• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • cirkel

Essi: Nej, jag känner inte alls att det är varken ljuvligt eller lyckorusigt att amma. Jag känner mig lite som en fånge och avskyr att jag blir så bunden när jag ammar att jag inte kan hämta vatten när jag vill, krångligt att svara i telefon om jag inte har lagt den brevid mig mm... Jag blir väldigt irriterad på T om han retas och håller vattenglaset utom räckhåll för mig när han ska ge mig det.

Men ibland är det praktiskt med amningen: "Opps, nu vill hon ha mat så DU får laga maten åt oss!"

Roligt att det funkar bättre för er nu iaf! Har BVC sagt ngt om amningsmaratonen till dig? MEd Emma sa de att det räckte med att amma max 30 min åt gången. Fast jag vet ju inte hur det är med Luna, det kanske inte funkar alls att avbryta efter den tiden?

Labi: Vi var inne på en sån vagn först, men sen tyckte jag att det nog är roligare om de kan sitta brevid varandra Hur är det i nya lgh? Har ni kommit i ordning och boat in er?

Idag har jag varit ute och gått i över 2 timmar, inte så smart när man är otränad efter graviditeten & förlossningen... Nu känns det i fogarna...

• Essi73

Cirkel åh TACK för din input!! Då är jag inte ensam då, även om jag har lyckats utveckla en slags variant där jag har lyckats hämta vatten själv ett par gånger *s*
    BVC föreslog precis som du skriver max 30min/bröst eller 1 timmes amning eftersom amning efter den tiden inte är så effektiv iaf.

Det är bara det att jag förstår att jag, eller Luna då, är inne i en tillökningsfas därav allt sugande nu så jag vill inte riktigt bryta eftersom jag vill att hon en vacker dag håller sig mätt i 3-4 timmar efter en "normal" amning. Hur lång sen en "normal" amning nu blir. Sen nej, *s* hon blir TOKARG och letar febrilt efter tutten om jag bryter tidigare. Bestämd dam denna.

• förväntan

Grattis Leon!!! HURRA HURRA HURRA!!

Essi, kände inte heller någon direkt glädje till att börja med med amningen. Framförallt var de första 3 v jobbiga när de ska öka på mängden. Mysigt tyckte jag att det blev när man får den där nära kontakten/ögonkontakten, när M var lite strörre,men kommer ej ihåg så exakt. Mysigt och jag gillade det massor i det stora hela och väldigt smidigt

Nu har vi fått ett nytt badrum och imorgon kommer röris och kopplar ihop. ÄNTLIGEN!!! Imorgon ska jag ha den bästa dusch någonsin.

God natt

• Nafrung

Essi. Jag tyckte nog oftast att det var trevligt att amma. Men T åt i och för sig i kortare perioder, om än ofta. Sällan tog det längre tid än 15-20 minuter. (sen ville han jul igga i famnen ändå förstås, så man fick ju sitta still efter amningen också.... ) Nu hade jag ju jäkligt mycket mjölk, så han fick väl snabbt i sig tillräckligt. Tror Luna kommer att suga i kortare perioder också lite senare, min bm sa att de lär sig att bli effektivare med tiden. Jag tycker det är bra att du kör ersättning på natten, så kan ni ju varva uppvaken. Det var det jag inte gillade med amningen - de ständiga uppvaken på natten.

Ska nu iväg en sväng till en guldsmed och kolla vigselringar!! Sambon är ledig på em och ska vara hemma med T.

• Joffe

Ah, vad kul att kolla på ringar, lite avis !!

Förväntan, vilken njutning det blir i duschen

Essi, attans att kära svärmor fick åka hemåt, det är verkligen trist att ni bor såpass långt ifrån varann speciellt när ni tycker så mkt om varann!

Tycker inte heller det är speciellt ljuvligt att amma, speciellt inte denna sölgris som jag har slafsande och smackande vid tutten (ni skulle höra honom)
    Jag har dock inte ont av det och tycker det är väldigt praktiskt, det stör mig inte heller om nätterna fast han äter ju bara en gång förstås.
    Åtminstone tror jag det för jag somnar oftast och då ligger ju tutten fri, en sorts happy hour dygnet runt
    Har ju också fått träna att amma i alla möjliga situationer så nu funkar det att amma sittande, stående och liggande mest trix är det på morgonen då jag äter frukost själv samtidigt som jag hjälper Leon & Ammar

I dag lämnade jag Leon på förskolan själv för första ggn, han var lite ledsen men nu när de ringde o sa att han sov middag så berättade de att det gått över på ett kick.
    Var lite orolig hur det skulle gå eftersom han stretade väldigt när vi skulle gå dit och sa INTE, jag hoppas det släpper snart.

På tors kommer min kusse hit och ska fixa mitt hår, lite meck att komma i väg till frissan så det var kanon att hon kan komma hem till oss så kan jag amma om det behövs och Leon har sina leksaker

Leon tackar för alla era grattis!!

• cirkel

Essi: Jag ska tillägga att jag inte har haft några som helst problem med amningen, är lyckligt lottad och har aldrig haft ont eller sår. Jag tycker som Joffe att det är praktiskt men ibland kan jag känna mig låst och frustrerad.
    Ibland är det mysigt också och det son förundrar mig mest är att hela det Sofia är, det har kommit ur min kropp.

Förväntan: Underbart att badrummet snart är helt färdigt!!! Vi saknar fortfarande element, för rörläggaren fick influensa när han äntligen skulle ha kommit...

