• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Pillan2012

Gomorron!

Nån som tipsa om firmor som kanske hyr ut en mossrivare några dagar, vi ska göra om bår mossbeklädda "gräs"/mossmatta.

Längtar redan efter Dig!
  • Quiet thoughts
    snöfall skrev 2009-04-20 18:13:21 följande:
    hej! idag har vi varit på UL, allt såg jättebra ut o det är en aktiv o livlig liten bebis enligt dr K! men blev flyttat från BF 25.9 till 3.10, känns jättelångt när det blev en annan månad... men det är ju bara en vecka ändrat så ska väl klara mig.. men det kunde ju ha varit andta vägen istället men där fick jag iaf förklaringen till varför jag inte har kännt så mycket av bebisen ännu! men jisses vad nervös o rädd jag var för att det sku vara nåt fel med bebisen, mycket oroligare än när jag var dit men malvina i mage.. konstigt..
    skönt att allt var bra med bebisen i magen
  • Pillan2012
    Pillan2012 skrev 2009-04-22 08:07:40 följande:
    Gomorron! Nån som tipsa om firmor som kanske hyr ut en mossrivare några dagar, vi ska göra om bår mossbeklädda "gräs"/mossmatta.
    *ordnat redan!*
    Längtar redan efter Dig!
  • Garageänkan

Vi har också bara mossa, så tipsen var att tag bort tallar som försurnar, jepp vi ska bara vi hittar nån som inte tar 100 eurosar för att låna ut en skylift nån timme. VET HUT!

Sen skulle man gödsla gräset precis i vår då när man märker att gräset börjat komma upp och hälla dit mer frön om man vill (annars åker gödslet direkt ner i grundvattnet, inte bra)

Sen ska man ännu en gång gödsla i sommar så ska problemet va borta

Sku vi skaffa en mossrivare sku vi inte ha annat än svart jord och typ 700 strån glest typ så det funkar inte

• Me81

har ingen mossa själva men ja vet att mamma o pappa har haft problem m detta genom många år!
    Där har d nog varit gödsling som har hjälpt!Men sen har pappa varit så ivrig med den så han har fått klippa utav sjutton sen i stället

• Pillan2012

alltså, vi har BARA mossa, en GAMMAL trädgård det här, så vi ska ta bort allt nu, fyll aupp med jord och så ny gräsmatta helt enkelt

Men tack för tipsen! fick tag i massrivare på klint rent, får ha den över helgen.

Längtar redan efter Dig!
  • Garageänkan

Nu behöver jag svar snabbt!

Det håller på och jävlas en massa med mina anställningar tydligen. Är ju tjänstledig från mitt ordinariejobb och är anställd (inom stan) men på en annan tjänst men nu verkar det ha krånglat till sig massor.

Jag vill ju ha så bra betalt som möjligt under min mammaledighet så jag undrar hur det är med när man får barn med mindre än 3 års mellanrum om de räknar på den lönen man fick sin första på eller om det räknas på hur det är nu när jag är anställd 80%.

Ni som har kids med under 3 år mellanrum kanske vet?
    Jag ska till FPA imorgon men jag fattar int hur jag ska lösa detta när inte ens cheferna eller löneräknaren vet. Jag hoppas verkligen att det är den lönen innan jag vart 80% vårdledig som räknas eftersom M inte fyllt tre innan nästa kommer.

• Pillan2012
    Garageänkan skrev 2009-04-22 15:27:31 följande:
    Nu behöver jag svar snabbt! Det håller på och jävlas en massa med mina anställningar tydligen. Är ju tjänstledig från mitt ordinariejobb och är anställd (inom stan) men på en annan tjänst men nu verkar det ha krånglat till sig massor. Jag vill ju ha så bra betalt som möjligt under min mammaledighet så jag undrar hur det är med när man får barn med mindre än 3 års mellanrum om de räknar på den lönen man fick sin första på eller om det räknas på hur det är nu när jag är anställd 80%. Ni som har kids med under 3 år mellanrum kanske vet? Jag ska till FPA imorgon men jag fattar int hur jag ska lösa detta när inte ens cheferna eller löneräknaren vet. Jag hoppas verkligen att det är den lönen innan jag vart 80% vårdledig som räknas eftersom M inte fyllt tre innan nästa kommer.
    jag VET ju inte, men har förstått att man får välja själv på vad de ska räkna?
    Längtar redan efter Dig!
  • Pillan2012

Ett barn till inom 3 år

Om du är gravid och beräknas få följande barn innan det föregående barnet har fyllt 3 år kan din nya föräldradagpenning beräknas utifrån de inkomster som låg som grund för din föregående föräldradagpenningperiod. Regeln gäller även adoptivföräldrar som får ett nytt adoptivbarn i sin vård inom 3 år.

Längtar redan efter Dig!
Svar på tråden Ålandstråd 8