• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • maja under eken

klart hon sa, dom säljer ju ingen annan som e likvärdig Varken Carena lr UJ finns ju där, bara klumpiga E-ljunga o Teutonia o Brio, väl?

Carena verkar rätt ok oxå ju! Fast säkert liten liggdel... fasen! Jag e såå emot sittdelen tiiidigt o dessutom barnet framåtvänt.. D lär sig ju genom att kommunicera m mamman o ögonkontakt... Backspegel??

Elvira - Livets Solstråle!
  • cirkel

Maja: Jodå, de hade UJ där också och BT är väl Carena?

Essi: Vad gulligt av Mio! Det verkar som att alla våra barn uppskattar sina syskon enormt! ♥
    Emma är också väldigt förtjust i Sofia och ropar efter "Sia" när hon inte vet vart hon är. Hon är expert på att väcka henne... Hon ska pussa och klappa och tar tag i våra händer för att vi ska klappa Sia.

• Pikku myy

Härligt och höra att det går så bra för er andra gångs föräldrar.... Känner mig lite löjlig, jag som tyckte det var så jobbigt.

• Joffe
    Pikku myy skrev 2009-04-02 06:23:59 följande:
    Härligt och höra att det går så bra för er andra gångs föräldrar.... Känner mig lite löjlig, jag som tyckte det var så jobbigt.
    Inte känna så, det är helt klart jobbigt titt som tätt, det skriver jag under på!
    Det kommer säkerligen bli mer krävande sen är bebisen inte sover så mkt och bara tanken på att hinna jobba, lämna 2 st på dagis, mat och VAB senare får mig nästan att svimma av bara tanken.

Maja, sufletten går över liggdelen så det funkar alldeles utmärkt och det är jättebra om tex solen står på åt det hållet så är bebisen skyddad åt båda håll.
    UJ är inte heller jobbigare att använda än min emmaljunga, den är lika smidig om inte smidigare att fälla ihop och är kanon att köra och går dessutom in överallt förutom i hissen på sahlgrenska upp till hörselavd!!

Nu vaknade visst en snorig Eddie, usch stackars liten..
  • förväntan

Essi, vad härligt att höra att det funkar så bra och att Mio är kär i sin lilla syster. Gott att höra att Luna kan funka som en pump och att du slipper alla jobbiga trista känslor kring amningen. Det är helt rätt inställningen, om du mår bra (vilket du verkligen verkar göra), så mår ju hon bra . Nu längtar jag till sommaren tok-mkt.

Cirkel, jag ska också köpa dubbelvagn. Är också inne på en urban jungle eller BT. Ska försöka köpa en från Australien när svärföräldrarna kommer. Det känns ju som att det verkligen finns tillfällen när man behöver dubblevagn.

Nu ska vi iväg och köpa vårskor till Melvin.

• Betty2

Halloj! Efter 2 dagar på nya jobbet är jag riktigt trött. Men på ett bra sätt. Får gå upp mer än 1 timma tidigare än förr för att hinna göra mig klar, väcka grabbarna, göra dem klara (lite gröt o kläder osv) och lämna dem på dagis en knapp timma tidigare än de är vana vid. (För att jag själv skall hinna till jobbet alltså.) Så nu borde jag lägga mig vid 22-tiden för att ha någon chans att orka... (Klockan ringer kvart över 5...) Men det känns än så länge väldigt roligt och spännande med allt nytt, så jag hoppas att jag får chans att stanna kvar även efter vikariatet.

Angående syskon/tvillingvagn så är det en BT (babytravel) vi har, och det är inte samma som Carena. BT är babyproffsens eget märke, och vår närmaste babyproffsen-butik har (hade sist jag kollade) både BT och UJ i lager (och stora, otympliga Brio etc). Carenas syskonvagn (Carena double swing) däremot kan man köpa i några andra butiker i Göteborg. Det finns en tråd här på FL som tar upp lite skillnaden mellan BT och Carena:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m29077554.html
    Mer info om Carena:
    www.carenababy.com/CARENA/Sweden/STROLLERS/TwinStrollers/Strollers/Products/37182.htm
    BT och UJ är mycket mer lika varandra, Carenan skiljer sig mer från dem. Största skillnaden jag vet mellan BT och UJ är väl att UJ har en stor gemensam suflett. (Eller stämmer inte det längre Joffe?) Dvs du kan inte sufletten nere för bara ena barnet, utan måste i så fall ha det för bägge. (Sedan har man väl en suflett på liggdelen oxå iofs, antar jag, för så är det i alla fall på BT.)

Det som är annorlunda på Carenan är bl a att du kan fälla ihop vagnen utan att ta bort liggdelen. Och så sitter framhjulen tätare än på BTs lyx-variant (komfort de lux), vilket kanske kan innebära att de kan slå ihop när man backar med vagnen. (För det kan i alla fall hända på BTs standard-variant som har tätare mellan framhjulen.) På Carena kan du välja vilken sida du vill ha liggdelen, men på BT måste du ha den på ena sidan (minns ej vilken) för att regnskyddet (om man väljer att köpa det från Tullsa) skall passa. En hel del fördelar med Carena alltså, men samtidigt var det en del i FL-tråden som upplevde Carenan som rangligare och mindre stabil. Men man kan ju känna på dem innan man bestämmer sig. (Den Carena-vagnen fanns inte när vi köpte så vi hade inga problem att bestämma oss för BT. Men en kompis som nyligen köpte syskonvagn valde att köpa en Carena i stället för BT efter att vi hade kollat upp lite skillnader.)

