• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • snöfall

godmorgon!
    Någon som vill komma hit o måla garaget? är min uppgift nu under semestern.. R tyckte att han hade ju målat huset så då borde jag kunna ta garaget... får väl se hur det blir, är lite höjdrädd.. men kanske jag kan hålla mig kvar på stegen..

• snöfall

hur är det.. nog kan man väl ha ett barn på dagis typ tisdag, onsdag o torsdag mellan 9-15? eller nåt liknande.. har funderat på att ha malvina kvar på dagis för att hon ska få leka med jämnåriga, helst sku jag ha henne hemma men eftersom hon redan gått ett år på dagis så tror jag att hon kommer att anse det tråkigt att vara hemma med mamma o bebisen hela dagarna.. Är ju så dumt när man bor här ute i geta, finns ju inga lekparker som man kan gå till för att träffa andra barn.. o att sätta sig i bilen o köra in till stan för att gå på olika aktiviteter känns inte rikigt kul.. lång resa o dyr bensin..
    Hur har ni andra gjort som har barn i 2-3 års åldern när ni fått nästa barn? måste man betala halva fagisavgiften, om man alltså har barnet mindre timmar än halvtid.. för tror att halvtid är mån-tors 9-15.. men vill som sagt bara ha 3 dagar istället..

• MammaEmmaLina

Stjärnstig: Du hamnar nog på att betala halvtidsplats och då får du ha henne max 25 timmar/vecka. Det är du själv som bestämmer hur många timmar du har henne där, du är ju inte tvingad att ha henne alla de där 25 timmarna bara för att du betalar för dem. För hennes skull tror jag att tis-tors kl. 9-15 skulle räcka. Passa på att ha henne lite hemma med dej också när du har den möjligheten och hon är så pass "liten", dagis hinner hon med igen sen!
    Finns det ingen parkverksamhet där ute då? Det skulle ju vara ett ganska bra alternativ annars, för då får hon leka av sej en stund varje dag. Det alternativet skulle jag välja i så fall, men jag förstår att du inte kan köra runt kobben för att föra henne till parken och hämta igen efter 3 timmar om det inte finns park i Geta.

• snöfall

MammaEmmaLina: nej det finns ingen park här ute, men kanske man sku kunna försöka föreslå något sådant. För vill helst ha henne hemma, men även att hon ska få leka av sig med jämåriga

• MammaEmmaLina

Stjärnstig: Jo men visst behöver hon få leka av sej lite, speciellt när hon redan varit på dagis och är van med det! Hör med kommunen, men de skyller säkert på att det inte finns tillräckligt med barn där ute för att få ihop till en parkverksamhet.

• snöfall

mammaemmalina: mm, antagligen, men tråkigt när allt sånt ska vara sämre i små kummuner, de borde ju satsa på sånt för att locka hit barnfamiljer sku man tycka
    Annars kanske man sku försöka gå ihop med de andra "hemmamammorna" i kommunen, om man sku kunna få ihop nån sorts "privat lekpark" några dagar i veckan...

• snöfall

nä, nu ska jag gå o fira min semester med att hänga upp tvätt, plocka i diskmaskinen o städa lite grann..
    Ha en bra dag allihopa!
    (nån som vet om det för tillfället finns nå mammakläder på bettans?, börjar bli i behöv av skjortor bl.a...)

• Me81
    snöfall skrev 2009-04-23 10:31:16 följande:
    nä, nu ska jag gå o fira min semester med att hänga upp tvätt, plocka i diskmaskinen o städa lite grann.. Ha en bra dag allihopa!(nån som vet om det för tillfället finns nå mammakläder på bettans?, börjar bli i behöv av skjortor bl.a...)
    hur länge har du semster?skönt m lite semester iaf..själv ska ja ju börja jobba från maj..
    Var till bettans igår..såg inga mammakläder iaf men sökte ju ej heller förstås..
  • Me81
    Garageänkan skrev 2009-04-23 07:27:41 följande:
    Bra bra, ska höra med FPA idag fast de är int mina favvo För det är ju många som kanske jobbar mindre % och är vårdlediga osv tills stora är 3 år så det är ju jättebra att det är så. För en gångs skull som sagt
    nej inte mina heller..eller vems egentligen?
    De jobbar som om de skulle ta ersättningarna ur egen ficka nästan..
  • SmillaMilla
    Me81 skrev 2009-04-23 11:25:23 följande:
    nej inte mina heller..eller vems egentligen? De jobbar som om de skulle ta ersättningarna ur egen ficka nästan..
    ja mina eftersom sveas gudmor jobbar där.
Svar på tråden Ålandstråd 8