• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • jos7979

Man kan inte få både hemvårdsstöd och mammapeng samtidigt. Hemvårdsstödet får man efter de nio månaderna med mammapeng. I Finland är det FPA som betalar ut bägge, bara här på Åland som kommunen har hand om hemvårdsstödet.

• jos7979
    SmillaMilla skrev 2009-04-23 22:06:28 följande:
    Fast sedan kan man väll få något också för att de inte går på eftis? eller hur är det? oj vad jag var dålig på detta
    Man har ju även rätt till att jobba typ 30 veckotimmar fram tills att barnet går ut tvåan. Då kan man ansöka om ett partiellt stöd från kommunen, förutsatt att man inte utnyttjar fritids. Hänger ni med?
  • Me81

stjärnis:oj synd att ja inte läste tidigare..vi skulle kunnat komma men nu blir d ju nästans för sent eftersom Bella sover nu..men..får väl ses ngn annan dag

• Pillan2012

Äsch, skulle ringa vårdö kommun o fråga reglerna här men hon var ledig. Men allså inte mammapeng OCH hemvårdsstöd samtidigt? FÅr man då inget alls för barn nr 1 under mammapenningsperioden? Och sen när barn 2 får hemvårdsstöd så får man det + nån syskondel förstår jag? Om man inte har barn nr 1 på dagis, då får man bara hemvårdssstödet?

Längtar redan efter Dig!
  • Jessys
    Pillan2012 skrev 2009-04-24 12:34:05 följande:
    Äsch, skulle ringa vårdö kommun o fråga reglerna här men hon var ledig. Men allså inte mammapeng OCH hemvårdsstöd samtidigt? FÅr man då inget alls för barn nr 1 under mammapenningsperioden? Och sen när barn 2 får hemvårdsstöd så får man det + nån syskondel förstår jag? Om man inte har barn nr 1 på dagis, då får man bara hemvårdssstödet?
    Så är det! Tyvärr. väldigt dåligt tycker jag!.
  • Pillan2012
    Jessys skrev 2009-04-24 12:35:05 följande:
    Så är det! Tyvärr. väldigt dåligt tycker jag!.
    ja, lite knepigt är dt eju faktsikt. Ja menar, man har ju samma utgifter etc etc och förlorar ändå hemvårdsstödet! men BRA, då vet jag hur läget är, lättare att planera hösten då. Att välja ha dottern halvtid på dagis känns ju mer rätt då eftersom det enda som påverkar ekonomin är ju egentligen dagisavgiften och den blir ju rätt låg på halvtid hur som helst!
    Längtar redan efter Dig!
  • Garageänkan

Jag är glad över att det kommer att finnas 80% plats nu när M ska börja på stora sidan och bebisen kommer! Tänk, min lilla M på stora sidan! Där håller de ju på med folköl och sånt?

Eftersom jag har nedsatt funktion och väntar på operation som kan göras först när barnen klarar allt själva, alltså inget bärande, skuffande i vagn, påkädning osv osv) och det kommer nog att bli ganska tungt med två barn hemma på en gång när man inte kan vara 100% igång... så har vi iaf bestämt att M får va på dagiset 50-80 % utom när T är ledig eller har semester då är han hemma med oss.

Nu har M somnat sin vila, skönt! Fundear på att lägga med med honom och snarka lite

TACK alla för hjälpen igår det gick jättebra på FPA, en trevlig tjej som jobba där också, tur att de inte är samma sura gamla nuckor som jobba när jag hade problem med utbetalningarna och Ms medicineringar...

• Garageänkan

Nu börjar det kännas lite bättre : Du har 76 dagar kvar till beräknad förlossning.

Eller är de nu man ska få panik? .hihi

• Trollvinter
    Garageänkan skrev 2009-04-24 13:33:16 följande:
    Nu börjar det kännas lite bättre : Du har 76 dagar kvar till beräknad förlossning.Eller är de nu man ska få panik? .hihi
    D går snabbt, jag börjar redan fundera på nr 3. Iallafall om förlossningen går ännu snabbare och den sku va lika "snäll" som vår namnlösa. Han har inte skrikit sen BB. Gnyr till när han e hungrig eller ensam bara, gillar att va i famnen.
    E skrek i två månader så detta e paradiset eftersom denna även sover hela nätterna.
  • Garageänkan
    Trollvinter skrev 2009-04-24 15:21:47 följande:
    D går snabbt, jag börjar redan fundera på nr 3. Iallafall om förlossningen går ännu snabbare och den sku va lika "snäll" som vår namnlösa. Han har inte skrikit sen BB. Gnyr till när han e hungrig eller ensam bara, gillar att va i famnen. E skrek i två månader så detta e paradiset eftersom denna även sover hela nätterna.
    Jag beställer också en sån

M hade ju kolik tre månader och jag höll på att avlida av smärta från allt kånkande. Men nu kommer ju T att va hemma så eftersom han inte går i skola mer så de kommer ju att hjälpa massor.

Vi ska snart till Eckerö så M ska få köra en sån där liten grävmaskin, en riktig alltså. Vet inte hur jag ska få i honom nån middag... Han är för uppspelt.
Svar på tråden Ålandstråd 8