Joffe: Jobbigt att Leon stretar emot att gå till dagis.
    Idag var jag tveksam till om jag skulle låta Emma gå, hon var så kinkig på morgonen och kändes lite varm men hade ändå mindre än 37 grader. När hon hade gått in kom hon springande tillbaka och ropade mamma, och det har inte hänt förut. Jag har väntat på att de ska ringa från dagis och be mig hämta henne, men det tycks ha gått bra ändå.

• Essi73

Tack bejbs för era reflektioner kring amningen. Som ni förstår slåss jag (igen) lite granna med det hela, både känslomässigt och rent tekniskt. Mina brön är inte de ultimata skapta för det hela Sen bubblar det upp bra många känslor inom mig iom amningen, eller kanske det är ngn slags babyblues? Jag vet att jag var skitledsen med Boll men det kopplade jag ihop med amningsmisslyckandet och inte med förlossningen i sig.

Naffe ååh va roligt att kolla på ringar! Du får gääärna länka sen om det går på det du fann! Är det bröllopsplaner i sommar istället? Och hur mår din mamma nu förresten?

Joffe shit vilka amningsfärdigheter du har utvecklat!! En teleporteringsmaskin vore inte dumt nu, du hade fått visa varje moment för mig Sorry men nej jag hade inte tagit hänsyn till det privata i brösten Sen hade din kusin fått låna samma maskin för att komma hit och fixa MITT hår

Cirkel så fint sagt/beskrivet. Att allt det Sofia är har kommit ur din kropp! Så har jag aldrig sett på vare sig Boll eller Luna men kommer att göra det framöver. *Rörd*!

Förväntan nytt badrum, åååh.. Bilder bilder bilder vill jag se, och bilder på köket också!

Kom på att Maja undrade om hur foglossning känns. Det bästa jag kan komma på som hade det främst framtill och i synerhet på blygdbenet är en ilande känsla just där vid varje ansträngning som t.ex. kliva ur sängen eller vända mig om i sängen. Sen att känna sig tokmjuk i hela underlivet/benen i underlivet/bäckenet. En ilande och molande känsla. En annan beskrivning är känslan av att ha fått en kil uppkörd mellan blygdbenen. Håller tummarna för att det inte är foglossning du har fått! Min håller i sig än och jag bara vääntar på att det skall ge med sig.

• Meleah
    Essi73 skrev 2009-04-06 21:14:58 följande:
    Jo en fråga, tillbaks till amningen:-Tyckte alla ni som ammar/ammade att det var/är ljuvligt lyckorusigt att amma? Jag sitter som sagt och väntar på att den känslan skall infinna sig men den kommer inte. Eller, har inte kommit än. Så; tyckte alla ni att det var så?
    Jag ammade ju Vilya i tio månader, helammade i 6 tror jag, och det var enbart för hennes skull och för att jag hade enormt mycket mjölk. För för min del infann sig aldrig något lyckorus. Tvärtom så vid varje amningstillfälle när mjölken rann till fick jag även någon slags hormonförändring som gjorde mig så enormt låg. Som om inom bråkdelen av en sekund all världens plågor tyngde mina axlar. Jag försökte prata med en sköterska på bvc om det men hon förstod inte alls vad jag menade. Så jag stod ut helt enkelt och var glad när jag kände att Vilya var färdig med amningen. Jag fasar lite för den kommande bebisen och amningen eftersom jag inte vill känna så där, samtidigt som jag hoppas att det kommer gå lika bra den här gången och att jag kommer kunna amma lika länge. För bebbens skull och för att jag själv tycker att amningen är viktig. Kanske låter konstigt och att jag plågar mig själv, men med tiden lär man sig att leva med det konstigt nog.
    ★ Vilya 070529 ★ BF 090725 ★
  • Essi73

Meleah DÄR där satte du fingret på det!!! På en bråkdels sekund så är det exakt så, en förändring sker och det bara känns lågt, mörkt och tungt. Shit pommes jag är inte ensam, jag är inte ensam, jag är inte ensam!!!
    Jag pumpade just ur för att lätta på trycket och till och med den stimulansen utlöste det tunga.

VARFÖR är det ingen som berättar i förväg att man kan känna så när man ammar??

Bejb, jag håller iaf tummarna för att du får en hellyckad amning och inte alls känner av det skumma som skedde sist

• Meleah

Essi...nej du är verkligen inte ensam....och inte jag heller! Känns verkligen skönt att höra, ingen i min närhet som jag har yppat detta för har kunnat känna igen sig, men att du gör det känns verkligen som en lättnad. Det krävs sällan mycket för att man ska känna sig som ett freak och sen som normal igen. Ja, varför är det ingen som berättar innan? Det är i alla fall något som absolut borde tas upp på dessa föräldrarutbildningar som anordnas för förstagångsföräldrar. Det är alldeles för mycket graviditet och förlossning och för lite livet efter med bebis.

Jag hoppas också på en lyckad amning, samtidigt som jag tror att jag med insikten och vetskapen kommer kunna tackla eventuella hormonrubbningar bättre den här gången. Jag tycker i alla fall att du är duktig, har inte läst tillbaka i tråden och inte läst på länge. Jag trodde att du hade lagt ner amningen helt? Men det är roligt att läsa att ni hittar vägar, du och Luna, för att bli nöjda båda två.

★ Vilya 070529 ★ BF 090725 ★
Svar på tråden Minnas XI