• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • cirkel

Minna: Jasså, Öki sover inte mer?! Skönt att höra att det är fler småttingar som inte sover enligt "reglerna".

Jag vet itne riktigt vad som har tagit åt Emma, för hon brukade ju alltid sova hela nätter förut + sovmorgon och då fick hon ju 13 timmar. Nu har det nog bara varit 2 hela nätter denna veckan...

Öz: Spännande! Hoppas att det har satt igång av sig självt nu! Hoppas att det blir en fin förlossning!

• Rossy

Snabbt inhopp. Cirkel, lyssna på Minna!
    Vi har också varit stressade över att Tim inte uppfyllt "sömntimmarkvoten" men insåg att han heller inte har behov av mer än ca 11 timmars sömn/dygn. Han somnar mellan kl 20.30-21 och vi har också haft önskan om att han ska somna tidigare, men då är det verkligen inte lönt att lägga honom. Han blir nämligen upprörd och vägrar ligga kvar i sängen. Att få vara uppe och trappa ner i sin egen takt är bästa melodin för honom.
    Sedan har vi också problem med uppvak. Han vaknar och gråter/skriker och kan inte somna om själv. Då är det bara jag som gäller och oftast slutar det med att han får komma över och sova mellan oss. Uppvaken sker oftare om han är förkyld eller sjuk (vilket han är typ varannan vecka som för många av er andra).
    Två timmar låter iofs som lite långa uppvak. Kan det vara så att E också är krasslig?

Hej hej på er andra också!

Nu ska jag jobba!
    Over and out.

• Minna72

Cirkel, känns som en klyscha, men det är säkert olika faser det här med sömn. Någon som sovit som ett ljus kan under en period (speciellt om det är utveckling på gång) sova oroligt, mindre etc. Nu har ju E dessutom varit med om en mycket stor förändring i hennes unga liv - ett litet syskon. Det påverkar säkert också indirekt. 
    Försök stå ut - det går över (för att använda ytterligare en känd klyscha )!

Aetti 26 mars 2007
  • Rossy

Kan förresten nämna att mina syskonbarn också hade "mindre" behov av sömn när de var barn. De ville sällan lägga sig innan kl 22 och sov till ca 07. De var alltid pigga och glada på dagen så någon sömnbrist har det aldrig varit tal om. Min syrra påminde mig om det när jag trodde Tim fick lite sömn.
    Nu när syskonbarnen är tonåringar har det vänt, nu kan de sova hur mycket som helst .

• Rossy

Självklart! E har ju fått en syrra vilket kan vara förklaringen. En stor omställning som säkert kan visa sig nattetid.

Nu drar jag!

• ProPPens

Gör ett litet inhopp med förhoppningsvis goda råd.

Cirkel Jag är tämligen övertygad om att är hon pigg o glad på dagen så sover hon det hon behöver. Min närmasta vän har en tjej som är snart 2 år, hon sover mycket lite. Gäller både nattetid o dagtid, vaknar säkert 5-10ggr/nat o dagarn hemma sover hon sällan middag. Så är hon pigg o glad så är jag övertygad hon får tillräckligt med sömn. Sen händer det ju mycket i hennes värld just nu som också påverkar sömnen, mycket att bearbeta o som säkerligen ger uppvak.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • Essi73
    Minna72 skrev 2009-03-13 09:40:29 följande:
    Cirkel, känns som en klyscha, men det är säkert olika faser det här med sömn. Någon som sovit som ett ljus kan under en period (speciellt om det är utveckling på gång) sova oroligt, mindre etc. Nu har ju E dessutom varit med om en mycket stor förändring i hennes unga liv - ett litet syskon. Det påverkar säkert också indirekt. Försök stå ut - det går över (för att använda ytterligare en känd klyscha )!

Där har Minna en stor poäng Cirkel Det har varit en omställning för E nu när Sofia har kommit så det kan visst påverka sömnen. Sen tror jag precis som Rossy och Minna att _alla_ barn inte alls måste uppfylla sömntimmarna eller ens behöver alla dem. Alla de är olika.
    Hur du skall lära henne att i.ö. sova hela natten.. ja du bejb, det finns en uppsjö av varianter det är i princip välja och vraka, se vilket som man tror passar en bäst. En metod jag dock inte tror på nu när de är uppe i åldern så att säga är 5mm, som dessutom mer är framtagen för barn med grava sömnproblem.

