• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Me81
    SmillaMilla skrev 2009-04-23 11:28:19 följande:
    ja mina eftersom sveas gudmor jobbar där.
    okej d e ju bra att ngn gillar dom

Tycker de e dåliga på att berätta vad man har rätt till osv..man ska i princip vet allt när man går dit redan..men d e ju mina erfarenheter..
    och syrrans med..hon har gått misste om en massa när hon blev allvarligare sjuk trots att hon va dit o fråga om det!
  • Jillsan80
    snöfall skrev 2009-04-23 08:00:07 följande:
    hur är det.. nog kan man väl ha ett barn på dagis typ tisdag, onsdag o torsdag mellan 9-15? eller nåt liknande.. har funderat på att ha malvina kvar på dagis för att hon ska få leka med jämnåriga, helst sku jag ha henne hemma men eftersom hon redan gått ett år på dagis så tror jag att hon kommer att anse det tråkigt att vara hemma med mamma o bebisen hela dagarna.. Är ju så dumt när man bor här ute i geta, finns ju inga lekparker som man kan gå till för att träffa andra barn.. o att sätta sig i bilen o köra in till stan för att gå på olika aktiviteter känns inte rikigt kul.. lång resa o dyr bensin.. Hur har ni andra gjort som har barn i 2-3 års åldern när ni fått nästa barn? måste man betala halva fagisavgiften, om man alltså har barnet mindre timmar än halvtid.. för tror att halvtid är mån-tors 9-15.. men vill som sagt bara ha 3 dagar istället..
    Vi har ju Bianca på dagis mån-tors 9-15=halvtid. Tycker att man ska tänka lite på barnen också, de har ju kommit i sina dagisrutiner och har sina kompisar där, då tycker jag att det är "fel" att ta hem dem då man får ett barn till, men det är min åsikt.
  • Pillan2012

Vi funderar oxå på att ha Moa på dagis from hösten. Hon blir ju 2 år nu i maj, och ännu bara varit hemma med oss, men känns ju som att hon mer o mer skulle få utbyte av jämnårig på dagis. Här på Vårdö finns inte heller parkverksamhet, skitdåligt!
    Funderar i så fall på att ha henne på dagis max 4 h/dag några dagar i veckan, vår nya bebis komme rju i augusti. Har oxå förstått att man ändå betalar halvtid även om man har dem mindre än 25H/veckan. SKulel dock inte drömma om att ha henne all a25 h där bara för att utnyttja pengarna man betalar så att säga! ÄR det så att man förlorar HELA hemvårdsstödet fast de bara går halvtid eller mindre?

Längtar redan efter Dig!
  • Emilia82

smultronet: jag får h-stöd även när T går halvtid i dagis...och jättelåg dagisavgift....

• SmillaMilla
    Pillan2012 skrev 2009-04-23 13:03:43 följande:
    Vi funderar oxå på att ha Moa på dagis from hösten. Hon blir ju 2 år nu i maj, och ännu bara varit hemma med oss, men känns ju som att hon mer o mer skulle få utbyte av jämnårig på dagis. Här på Vårdö finns inte heller parkverksamhet, skitdåligt! Funderar i så fall på att ha henne på dagis max 4 h/dag några dagar i veckan, vår nya bebis komme rju i augusti. Har oxå förstått att man ändå betalar halvtid även om man har dem mindre än 25H/veckan. SKulel dock inte drömma om att ha henne all a25 h där bara för att utnyttja pengarna man betalar så att säga! ÄR det så att man förlorar HELA hemvårdsstödet fast de bara går halvtid eller mindre?
    Helt sjukt men vi får faktiskt en liten del av hemvårdsstödet för anton just för att han går bara 25 timmar. Helt för svea. Tror att det blir ungefär 460 euro i månaden. bor i jomala.
  • snöfall

måste ta reda på hur det är i geta med hemvårsstödet o dagistider... hörde av en i byn att det har pratats om lekpark här i geta! hoppas på det, sku vara prefekt!

• MammaEmmaLina

Man får hemvårdsstöd så länge man är vårdledig och inte utnyttjar kommunal dagvård. Men har man ett barn på dagis och är hemma med småsyskon, så får man hemvårdsstöd för det barnet man är vårdledig för + en syskondel för det andra barnet trots att det går på dagis. Men är man mammaledig och har storasyskonet på dagis så får man nog inget hemvårdsstöd alls, för då har man ju mammapengen. Jag fick inget hemvårdsstöd för T när jag var mammaledig med A, trots att jag hade T med mej hemma.

Kanske det blev krångligt skrivet det där, men hoppas ni förstår ungefär

• Jillsan80

Jag har det väl så som alla skriver jag med. Dottern går på dagis och båda pojkarna är hemma med mig. Jag får hemvårdsstöd för minstingen och syskontillägg för de andra 2 barnen. Dagisavgiften är minimi = 0€ Skulle ha blivit 21e eller ngt för dagisavgiften och är det mindre än 22e (tror jag det var) så blir dagisavgiften 0, skönt

• SmillaMilla
    Jillsan80 skrev 2009-04-23 19:27:57 följande:
    Jag har det väl så som alla skriver jag med. Dottern går på dagis och båda pojkarna är hemma med mig. Jag får hemvårdsstöd för minstingen och syskontillägg för de andra 2 barnen. Dagisavgiften är minimi = 0€ Skulle ha blivit 21e eller ngt för dagisavgiften och är det mindre än 22e (tror jag det var) så blir dagisavgiften 0, skönt
    Åhhh vad skönt. Jag betalar över 132 e för antons halvtidsplats
  • Pillan2012
    MammaEmmaLina skrev 2009-04-23 19:15:20 följande:
    Man får hemvårdsstöd så länge man är vårdledig och inte utnyttjar kommunal dagvård. Men har man ett barn på dagis och är hemma med småsyskon, så får man hemvårdsstöd för det barnet man är vårdledig för + en syskondel för det andra barnet trots att det går på dagis. Men är man mammaledig och har storasyskonet på dagis så får man nog inget hemvårdsstöd alls, för då har man ju mammapengen. Jag fick inget hemvårdsstöd för T när jag var mammaledig med A, trots att jag hade T med mej hemma. Kanske det blev krångligt skrivet det där, men hoppas ni förstår ungefär
    Fast... låter HELT galet att man inte skulle få hemvårdstöd för barn 1 trots att man får mammapenning för barn 2. Ja menar, man utnyttjar ju fortfarande inte kommunens dagosvård. Måste kolla upp det där!
    Längtar redan efter Dig!
Svar på tråden Ålandstråd 8