• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Garageänkan
    Pillan2012 skrev 2009-04-22 15:32:31 följande:
    Ett barn till inom 3 år Om du är gravid och beräknas få följande barn innan det föregående barnet har fyllt 3 år kan din nya föräldradagpenning beräknas utifrån de inkomster som låg som grund för din föregående föräldradagpenningperiod. Regeln gäller även adoptivföräldrar som får ett nytt adoptivbarn i sin vård inom 3 år.
    BRA! Det hjälper mig en massa tack så mycket!

Jag hatar såna här saker, jag orkar inte tänka verkar det som...

Speciellt när det blir mycket jobbiga krångliga ord och så. Japp jag lider av sömnbrist och det tar på hjärnan

SÅHÄR skulle man ha det: www.alltombarn.se/forlossning/pojkvannen-kopte-snus-da-fodde-sofia-helt-ovantat-en-son-1.24307
  • Jillsan80
    Garageänkan skrev 2009-04-22 15:27:31 följande:
    Nu behöver jag svar snabbt! Det håller på och jävlas en massa med mina anställningar tydligen. Är ju tjänstledig från mitt ordinariejobb och är anställd (inom stan) men på en annan tjänst men nu verkar det ha krånglat till sig massor. Jag vill ju ha så bra betalt som möjligt under min mammaledighet så jag undrar hur det är med när man får barn med mindre än 3 års mellanrum om de räknar på den lönen man fick sin första på eller om det räknas på hur det är nu när jag är anställd 80%. Ni som har kids med under 3 år mellanrum kanske vet? Jag ska till FPA imorgon men jag fattar int hur jag ska lösa detta när inte ens cheferna eller löneräknaren vet. Jag hoppas verkligen att det är den lönen innan jag vart 80% vårdledig som räknas eftersom M inte fyllt tre innan nästa kommer.
    Jag har förstått att det är den första som räknas. Eller så har jag haft det, dock har jag ju inte jobbat så mycket emellan (lite dock), men har hört på de andra att det borde vara så. Men är inte 100 på det.... Hoppas det löser sig!
  • Garageänkan
    Jillsan80 skrev 2009-04-22 15:36:01 följande:
    Jag har förstått att det är den första som räknas. Eller så har jag haft det, dock har jag ju inte jobbat så mycket emellan (lite dock), men har hört på de andra att det borde vara så. Men är inte 100 på det.... Hoppas det löser sig!
    Ja det är skitkrångligt när inte ens de som "ska" kunna svara kan svara på det. Vi vanliga dödliga är ju sällan så insatta i byråkrati och kan inte kryphålen så det blir nog ofta som folk får fel penningar om de inte orkar/vet hur man ska ta reda på saken

Men detta med innan tre år är jättebra då får jag ju bra pengar och inte kasst som jag trodde nu.
  • Pillan2012

Systemet är ju faktsikt för ovanlighetens skull gjort att vi ska få det så bra som möjligt, konstigt nog! Vet en tjej som har typ 3 år och 1 månad mellan sina barn nu och inte jobbat nått dessa 3 år, hon får bara minimi nu, det som är typ 15 e/dag eller vad det är. sjukt! SKulle hon blivit gravid typ 1 månad o några dagar innan hade hon fått lika mycket som med första barnet!

Längtar redan efter Dig!
  • pillenojd

Garage: Jag fattar än idag inte hur det gick till, men jag fick det beräknat enl nuvarande lön, jag jobbade också 80 %. Jag trodde jag skulle få samma peng som när jag fick Lova, men nu blev det mer så jag klagar ju inte...

• Garageänkan
    pillenojd skrev 2009-04-22 21:34:36 följande:
    Garage: Jag fattar än idag inte hur det gick till, men jag fick det beräknat enl nuvarande lön, jag jobbade också 80 %. Jag trodde jag skulle få samma peng som när jag fick Lova, men nu blev det mer så jag klagar ju inte...
    Ok man kan ju välja senaste 6 månader om man tjänat mer nu än då. Men det gör jag nog inte nu så.

Jillsan: jag kan inte svara åt dig i GB för de är låst men iaf så va min svägerska hit och botaniserade i mina skor nu så de är inte så många kvar
  • Jillsan80
    Garageänkan skrev 2009-04-22 22:08:35 följande:
    Ok man kan ju välja senaste 6 månader om man tjänat mer nu än då. Men det gör jag nog inte nu så. Jillsan: jag kan inte svara åt dig i GB för de är låst men iaf så va min svägerska hit och botaniserade i mina skor nu så de är inte så många kvar
    Ok
  • Me81

ja d e ju redan sagt men bekräftar d ännu..
    Om man får barn inom 3 år får man räkna på lönen innan man blev ledig..om man vill kan de ju ta d senare om d e så att man har bättre lön då så att säga..

• Garageänkan
    Me81 skrev 2009-04-23 07:11:01 följande:
    ja d e ju redan sagt men bekräftar d ännu.. Om man får barn inom 3 år får man räkna på lönen innan man blev ledig..om man vill kan de ju ta d senare om d e så att man har bättre lön då så att säga..
    Bra bra, ska höra med FPA idag fast de är int mina favvo

För det är ju många som kanske jobbar mindre % och är vårdlediga osv tills stora är 3 år så det är ju jättebra att det är så. För en gångs skull som sagt
Svar på tråden Ålandstråd 8