe mindre,skulle jättegärna ha ett stort med alla vänner osv också men det har vi ej pengar till,så blir nog 'bara' några av de närmaste i släkten.. och eftersom ingen av oss dansar typ vals,så blir det antagligen tex middag på silverskär och umgås istället för band. m.m. tips på annat än kyrka man kan gifta sej i? skulle gärna va ute men det kaaan ju faktiskt regna också:)
    Kastelholms slott hade vi spånat på första gången vi skulle gifta oss 2003. Vi hade faktiskt bokat ett sommarbröllop då i juli *skratt*

Ni kan ju klättra upp i Höga C annars eller hyra en helikopterrunda eller något roligt.
Svar på tråden Ålandstråd 8