Radium skrev 2009-03-06 08:29:24 följande:
Fröken Freda "Kan du svara på en sak. Varför får folk inte tro på medialitet och andevärlden utan att du ska ifrågasätta det? Vill gärna ha ett rakt svar på det för ärligt talat, varför stör det dig? " - Det som stör mig mest är att personer som tror på andevärlden, vidskepelse, magi, spådomar etc. skadar andra människor. Vi kan ta några exempel. I Afrika finns det många män som är helt övertygade om att de kan bli botade från HIV/AIDS om de har sex med en oskuld. Våldtäkter på unga flickor är ett hemskt problem. I Indien ute på landsbygden dödar man änkor, för att de ska vara med sina döda män på "andra sidan". Trots lagförbud förtsätter det. Det finns otaliga exempel i världen på konstigheter som människor håller på med som är ett hot mot andra människor. Det hade givetvis varit frid och fröjd om vi sluppit alla människooffer och alla pysslat med sin andevärld ifred, men så fungerar det inte. I Sverige har vi lyckligtvis kommit längre i vår kunskap om hur världen ser ut, men vidskepelse och andevärlden finns kvar och existerar på ett annat sätt. Vi dödar inte människor i offerritualer , istället utnyttjas människor, både själsligen och ekonomiskt av människor som påstår sig kunna bota, hjälpa via andevärlden, magier och "energier" som inte existerar. Det här är en mångmiljardindustri i västvärlden som tyvärr växer sig starkare eftersom människor är lättlurade och enkla att manipulera. Ju mindre kunskap, desto enklare att lura av pengar. En fråga. Finns det någon skillnad mellan dom som tror att oskulder kan bota HIV och dom som tror att de kan bota cancer med kristaller eller dom som tror sig kunna "prata" med döda(spöken) eller dom som tror sig kunna sia i framtiden genom att analysera inälvorna på getter? (i Afrika spår man i inälvor istället för tarotkort) Mitt svar är nej. Vad tycker du?
Det du skriver om är så långt ifårn min tanke om medialitet som det någonsin kan komma och i min värld så går det inte att jämföra medialitet med det du skriver då mediala i sverige, i den utsträckning jag känner till, inte slår i folk att man kan bota cancer och andra sjukdomar med andekraft etc etc så tycker inte det är rätt att jämföra sådana här saker.
Jag tycker för övrigt att det du skrivit om är helt fruktanvärt och det har inte den minsta likhet med min tro iallafall. Som sagt, fruktansvärt! Och helt fel att jämföra oss som tror på mediala förmågor med dessa som du nämner.
Om man skadar någon med sin medialitet så är det inte medialitet man sysslar med.