Håller för övrigt tummarna för Öz framöver! Åh så spännande Lycka till gumman!!

• Joffe

Hej alla, får se hur långt man kommer innan någon vill ha min uppmärksamhet.

För o främst Öz, önskar dig all lycka till och du får ringa om du vill att jag ska komma o rädda dig

Essi, tvi tvi tvi, detta måste ju bara försvinna! Kan man inte bara få må bra en ynka sek ?

Sömn ja, ett dilemma. Jag har inte tänkt så mkt på hur mkt L sover men nu när jag räknar efter så är det också max 12h/dygn och det räcker för honom.
    HAr inte heller några råd att komma med eftersom vi har det på samma sätt med nattuppvak.
    Han somnar lätt om kvällen men vaknar alltid på natten antingen av nattskräck eller är bara "vanligt" ledsen.
    I går vaknade han jätteledsen redan kl 21 men han verkade ha väldigt ont av att det kommer en stor kindtand, det bara rinner saliv ur munnen och handen är där hela tiden, resten av natten var rätt ok men han sov mellan oss så att min sömn blev inget vidare (borde passa på att sova nu)
    Min plan är i alla fall att vi ska ta in en säng till i vårt sovrum så när L vaknar kan han lägga sig där, detta är kanske lite av en latmetod men huvudsaken är att alla sover och att alla trivs med lösningen

Meleah Härligt!!

• maja under eken

Oj oj va långa härliga inlägg!!

Betty, jag har nog inget bra tips. Annat än en granne som kan komma in o passa sjuklingen medans du åker t dagis. Lr en mormor, morfar, farfar osv..
    Släpa ut den som e sjuk låter alldeles f jobbigt f allihop. Du kan ju lämna lite senare så du inte behöver dra upp dom i ottan, d blir mindre stressigt f er alla.
    Men iofs, ha en sjuk unge i kapprummet när man lämnar den andre tror jag ingen säger nåt om, så länge d inte e magsjuka lr nåt annat supersmittsamt.

Essi, kanhända tar kroppen åt sig en hel del innan du kräks. Tänker man ett steg längre så e d ju pga av PC:t du kräks.. Å då har väl några andra substanser än d du mår illa av, kanske tom dom braiga, hunnit tas upp i kroppen. Delar av d iaf. Tycker du e skitduktig som håller ut!! Hang in there!!

cirkel, jag tror oxå att nya rollen som storasyster får lite inverkan på natten. Hon kanske redan drömmer mardrömmar om att Sofia snor hennes grejor o pojkvänner...
    När d händer mkt i livet så har dom mer o bearbeta på natten o rutinerna rubbas. Häng inte upp er på d, d avtar säkert snart. Försök o va så tråkiga ni kan o säg att d e natt. När Elvira var så när hon var sjuk så pratade jag om alla som sov: Morfar sover, Mormor sover, Helena sover, Teo sover, Pappa sover osv osv osv. Min röst höll henne lugn o t slut kunde jag lägga ner henne på kudden utan ramaskri o hon sov gott igen.

Vi har alla olika sömnbehov. Bara hon e glad o växer som hon ska så ordnar d sig ska du se. Lägga Elvira före 20 e typ inte lönt... milt sagt.. Somnar sällan före 21 äv om man lägger henne runt 20, d e helt enkelt inte dags f henne o somna än. Men hon sover då lite längre än en timme. Oftare 2 lr mer.

Kram, lunchdags

Elvira - Livets Solstråle!
  • cirkel

Tack för alla kloka svar om sömnen! Proppens: Särskillt tack för inhoppet!

Oftast är ju Emma go och glad, men ibland otroligt gnällig och nej-sägande.
    Det är säkert så att Sofia påverkar och så är hon fortfarande snorig (4 veckor nu). Vi får hoppas att det vänder snart!

En kompis fick barn för ett tag sen, 5100 gram!

Sotaren kom idag, han var jättesnäll! Det stod att han skulle komma kl 10-13, vilket saboterade mina sömnplaner, så jag ringde honom lite efter kl 9. Då kom han med en gång så att jag kunde sova sen! Hemskt bussigt!
    Sen att Sofia gjorde sitt bästa för att sabotera min planer är en annan sak. FIck till sist sova ca 2 timmar iaf, så det var ju bra!

Svar på tråden Minnas XI