Oj, det blev en del om vagnar. Hoppas att det kanske var till någon hjälp.

• Betty2

Essi: Vad underbart allt låter. Jag blir oxå jätterörd när jag läser om Mio och lillasyster Luna. Känner igen det oxå till viss del, eftersom det var en period (när J o A nyss lärt sig prata/säga namn) som de sa brorsans namn så fort de vaknade, och undrade var han var. Det var tydligt att det kanske var viktigaste personen i deras liv just då i alla fall. Men så klart ännu gulligare när den kärleken är till en nyfödd liten bebis.

Joffe: så ARG hade jag blivit på de kommentarerna. Hörde något liknande här nu. Maken sa att en av hans "spelkompisar" (spelar datorspel online...) sa att hans fru städar och lagar mat (han gör ingenting), och det var liksom så det skulle vara. Jaså, sa jag, då var det ju inte hans fru han bor med utan hans mamma... VILL de verkligen ha det så, att frun skall vara mamma både åt barnen och mannen?

Glömde ju förresten angående liggdelarna till syskonvagn. Jag gissar oxå att UJ och BT är ungefär lika små och håller med om att de är FÖR små. För oss var det dock bredden som var det stora problemet, inte längden. När killarna var 6 månader var det november, och med tjocka fleece-overaller blev det för trångt. Åtminstone för Alexander som alltid har varit bredare än Jonathan... Så då tog vi bort liggdelarna och hade dem framåtvända i varma, goa åkpåsar i stället. Fast vi hade nog iofs fått sluta med liggdelarna då i vilket fall, för de kunde bli helt vansinniga av att ligga där i vagnen och inte se något (mer än det som var rakt över vagnen). De ville sitta upp och se sig omkring... Men jag förstår precis vad ni menar, letade som en idiot efter en tvillingvagn där man kunde ha sittdelarna vända mot sig i stället för framåt... (Men det fanns ingen som var tillräckligt smal för vår ytterdörr.)

• cirkel

Betty: Roligt att jobbet är roligt och spännande! Oj, vilken tidig väckning du måste ha! Turas ni om med att lämna och hämta eller måste du upp lika tidigt varje dag?
    Tack för infon om vagnar! Vi kommer att köpa en Baby travel, kanske redan imorgon. De går som smör på blocket verkar det som så det kanske blir en ny fast i en utgående färg. Då kostar det 3995 kr för vagnen, men liggdelen fanns inte kvar i utgående färg, så den kostar 995 kr. Sen hoppas jag att jag kan få regnskyddet på köpet!

Jag känner att jag vill ha vagnen nu! Det är ju så fantastiskt väder ute och Emma är lite långsam när hon ska gå, hon hittar på allt möjligt att göra på vägen.

Pikku: Visst är det jobbigt också att vara 2-barnsmamma, det kanske blir jobbigare när lillan är lite större?

Förväntan: vad blev det för vårskor?

Joffe: När är nästa tid för att kolla Eddies öron? Fasen vad besvärligt att vagnen inte går in i hissen! Och himla trist att ni har blivit tvugna att gå dit så många gånger. Hoppas att ni får ett bra besked snart!

Hurra iaf för att Emma inte har behövt oss på natten 5 nätter i streck!

• Betty2

Cirkel: Vad kul med en BT. Vi är jättenöjda med våran! Om det möjligtvis skulle råka vara en röd liggkorg ni är ute efter (vet ej om röd är utgående färg) så har jag 2 som ligger på blocket. Fast 07:or då förstås. (De passar men har inte bärhandtag i sufletten som senaste modellen har. I stället sitter det två bärhandtag/remmar på sidorna av liggdelen.)

Angående jobbet så börjar maken en timma tidigare än mig, så vi åker hemifrån allihop samtidigt 6.30. (Han raka vägen till jobbet då alltså.) Så jag lämnar och han hämtar, eftersom han slutar före mig och dessutom jobbar betydligt närmare dagis. (Om han skall lämna skulle de alltså få vara på dagis ÄNNU tidigare på morgonen.) Fast jag har alltså hjälp hemma på morgonen när pojkarna skall äta och göras i ordning, och det är skönt att slippa ta den stressen själv.

• Joffe

Betty, vilket maratoninlägg
    Det var verkligen tidiga mornar men vad underbart att du fått jobb!!

Det stämmer att det är en enda stor suflett på denna men min vagn är ifrån 2005 så det kanske är ändrat nu?

Cirkel, känner igen det där med hyss på vägen, det kan ibland ta oss en kvart att gå från parkeringen till förskolan
    Vi fick en ny tid redan på skärtorsdag men jag får inte ihop det, Leon har sin sista inskolningsdag och man ska fixa barnvakt med kort varsel
    Tyvärr så tyckte inte sambon att han kunde vara ledig just den dagen så jag får avvakta ny tid och hoppas på bättre respons!
    Jag bara vägrar att fråga min mor denna gången också, hon ställer ju upp jämt och tar ledigt och stressar sen ihjäl sig.

Hurra för 5 nätter

Nu ska jag och Eddie mysa i sängen och förhoppningsvis vaknar inte Leon, i natt sov han i sin säng till kl 5..halleluja

Svar på tråden Minnas XI